Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av -B8RLE- - Idag kl. 15:09:17 PM
Jag tror däremot att efter dubbeldäckarnas intåg på 474 så kommer påstigning mot i respektive avstigning från Slussen-riktningen att slopas på Londonviadukten och Henriksdal av effektivitetsskäl, precis som på t.ex 639/676 fram till Arninge.
#2
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av B10M - Idag kl. 15:04:38 PM
Trängseln på linje 474 beror väl mest på förseningar. Linjer med hög turtäthet är väldigt känsliga för förseningar, om bussarna går var 4:e minut så räcker det med 2 minuters försening för att det ska bli 50 procent mer resenärer än vanligt. Om man bara ser till att bussarna går i tid så borde det fungera.
#3
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av Sca.CN113 - Idag kl. 14:50:57 PM
Citat från: elliot skrivet Idag kl. 10:51:07 AMJo det är det största problemet, speciellt trängseln det behöver inte ens vara rusningstrafik för att det ska uppstå. Sedan när det gäller hållplatser kanske man tar bort några ''onödiga'' hållplatser längs linjen exempelvis Näset och Vik Central som båda har rätt så nära till andra hållplatser.   

Nej, jag tror inte att det går att dra in hållplatser längs med linje 474 utan att det skulle uppstå protester - med all rätt! Linje 474 bör se ut som den gör idag utan indragna hållplatser, tycker jag.
#4
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av -B8RLE- - Idag kl. 11:55:45 AM
En av Nordvästs nya MAN 12E har fått inv.- och regnummer: 4656 (JAW76E). Den står inne hos Neoplan och håller på att få sin SL-utrustning(?). 8 fler 12E är förregistrerade, mest troligen också till Nordväst.
Har personligen hört från Keolisanställda att de nya MAN tas i trafik nu i oktober.
#5
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av virtual1 - Idag kl. 11:02:38 AM
3747-48, 3750-59 stämmer inte i Lunda, de heter 78xx (konstigt nog) fortfarande
#6
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av elliot - Idag kl. 10:52:04 AM
Såg 7094 vid slussen igår på linje 422 är den flyttat till Charlottendal?
#7
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av elliot - Idag kl. 10:51:07 AM
Jo det är det största problemet, speciellt trängseln det behöver inte ens vara rusningstrafik för att det ska uppstå. Sedan när det gäller hållplatser kanske man tar bort några ''onödiga'' hållplatser längs linjen exempelvis Näset och Vik Central som båda har rätt så nära till andra hållplatser.   
#8
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av Sca.CN113 - Idag kl. 10:17:27 AM
Ska bli mycket intressant att beskåda det kaos som kommer att uppstå när dubbeldäckare införs på linje 474.

Det säger sig självt att det inte kommer att fungera något vidare. I synnerhet i rusningstid.

Varför det inte kommer fungera är därför att det är alldeles för många hållplatser, alldeles för mycket folk och lägg där till att resan kommer ta märkbart längre tid.

Ledbussar däremot tar fler passagerare och tar sig fram smidigare. Vill man inte ha stående så är det ju inte något som en dubbeldäckare kan råda bot på ändå för då blir de stående i alla fall fast vid hållplatsen och väljer bilen istället. Det är vad jag tror.

Sen har vi Farstabron med kraftiga sidvindar när det blåser på. Jag antar att de är ca 4,2 m höga vilket gör att de kanske inte kommer under alla broar vid omlagd körväg. Folk som trängs i "trapphuset" och får vänta på varandra vid avstigning/påstigning är det som kommer göra det tidsödande.
#9
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av JakeTheFR - Idag kl. 07:26:12 AM
Sant. MAN generellt är bra mycket bättre än Scaniabussar (enligt mig) men det är klart det finns många rosthinkar från MAN. Synd bara SL inte har fler Mercedesbussar. Tror vi bara har ett fåtal Citaros som trafikerar västerorten.
#10
Bussnack / SV: Här är dubbeldäckarna som...
Senaste inlägg av Fredde - Idag kl. 06:37:49 AM
Så kan det nog vara, dock inte helt ointressant.
För att hänga med i tempot är en bra motor viktigt.
Keolis ledbussar 6040-6049 levererades med en liten 280 hk motor, fullständigt hopplösa med full last på motorvägen.