Huvudmeny

Y-buss

Startat av Mange_buss, 25 september 2010, 14:05:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mange_buss

Hur kommer det sig att ett så pass stort bolag som Y-buss stavar Oskarshamn fel på hemsidan? I kartan kan man läsa Oscarshamn.. Jag känner inte så stort förtroende för bussbolaget om man inte kan stava till ortnamnen.. :-S

Hur och när kör man till Södra Sverige? Hittar inget om det på hemsidan, men i kartan syns flera orter utsatta - även mindre orter..

http://www.ybuss.se/

RoggaBoy

Ybuss och Swebus samarbetar, och Swebus kör Södra Sverige. Linjen Gävle - Stockholm tog Ybuss över från Swebus och fördubblade biljettpriset, fast man sa att inga förändringar skulle ske.

Man kan heller inte åka Umeå - Gävle om man inte har en som kan hämta en på Gävle Bro då taxianslutningen är borta, och tyvärr räknar Ybuss med att alla som skall till/från Gävle och norrut har någon som kan hämta/lämna. De har deras VD erkänt är fel och tydligen skall man ta upp Gävle på nästa möte för att se över detta igen för att räkna med att alla har körkort kan man inte göra!

Mange_buss

Allt låter onekligen lite märkligt...

Hur kommer det sig att man samarbetar med Swebus bara med vissa linjer - verkar inte finnas någon möjlighet att åka till Växjö t.ex.

RoggaBoy

Alltså Ybuss säljer biljetter åt Swebus, sedan Swebus åt Ybuss så jag kan boka tex Umeå - Malmö hos Ybuss, och få "komma fram garanti". Hemvägen måste jag sedan boka hos Swebus, Malmö - Umeå då det är avreseorten som avgör vilken du skall boka hos, enligt Ybuss.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 25 september 2010, 14:25:18 PM
Alltså Ybuss säljer biljetter åt Swebus, sedan Swebus åt Ybuss så jag kan boka tex Umeå - Malmö hos Ybuss, och få "komma fram garanti". Hemvägen måste jag sedan boka hos Swebus, Malmö - Umeå då det är avreseorten som avgör vilken du skall boka hos, enligt Ybuss.

Du kan boka mellan vilka orter du vill på båda hemsidorna. Däremot kan priserna underligt nog skilja sig en hel del.
Om man idag bokar en liten resa från Malmö (avg 09:55 den 29 sep) till Umeå (ank 06:00 den 30 sep) blev totalpriset 710 kr för barn/student samt 899 kr för en vuxen på Swebus hemsida. På Ybyss hemsida blir priset 796 kr för barn/student och 969 kr för en vuxen.
En förbokad resa mellan Uppsala och Stockholm den 29:e kostar på Ybuss.se idag 70 kr för en vuxen samt 55 kr för barn/student. På Swebus hemsida kostar samma biljett 57 kr oavsett ålder.

Ersa

Citat från: Mange_buss skrivet 25 september 2010, 14:05:39 PM
Hur kommer det sig att ett så pass stort bolag som Y-buss stavar Oskarshamn fel på hemsidan? I kartan kan man läsa Oscarshamn.. Jag känner inte så stort förtroende för bussbolaget om man inte kan stava till ortnamnen.. :-S

Om du inte vill åka med Ybuss pga att en person har råkat skriva ett äldre stadsnamn på en enda karta är det naturligtvis fritt fram att välja tåget istället. ::)

http://mega.tradera.com/629/106533629_1.jpg

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 25 september 2010, 16:16:09 PM
Du kan boka mellan vilka orter du vill på båda hemsidorna. Däremot kan priserna underligt nog skilja sig en hel del.
Om man idag bokar en liten resa från Malmö (avg 09:55 den 29 sep) till Umeå (ank 06:00 den 30 sep) blev totalpriset 710 kr för barn/student samt 899 kr för en vuxen på Swebus hemsida. På Ybyss hemsida blir priset 796 kr för barn/student och 969 kr för en vuxen.
En förbokad resa mellan Uppsala och Stockholm den 29:e kostar på Ybuss.se idag 70 kr för en vuxen samt 55 kr för barn/student. På Swebus hemsida kostar samma biljett 57 kr oavsett ålder.

Det kan jämföras med om du bokar din tågbiljett hos SJ eller Veolia, bokningsavgiften som skiljer sig.  Dock när man pratar med Ybuss så säger man att en resa från Umeå skall bokas hos dom, bokar man den hos Swebus så blir det fel, men de kan vara deras personal som är dåligt informerad.

Det som man stör sig på är att Ybuss och Swebus inte släpper sina biljetter samtidigt för de olika perioderna, som inför semestern släppte Swebus sina flera veckor före Ybuss, då blir de tyvärr tåget.

för alla

Citat från: Ersa link=topic=39181.msg285654#msg285654 date=
Om du inte vill åka med Ybuss pga att en person har råkat skriva ett äldre stadsnamn på en enda karta är det naturligtvis fritt fram att välja tåget istället. ::)

http://mega.tradera.com/629/106533629_1.jpg


E inte så fult med den gamla stavningen Oscarshamn som i länken ovan

kommer även ihåg skyltar till Hälsingborg som skyltades någonstans vid Essingeleden för bara 4-5 år sedan

Mange_buss

Citat från: Ersa skrivet 25 september 2010, 16:22:25 PM
Om du inte vill åka med Ybuss pga att en person har råkat skriva ett äldre stadsnamn på en enda karta är det naturligtvis fritt fram att välja tåget istället. ::)

http://mega.tradera.com/629/106533629_1.jpg

Jag sa absolut inte att jag inte vill åka med dem för att de skrivit fel - men någonstans tycker man ju att ett bolag som fraktar människor mellan orter ska skriva rätt på Oskarshamn - vem vill åka till Wisby eller Wexiö i dagens samhälle?
Nej, jag tycker att vi borde hålla oss till rätt århundrade, eller hur?

Ante

Citat från: Mange_buss skrivet 25 september 2010, 20:45:47 PM
Jag sa absolut inte att jag inte vill åka med dem för att de skrivit fel - men någonstans tycker man ju att ett bolag som fraktar människor mellan orter ska skriva rätt på Oskarshamn - vem vill åka till Wisby eller Wexiö i dagens samhälle?
Nej, jag tycker att vi borde hålla oss till rätt århundrade, eller hur?

Men herregud... Nog är det att klaga över väldigt lite om en ort är felstavad på en karta där ortsnamnet är skrivet med väldigt små bokstäver :P Gör en sökning på Oskarshamn på ybuss.se i biljettbokningen så ser du att de inte stavat fel där. Alla är vi bara människor.