Huvudmeny

Senaste inlägg

Busstrafik / SV: Vilka upphandlingar väntar...
Senaste inlägg av Walter - Idag kl. 15:38:59 PM
Intressant ur ett upphandlingspersektiv att man hindrar en entreprenör från båda områdena. Blir såklart enkelt om det finns olika vinnare i upphandlingarna men borde kunna tolkas som en otillåten begränsning också.
Busstrafik / SV: Busstrafik i Västra Götala...
Senaste inlägg av Bernt Talbrant - Idag kl. 12:20:27 PM
3186 såg jag i Lödöse S på linje 433 till Skepplanda en dag i förra veckan.
Busstrafik / SV: Busstrafik i Västra Götala...
Senaste inlägg av Jonas Gustafsson - Idag kl. 11:36:38 AM
Citat från: Tanum97 skrivet 02 oktober 2023, 16:57:41 PMDessa har ersatts av 3184, 3185, 3186 & 3187.

Men dessa flyttades ju till Älvängen för flera månader sedan, och jag har knappt sett dem i trafik.
//Jonas
Busstrafik / SV: Klart. Nobina ny entrepren...
Senaste inlägg av Maven - Idag kl. 09:20:21 AM
Kan man spekulera att 471 och 474, som har mycket trafik mitt på dagen och förmodligen långa omlopp, inte kommer att köras med el. De röda omloppen har ju mycket tätare trafik i rusning, och i genomsnitt körs de förmodligen inte så långt per dag. Om mellantrafiken kan fördelas jämnt mellan omloppen så har de tid att komma in och ladda några timmar mitt på dagen. Utmaningen blir väl att få till det utan en massa tomkörning till och från depå. Nästan inga linjer slutar ju naturligt nära depån.
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - Idag kl. 08:09:53 AM
Citat från: virtual1 skrivet 28 augusti 2023, 08:27:56 AMNågra nyheter om trafikstart för Nobina i SSV?
Som det vid det här laget skrivits om på annat håll i forumet blir det en tvåstegsraket där Nobina tar över trafiken som i dag bedrivs från Nyboda, Gubbängen och Eriksberg 19 januari 2025 och sedan tänder andra steget på raketen när Nobina tar över trafiken som i dag körs av Björknäs och Charlottendal 9 februari 2025.
Därmed får Nobina i princip monopol på busstrafiken söder om Gullmarsplan vilket påminner om hur det såg ut för Keolis när de sommaren 2011 vann den trafik som Nobina nu tar över i början av 2025.
Då hade Nobina bara Södertälje och Tyresö kvar söder om Stockholm medan Keolis hade resterande områden.
Intressant är därför att Trafikförvaltningen sagt att samma entreprenör inte skall kunna tilldelas både Tyresö och Södertörn i den kommande upphandlingen av den trafiken.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Senaste inlägg av Tanum97 - 02 oktober 2023, 22:51:30 PM
Trafikstart Huddinge, Botkyrka & Söderort 19 Januari 2025.

Trafikstart Nacka & Värmdö 9 Februari 2025.
Busstrafik / SV: Klart. Nobina ny entrepren...
Senaste inlägg av homer - 02 oktober 2023, 18:53:41 PM
Nu är startdatum spikat för SSV och NV

https://www.bussmagasinet.se/2023/10/trafikstart-for-storupphandling-tva-ar-efter-tidtabell/

CitatTrafikstarten i Huddinge/Botkyrka/Söderut sker den 19 januari 2025.

I upphandlingen ställde trafikförvaltningen krav på att området ska trafikeras med 120 elbussar, men nu kommer 152 elbussar att trafikera avtalsområdet.

CitatTrafikstarten i Nacka/Värmdö blir den 9 februari 2025.

I upphandlingen ställde trafikförvaltningen i Region Stockholm, det vill säga SL, krav på att området ska trafikeras med 70 elbussar, men nu kommer närmare 150 elbussar att trafikera avtalsområdet.

Det som blir spännande här är ju att 150 elbussar ska trafikera Nacka-Värmdö, vilket om man ser hur det ser ut idag är hela Björknäs och nästan halva Charlottendal, det är riktigt mycket elbussar till ett område med väldigt mycket motorvägskörning...

Bussnack / SV: Dansk stadsbuss körde tåge...
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - 02 oktober 2023, 18:37:54 PM
Det låter intressant, men du måste ladda upp bilderna till en extern bildvisningstjänst och länka därifrån om bilderna skall synas för oss andra.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Bussnack / SV: Biogasbuss blev teater
Senaste inlägg av Bernt Talbrant - 02 oktober 2023, 18:13:57 PM
I Westins ägo var den väl en av ersättningsbussarna för tunnelbanan. Det fanns fem sådana har jag för mig.
Bussnack / Biogasbuss blev teater
Senaste inlägg av Björn Seger - 02 oktober 2023, 17:26:36 PM
Biogasbussen ALM850 MAN Lion´s City med dörrar 2-2-2 har i Norrköping byggts om till teater. Invändigt har felvända stolar flyttats så att alla platser har sikt mot liten scen på första barnvagnsplatsen. Extra fotplattor har monterats för de vända vid hjulhus. Bussen ska användas för ungdomspjäs så det kommer nog fungera. Enligt Svensk Busshistoria har vagnen ett förflutet som Westin Buss nr 4 (30 okt 2009 - 24 nov 2017). Vad användes den till då? Sedan var den Arriva 8803 (2 maj 2019 - 18 aug 2020). När den kom till Östgötateaterns verkstad var den silvermålad vilket tyder på ett förflutet i Halland.
När den visades upp på Augustifesten i Norrköping var det en spräcklig målning utvändigt. Dessutom med text Röd katt vilket är namnet på pjäsen som ska turnera till skolor, årskurs 7-9, i Östergötland fram till 15 december. Mer om pjäsen går att läsa på ungscen.se
Föreställningar för allmänheten är utannonserade till 5 oktober kl 19 vid Stora Teatern i Norrköping och 28 oktober kl 16 vid Ung Scen Öst på Elsa Brändströms gata i Linköping.