VK: Krock i Umeå och nya linjer i söder

Startat av Ersa, 27 december 2009, 08:36:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"En lokalbuss och en bil kolliderade vid tjugo över två på lördagseftermiddagen Öst på stan i Umeå."
http://vk.se/Article.jsp?article=320655
För er som inte känner till korsningen kan jag berätta att bussarnas färdväg är huvudled nästan hela sträckan i denna stadsdel, och även just här där krocken skedde. Majoriteten av de förvirrade kommentarerna har således fel.

"Skolskjutsar blir linjelagd busstrafik. Nästa höst blir skolskjutsarna i byarna runt Kasamark linjelagd busstrafik i stället. För skolbarnen betyder det att de inte blir hämtade vid huset längre, utan får gå till en busshållplats. Å andra sidan kan alla som vill åka med bussen.
Även för Stöcke och Stöcksjö görs en liknande samordning. Förändringen innebär att det skapas en sammanhållen busslinje mellan Umeå och Hörnefors, via Stöcksjö och Sörmjöle, längs gamla riks-13. Busstiderna anpassas för att passa ihop med avgångarna på Botniabanan."

http://vk.se/Article.jsp?article=320420

bussgrabben


Ersa

#2
Citat från: bussgrabben skrivet 27 december 2009, 15:00:10 PM
Och ledbussarna verkar inte fungera i snön.
http://vk.se/Article.jsp?article=320740

Angående ledvagnar i Umeå tätort fungerade CN113ALB riktigt bra i snö, och Urbinon går faktiskt hyggligt idag. Resten av flottan består dock idag av en stor majoritet B9S och OmniCity vilka ju inte direkt räknas som de allra mest optimala vintervagnarna. ::)

Jag antar att de tre MaxCi-vagnarna är ute och plogar vägarna nu. Om man skulle ha ytterligare 10-15 st MaxCi i Umeå vore ju dylika tunga snöfall ett betydligt mindre problem för bussoperatören. 8)

Muk

Det är inte ofta man ser en enkel omni på 69:an. Med tanke på att vissa hållplatser var inbäddade i en halvmeter snö nu på eftermiddagen när jag var ute, så var det nog ändå inte så många som åkte buss idag.  :)

Ersa

Citat från: Muk skrivet 27 december 2009, 20:28:35 PM
Det är inte ofta man ser en enkel omni på 69:an. Med tanke på att vissa hållplatser var inbäddade i en halvmeter snö nu på eftermiddagen när jag var ute, så var det nog ändå inte så många som åkte buss idag.  :)

Det var ju länge hårda krav på ledvagn på 1, 8 och 6/9/69, men man verkar ha släppt på vissa krav numera. :)

Jag minns att Veolia i princip var tvungna att köra de etanoldrivna CN113ALB på linje 1 på söndagmornarna, trots obefintligt resande. Det hade ju varit smidigare, billigare och mer handikapptillgängligt att ha en dieselkortbuss med lågentré på de första avgångarna istället. Å andra sidan kanske det fanns skäl. Det kanske t.ex inte hade gått ihop med de dåvarande omloppen.

RoggaBoy

MaxCi, vilka ledbussar är de? Dom som låter som mest när man åker med dom lr? Någon bild kanske som förbättrar minnet? Vilken koll man har på bussarna i stan, eller inte fast de kn bero på att man inte åker så mycket fast det ingår gratis i årskortet.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 15 januari 2010, 22:49:31 PM
MaxCi, vilka ledbussar är de? Dom som låter som mest när man åker med dom lr? Någon bild kanske som förbättrar minnet? Vilken koll man har på bussarna i stan, eller inte fast de kn bero på att man inte åker så mycket fast det ingår gratis i årskortet.

Det finns ju en mängd MaxCi-bildtrådar i forumet. Du kan inte ha missat dem.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2010, 23:16:53 PM
Det finns ju en mängd MaxCi-bildtrådar i forumet. Du kan inte ha missat dem.

Nu hänger jag med på vad de är för bussar. :)