Huvudmeny

X-Trafik

Startat av Peter Öden, 09 november 2015, 17:18:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

X-Trafik kommer från och med 13 december sätta in direktbussar på sträckorna Bollnäs-Gävle & åter samt Hudiksvall-Sundsvall.
Bussarna kommer att utgöras av Setra dubbeldäckare, med största säkerhet S 431 DT, 4 bussar.
Återkommer senare när jag har mer info.

Mvh Peter Ö

Anders Noren


Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 09 november 2015, 17:26:06 PM
Tågbrist?

Fordonsbrist snarare i så fall. X-Tåget disponerar sex Regina (3 stycken med 3 vagnar och 3 stycken med 2 vagnar) och det räcker inte till för att alla skall få sittplats i maxtimmarna på de sträckor där bussarna skall sättas in. Det finns inga Regina-tåg att sätta in och de X14 som från tidtabellskiftet hyrs in från Östgötatrafiken behövs för Tåg i Bergslagen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2015, 17:47:55 PM
Fordonsbrist snarare i så fall. X-Tåget disponerar sex Regina (3 stycken med 3 vagnar och 3 stycken med 2 vagnar) och det räcker inte till för att alla skall få sittplats i maxtimmarna på de sträckor där bussarna skall sättas in. Det finns inga Regina-tåg att sätta in och de X14 som från tidtabellskiftet hyrs in från Östgötatrafiken behövs för Tåg i Bergslagen.

Sidospår/ordningsfråga: vad menar du exakt med att det är fordonsbrist och inte tågbrist när man sätter in parallell busstrafik p.g.a. att man har för få tåg? Handlar det om terminologi?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 09 november 2015, 17:52:24 PM
Sidospår/ordningsfråga: vad menar du exakt med att det är fordonsbrist och inte tågbrist när man sätter in parallell busstrafik p.g.a. att man har för få tåg? Handlar det om terminologi?

Fordonsbrist = det är för få fordon i tågen för att alla skall få sittplats.
Tågbrist = det går för få tåg för att alla skall få sittplats.

Om det bara fanns tillräckligt med fordon skulle man ju kunna köra två fordonsenheter i samma tåg. Med fler fordon skulle man naturligtvis också kunna köra fler tåg men det spricker sannolikt på grund av kapacitetsbrist på banan. Det vill säga att nya tåg skulle nog komma fram men de skulle få rejält förlängda restider.

Mitt svar handlade alltså inte bara om terminologi.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Esbjörn

Citat från: Peter Öden skrivet 09 november 2015, 17:18:08 PM
Hej !

X-Trafik kommer från och med 13 december sätta in direktbussar på sträckorna Bollnäs-Gävle & åter samt Hudiksvall-Sundsvall.
Bussarna kommer att utgöras av Setra dubbeldäckare, med största säkerhet S 431 DT, 4 bussar.
Återkommer senare när jag har mer info.

Mvh Peter Ö

En kvalificerad gissning är att det är Andersson Buss i Ilsbo som ska köra.
De har tre 431 och två 328 i sin vagnpark och har under många år kört ersättningsbussar för X-trafik vid trafikstörningar.

pnott

#6
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2015, 17:47:55 PM
Det finns inga Regina-tåg att sätta in och de X14 som från tidtabellskiftet hyrs in från Östgötatrafiken behövs för Tåg i Bergslagen.
De hyrs inte in från Östgötatrafiken utan ägarna till TiB (dvs regioner och landsting i TiB-området) köper tågen från Region Östergötland, och säljer dem vidare till Transitio. Transitio hyr sedan ut dem till TiB:s ägare som i sin tur hyr ut dem till TiB. TiB upplåter dem slutligen för Tågkompaniet att använda i TiB-trafiken...

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2015, 18:57:05 PM
Fordonsbrist = det är för få fordon i tågen för att alla skall få sittplats.
Tågbrist = det går för få tåg för att alla skall få sittplats.

Om det bara fanns tillräckligt med fordon skulle man ju kunna köra två fordonsenheter i samma tåg. Med fler fordon skulle man naturligtvis också kunna köra fler tåg men det spricker sannolikt på grund av kapacitetsbrist på banan. Det vill säga att nya tåg skulle nog komma fram men de skulle få rejält förlängda restider.

Mitt svar handlade alltså inte bara om terminologi.

Okej, då är jag med. Vi menade samma sak, men du (som har jobbat på järnvägen) uttryckte dig på ett annat sätt än jag (vars relation till begreppet fordon definieras i SFS 2001:559).  :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Esbjörn skrivet 09 november 2015, 19:06:16 PM
En kvalificerad gissning är att det är Andersson Buss i Ilsbo som ska köra.
De har tre 431 och två 328 i sin vagnpark och har under många år kört ersättningsbussar för X-trafik vid trafikstörningar.

I Linjetrafiken ställs det väl krav på Euro 5 och detta kan ju inte ses som någon akut ersättningstrafik, dessutom har väl Anderssons inte så dålig beläggning på bussarna att man kan binda upp i princip alla bussar i linjetrafik åt Landstinget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 09 november 2015, 20:08:43 PM
Okej, då är jag med. Vi menade samma sak, men du (som har jobbat på järnvägen) uttryckte dig på ett annat sätt än jag (vars relation till begreppet fordon definieras i SFS 2001:559).  :)

Bra att vi är överens. Men SFS 2001:559 gäller endast vägtrafikfordon. Järnvägen har sitt eget sett att definiera fordon. I allmänt språkbruk används dock ofta tåg när man egentligen avser ett fordon - eller ett fordonssätt aka fordonsenhet. Ett ensamt lok blir ofta kallat tåg, inte minst i media.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2015, 17:47:55 PM
Fordonsbrist snarare i så fall. X-Tåget disponerar sex Regina (3 stycken med 3 vagnar och 3 stycken med 2 vagnar) och det räcker inte till för att alla skall få sittplats i maxtimmarna på de sträckor där bussarna skall sättas in. Det finns inga Regina-tåg att sätta in och de X14 som från tidtabellskiftet hyrs in från Östgötatrafiken behövs för Tåg i Bergslagen.

Ska man vara noga så har X-Trafik 4 st 3-vagnars Regina (9043, 9045-9047) och 2 st 2-vagnars (9010, 9061).

Peter Öden

Hej !

Lite kompletterande uppgifter till det jag tidigare lämnat om nya dubbeldäckare för X-Trafik.

3 st. Setra S 431 DT som Mohlins Bussar ska köra, Hudiksvall-Sundsvall
2 st. VDL Synergy som Bollnäs Buss ska köra., Bollnäs-Gävle.

Den VDL Synergy som en tid tillbaka har gått på linje 151-152 ska i fortsättningen gå som sjukresebuss till Uppsala.

Mvh Peter Ö