Y-Buss tappade hjul på motorvägen.

Startat av JB, 22 juli 2009, 19:44:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


preacher

Stödhjul???  Var det övningskörning?  ;D ;D
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cyklisten

Jag har varit med om nästan likadan händelse, när jag var 10-12 år. Fast det tog en stund innan föraren stannade, det blev för långt för att gå tillbaka och leta efter hjulet, sedan åkte vi vidare. Det var inte så långt kvar till ändhållplatsen, kanske halv mil. Men det var inte i Sverige  ;)

RoTe

Helt fantastiskt att journalisterna ALDRIG bemödar sig använda rätt facktermer. Hur svårt kan det vara?

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2009, 20:01:11 PM
Riktigt obehagligt! Hade man haft otur hade det lösa hjulet kunnat träffa en bil i farten :(

Det berättade en kompis till mig ikväll att det hänt henne precis!!!! Ett hjul som lossnade på en mötande bil, studsade rakt in i fronten på hennes - så nu är det skroten nästa för hennes bil :-/

lil-sis


Wetjo

Citat från: lil-sis skrivet 23 juli 2009, 20:10:10 PM
Hm. Heter det inte Sundsvall?

Nu var du väl lite grinig...  ;)
Ett "d" mer eller mindre.  ;D

Optimal

Citat från: virtual1 skrivet 22 juli 2009, 21:57:54 PM
Det berättade en kompis till mig ikväll att det hänt henne precis!!!! Ett hjul som lossnade på en mötande bil, studsade rakt in i fronten på hennes - så nu är det skroten nästa för hennes bil :-/

Bara laga ju, eller var det ett pansar hjul som kom i 300 km/h. Har sett i tidningen en bil som fått ett hjul i fronten från en mötande bil, och det blev bara buckligt och lite plast som sprack

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 23 juli 2009, 20:51:08 PM
Bara laga ju, eller var det ett pansar hjul som kom i 300 km/h. Har sett i tidningen en bil som fått ett hjul i fronten från en mötande bil, och det blev bara buckligt och lite plast som sprack

Det beror väl på vilken kombinerad hastighet som hjulet och den mötande bilen hade? 50 km/t vardera = en smäll i 100 km/t.
Om man får Y-bussens boggihjul in i fronten räcker det nog med att både hjul och bil rör sig i 20 km/t vardera för att bilen ska bli skrot.

virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 23 juli 2009, 23:56:40 PM
Det beror väl på vilken kombinerad hastighet som hjulet och den mötande bilen hade? 50 km/t vardera = en smäll i 100 km/t.
Om man får Y-bussens boggihjul in i fronten räcker det nog med att både hjul och bil rör sig i 20 km/t vardera för att bilen ska bli skrot.

Och hur den träffar, träffar den på motorhuven enbart så borde det bli en stor buckla o sen flyger den vidare, men går den rakt in i kylaren så är det nog mindre kul! - o i detta fall var det på 70-väg!

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 26 juli 2009, 22:55:05 PM
Och hur den träffar, träffar den på motorhuven enbart så borde det bli en stor buckla o sen flyger den vidare, men går den rakt in i kylaren så är det nog mindre kul! - o i detta fall var det på 70-väg!

Jag skulle vilja påstå att bilföraren lär skadas allvarligt eller dödligt av en frontkollision med ett mötande bussdäck även i "låga" hastigheter som 50 km/t.