Huvudmeny

Z på nummerplåten

Startat av BMJ, 20 januari 2018, 22:36:59 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 23 januari 2018, 13:55:24 PM
När man börjar återbesätta gamla bokstavsserier vore det ju lite smånördigt kul om man enbart lade nya BMW i just BMW-serien, samt kanske även enbart Audi i DKW-serien. Finns säkert fler exempel att komma på! ;D

Enligt Wikipedia är kombinationen GUB tillåten sedan 2010, den borde ju ett visst företag få på sina bussar... :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Marcus L

Citat från: Tommy E skrivet 24 januari 2018, 21:33:46 PM
Enligt Wikipedia är kombinationen GUB tillåten sedan 2010, den borde ju ett visst företag få på sina bussar... :)

Vill minnas att jag såg när jag var i Georgien (som också kör med tre bokstäver följt av tre siffror) att en del BMW hade registreringsnummer som började på BMW. Vet inte om det var någon sorts tilldelningsalgoritm som låg bakom, eller om det fanns nån variant där ägaren kan "boka" lediga nummer.

CW66

Citat från: Walter skrivet 23 januari 2018, 19:21:17 PM

Jag tror du är inne på rätt spår men om det var så fullt ut skulle alla tunga fordon ha höga siffror men det finns såväl personbilar med höga nummer och tungafordon med låga nummer. Jag tror mer på Tommys variant. Minus bil har ett regnummer där det är lediga kombinationer på båda sidor. Min bil är en i en lång serie som förregistrerades samtidigt men inte i en lång rad utan mer i omgångar att säga.

Nja, du missuppfattade mig, eller kanske jag skrev lite konstigt.
"I början" menade jag när man BÖRJAR använda en kombination som ZAB så blir ungefär 70 fordon i serien 001-099 besatta "i början" och senare kommer tyngre fordon med eftersläpning - alltså själva serien, inte att fordonen 001-050 skulle vara PB och 051-099 skulle vara tyngre som exempel.

Tommy har helt rätt i sina antaganden.

Walter

Nu har man tydligen bytt metod för att tilldela nya skyltar. Vanliga bilar verkar nästan uteslutande få återanvändna kombinationer, medan bussar och andra fordon som innan fick vissa delar av nya serier nu har hoppat i tilldelningen från YK* till ZJ* (ungefär)

Tittar man i serier som börjar på ZJ och senare så är endast få skyltar tilldelade i varje bokstavskombination. Innan tilldelade man i vart fall sex av varje tiotal till vanliga bilar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

BMJ

Just nu (180501) verkar det som "lägsta" registreringsnummer i landet innehas av en grå moped (Aixam S9), med nummer ZZY212.