Rondeller på europavägar

Startat av Ersa, 07 juni 2008, 15:28:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Någon som minns TV4-reportaget om rondellen i Krokom, längs E14?
Bakgrunden i intervjun (som handlade om en bilolycka på denna plats) blev snabbt nyheten själv:
http://www.youtube.com/watch?v=qJai9qRsbys&NR=1

Alla de inblandade bilisterna (oftast norska sådana) hävdade att de aldrig förr sett cirkulationsplatser på europavägar. Dessa kan då inte ha kört på många andra svenska europavägar, som ju långt innan Krokomsrondellen byggdes redan var späckade med cirkulationsplatser.

Taunusch

E 20 vid Överskottsbolaget i Arboga t ex...... en jättegammal rondell.

robbes

Citat från: Stefan skrivet 07 juni 2008, 16:51:44 PM
E 20 vid Överskottsbolaget i Arboga t ex...... en jättegammal rondell.

E 18 I karlskoga den har numera två rondeller har man hört en vid mc donalds skall det vara dock har jag ej varit där på länge så jag vet ej sanningen sedan den stora vid karlstad degerfors avfarterna

Johnny E

Det finns ju även rondeller på norska Europavägar - t ex E16 mellan Sandvika och Bergen och E18 mellan Örje och Oslo
/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

Niklas Bygdestam

E4 i Uppsala har haft rondeller tills för bara ett par år sedan. Först var det i flera år en rondell, i mitten av 1990-talet tillkom en rondell till och sedan det sista året som gamla E4 var kvar tillkom ytterligare en rondell. Men under 2006 öppnades nya E4 i Uppsala och då blev det inte längre någon rondell kvar på E4 i Uppsala. Sydligaste rondellen på E4 borde vara den i Örnsköldsvik
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Henrik Palmqvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 juni 2008, 00:37:08 AM
E4 i Uppsala har haft rondeller tills för bara ett par år sedan. Först var det i flera år en rondell, i mitten av 1990-talet tillkom en rondell till och sedan det sista året som gamla E4 var kvar tillkom ytterligare en rondell. Men under 2006 öppnades nya E4 i Uppsala och då blev det inte längre någon rondell kvar på E4 i Uppsala. Sydligaste rondellen på E4 borde vara den i Örnsköldsvik
Jo, tror att det är så. De nordligaste är de två i Haparanda, precis innan gränsen till Finland. Mellan Örnsköldsvik och Haparanda finns ett antal rondeller. Bl.a i Skellefteå och Umeå.

Både för och nackdelar med de nya motorvägarna. Färre rastplatser/parkeringsfickor och tråkigare vägsträckor hör till det negativa. Dessutom är de nya motorvägarna, genom delar av Småland/Skåne och Uppsala-Gävle väldigt smala. Finns ingen eller väldigt smal vägren på dessa sträckor. Tycker nog att en så viktig led som E4:an som går genom i stort sett hela Sverige borde ha betydligt högre standard än den har idag.
/ Henrik

Martin Maltkvist

Toriarondellen på E45 vid södra infarten till Torsby
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Henrik Palmqvist

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 juni 2008, 01:07:49 AM
Toriarondellen på E45 vid södra infarten till Torsby
E45 har många rondeller. Bl.a i Åmål, Mellerud och Trollhättan. / Henrik

Niklas Bygdestam

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 08 juni 2008, 01:00:10 AM
Jo, tror att det är så. De nordligaste är de två i Haparanda, precis innan gränsen till Finland. Mellan Örnsköldsvik och Haparanda finns ett antal rondeller. Bl.a i Skellefteå och Umeå.

Både för och nackdelar med de nya motorvägarna. Färre rastplatser/parkeringsfickor och tråkigare vägsträckor hör till det negativa. Dessutom är de nya motorvägarna, genom delar av Småland/Skåne och Uppsala-Gävle väldigt smala. Finns ingen eller väldigt smal vägren på dessa sträckor. Tycker nog att en så viktig led som E4:an som går genom i stort sett hela Sverige borde ha betydligt högre standard än den har idag.
/ Henrik

Det slog mig att det finns en rondell i Helsingborg också. Jag hade nästan glömt bort den eftersom jag brukar köra på Öresundsbron när jag kör mot Danmark eller vidare längre iväg. Tänker nämligen oftast inte på att E4 faktiskt går genom Helsingborg innan den går ut på motorvägarna eftersom jag brukar bara köra förbi. När man kommer ut från själva bebyggelsen i Helsingborg innan motorvägarna börjar finns en rondell. Den borde vara den sydligaste. Därefter är det ingen rondell förrän i Örnsköldsvik
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Henrik Palmqvist

#9
E4:an genom Helsingbor har väl 2 sträckningar. Både via Norra och Södra Helsingborg.  Längs Norra leden finns "Biltemarondellen", samt via södra leden finns en rondell på Malmöleden om jag inte minns helt fel. / Henrik

Niklas Bygdestam

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 08 juni 2008, 01:38:33 AM
E4:an genom Helsingbor har väl 2 sträckningar. Både via Norra och Södra Helsingborg.  Längs Norra leden finns "Biltemarondellen", samt via södra leden finns en rondell på Malmöleden om jag inte minns helt fel. / Henirk

Det finns 2 motorvägar ut från Helsingborg och båda ansluter till "den riktiga" motorvägen. Men är båda verkligen E4? När jag kört på båda har jag sett att båda har E4-skyltar. Så båda upplevs som E4 när man kör på dom. Men på kartor brukar bara den södra av dessa markeras som E4
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Henrik Palmqvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 juni 2008, 01:45:36 AM
Det finns 2 motorvägar ut från Helsingborg och båda ansluter till "den riktiga" motorvägen. Men är båda verkligen E4? När jag kört på båda har jag sett att båda har E4-skyltar. Så båda upplevs som E4 när man kör på dom. Men på kartor brukar bara den södra av dessa markeras som E4
Har också upplevt den södra infarten som den "riktiga" E4:an. Men jag är inte säker på att det är så. Åtminstånde är det den vägen som är påbjuden för tung trafik kvälls- och nattetid, samt för fordon lastade med farligt gods om jag inte minns fel. / Henrik

Hagri

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 juni 2008, 01:07:49 AM
Toriarondellen på E45 vid södra infarten till Torsby
E45 och E18 får gemensam sträckning vid rondellen i Nyängen i Grums fram till motorvägen tar slut i Segmon där de skiljs igen.

Men rondeller på Europavägar är bara bra. Trafiken flyter betydligt bättre efter det blev rondeller än tidigare.

Däremot verkar rondeller komma som en överraskning för en del, oftast beroende på för  hög fart. Det är inte bara personbilar utan även yrkesförare som råkar ut för problem medrondeller.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Hagri skrivet 08 juni 2008, 08:05:57 AM
Men rondeller på Europavägar är bara bra. Trafiken flyter betydligt bättre efter det blev rondeller än tidigare.

Däremot verkar rondeller komma som en överraskning för en del, oftast beroende på för  hög fart. Det är inte bara personbilar utan även yrkesförare som råkar ut för problem medrondeller.

Rondeller hör inte hemma på Europavägar.

M v h
Ingwar

Mr G


Ingen rondell här som tur är

CitatRondeller hör inte hemma på Europavägar.

Självklart inte. Europavägen är ju tänkt som att vara huvudlernas huvudled och ska väl alltid vara prioriterad i förhållande till anslutande vägar vad gäller företräde bl a. Att då klämma in rondeller som bromsar upp trafiken på Europavägen blir förstås fel. På senare år har vi förstås fått ett antal "sekundära" Europavägar, som t ex E45, och då blir kanske själva Europavägstanken också lite förfelad, om man inte ska hävda samma princip på de vägarna som på de riktiga Europavägarna, dvs trafik på "huvudhuvudled" ska alltid ges företräde.

Problem kan sen uppstå där Europavägar möts, som t ex i Arboga förr i tiden. På något sätt passade det väl ändå med en rondell just där.
吉先生