WI-FI i kollektivtrafiken

Startat av Delfinen76, 28 april 2016, 11:08:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Delfinen76

Fler och fler inför WI-FI i kollektivtrafiken. Har nån koll på var och nya som inför WI-FI nätverk ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Klaverdörr

Hej.

Länstrafiken X-trafik (Gävleborgs län) har WiFi på alla bussar i hela länet, dock gäller max 100MB/timme sedan kan det ta ett tag innan nya 100MB kommer om man förbrukar det på ca 1timme. Dom kör detta via Telia.

Tågen i länstrafiken benämnda X-tåget har detta ej än men det ska ske nu under 2016...

Cyklisten

Nu när trafikbolagen inför WiFi så har nästan alla smartphones med surf via 3G/4G...

Ruggugglan

Värmlandstrafik (Nobina) har Wi-fi i alla fordon som går i linjetrafik. 1GB datatrafik per månad är det som gäller.

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 07 maj 2016, 22:47:07 PM
Nu när trafikbolagen inför WiFi så har nästan alla smartphones med surf via 3G/4G...

Precis min tanke. Det känns som ett antal år för sent.

Anders Noren

Citat från: Cyklisten skrivet 07 maj 2016, 22:47:07 PM
Nu när trafikbolagen inför WiFi så har nästan alla smartphones med surf via 3G/4G...

Med obegränsad datatrafik i abonnemanget?

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 10 maj 2016, 09:02:45 AM
Med obegränsad datatrafik i abonnemanget?

Givetvis inte. Men den korta stund man sitter på bussen borde man väl inte hinna ladda hem så många gigabyte. 5V USB-uttag för laddning känns rent spontant som högre prioritet för resenärerna, än vad långsam wifi är.

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2016, 20:03:21 PM
Precis min tanke. Det känns som ett antal år för sent.
Fast med 3G/4G är man ju låst till den operatör man har abonnemanget hos och dom har kanske inte täckning överallt. En Wi-Fi uppkoppling köper väl Länstrafiken av den som har bra täckning där bussarna går. Dessutom kan ju uppkopplingarna komplettera varandra då Wi-FIt kanske har täckning där min operatör saknar täckning och tvärtom.
Jag håller dock med om att laddningsuttag (USB eller vanligt 230V) bör ha högre prioritet. Spelar ju ingen roll hur bra uppkopplingen är om mobilen eller plattan laddat ur sig.

MrH

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2016, 20:03:21 PM
Precis min tanke. Det känns som ett antal år för sent.

Det förstår jag inte varför det skulle vara "för sent"? I alla fall här i Gävleborg så har det tagits emot väldigt positivt och vi på X-trafik ser ju hur mycket data som förbrukas och vi har fått öka datamängderna. På linjer där man sitter i uppemot 1,5 timme så är det ju kanon med wifi. Även i stadsbussar så ser vi att det är populärt, trots att man sitter kanske 15-30 minuter på bussen. Nu när alla bussarna har Wifi så har vi fått ett hårt tryck att införa det på tågen också (vilket är lite mer komplext men på G det också). Jag själv har bara 1 GB data/månad i min privata mobil. Jag nyttjar själv wifi så fort jag får chansen för att spara data :)

Sedan är det självklart så att det vore utmärkt med ladduttag i bussarna men det ena bör inte utesluta det andra :)

/MrH

Ersa

Det var numera ett antal år sedan jag letade wifi till mobilen, eller ens anslöt den till en huvudmans nät. Numera är ju 4G-mottagningen oftast bra i storstadsområdena, där bussarna och tågen med wifi oftast kör. Byter man från 4G till fordonswifi får man ju ofta lägre överföringshastigheter, tyvärr. På Ålandsbåtarna är det ju ens knappt värt att ansluta, då det tar en tillbaka till känslan man hade med 14,4 eller 28,8-modemen.
Att sedan mobiloperatörerna börjat strypa datamängden till mobilerna är dock en tråkig utveckling som även det tar oss bakåt i tiden. Men det borde ju inte vara huvudmännens uppgift att med långsam wifi försöka kompensera för mobiloperatörernas indragningar.

MrH

Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2016, 01:24:59 AM
Det var numera ett antal år sedan jag letade wifi till mobilen, eller ens anslöt den till en huvudmans nät. Numera är ju 4G-mottagningen oftast bra i storstadsområdena, där bussarna och tågen med wifi oftast kör. Byter man från 4G till fordonswifi får man ju ofta lägre överföringshastigheter, tyvärr. På Ålandsbåtarna är det ju ens knappt värt att ansluta, då det tar en tillbaka till känslan man hade med 14,4 eller 28,8-modemen.
Att sedan mobiloperatörerna börjat strypa datamängden till mobilerna är dock en tråkig utveckling som även det tar oss bakåt i tiden. Men det borde ju inte vara huvudmännens uppgift att med långsam wifi försöka kompensera för mobiloperatörernas indragningar.

Okej. Här i Gävleborg tycker jag det går hyfsat snabbt i alla fall och funkar minst lika bra som "egen" surf och jag spar data. En bra service helt enkelt.

/MrH

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2016, 01:24:59 AM
Att sedan mobiloperatörerna börjat strypa datamängden till mobilerna är dock en tråkig utveckling som även det tar oss bakåt i tiden. Men det borde ju inte vara huvudmännens uppgift att med långsam wifi försöka kompensera för mobiloperatörernas indragningar.

Fri data har aldrig varit standard. Själv har jag 2 GB/månad vilket för drygt 1 år sedan bara var 1 GB/månad (apropå strypning, alltså). Jag hittar inte ens något abonnemang med fri data. Tele2 tar extra betalt för olika tillval, upp till 100 GB/månad (vilket man måste titta på högupplöst video ett par timmar per dag för att göra av med, så det är ju närapå fritt).

Jag kommer ihåg när man debiterades per megabyte. Var det nio kronor?

Björn Ax

Citat från: Anders Noren skrivet 26 maj 2016, 14:15:37 PM
Fri data har aldrig varit standard. Själv har jag 2 GB/månad vilket för drygt 1 år sedan bara var 1 GB/månad (apropå strypning, alltså). Jag hittar inte ens något abonnemang med fri data. Tele2 tar extra betalt för olika tillval, upp till 100 GB/månad (vilket man måste titta på högupplöst video ett par timmar per dag för att göra av med, så det är ju närapå fritt).

Jag kommer ihåg när man debiterades per megabyte. Var det nio kronor?
Jodå fanns många abonnemang med fri data för ett antal år sedan.

Tyvärr var det många som använde det och hela 3G nätet brakade ihop så alla operatörer slopade det.
Nu är det istället svindyrt med data. :(

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 27 maj 2016, 06:54:49 AM
Jodå fanns många abonnemang med fri data för ett antal år sedan.

Tyvärr var det många som använde det och hela 3G nätet brakade ihop så alla operatörer slopade det.
Nu är det istället svindyrt med data. :(

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Visst var det så. Åtminstone under 2012 ingick fri datatrafik utan begränsningar i stort sett varenda normalt abonnemang för vuxna. Det var nog många som, liksom jag, inte ens skaffade sig fast bredband i bostaden åren efteråt, utan körde all datatrafik via mobilen från routerfunktionen. Antagligen för många...

Hannes L

Nobina Sundsvall har väl? I alla fall enligt mormor som reser regelbundet...likaså buss 100 mellan Borås och Göteborg hos Västtrafik, ElectriCity linje 55 i Göteborg. Det är dom jag har koll på. Men finns säkert många fler.