Efterlysning: Gamla tidtabeller från de fyra nordligaste länen

Startat av 4041434548, 24 oktober 2020, 15:00:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

4041434548

Goddag! Finns det någon som vet om/hur/var man kan få tag på gamla busstidtabeller från något av de fyra nordligaste länen Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten. Jag är på jakt efter tidtabeller ungefär från 80-, 90- och tidigt 00-tal. Försöker sammanställa busstrafikens utveckling. Jämtland, Vnorrl och Vbotten är av störst intresse. Även kartor, linjeförteckningar, mm

Om det är någon som vet med er att ni har kopior på tidtabeller, känner till någon bra hemsida (eller dyl) eller vet var jag kan vända mig så tar jag tacksamt emot tips.

Mvh

Ugglan

Hej!

Har du provat att kontakta respektive länstrafikbolag? De bör ha sparat tidtabeller och dylikt på något vis, antingen i egna arkiv eller tillsammans med landstingen/regionerna.

Vad gäller tidtabeller i början av 00-talet så finns en del att finna på hemsidan https://archive.org/. På hemsidan finns många gamla internetsidor sparade, så även länstrafikbolagens. Tyvärr går det inte särskilt ofta att se tidtabellerna, eftersom gamla pdf-er inte verkar vara sparade. Jag har dock lyckats få fram gamla tidtabeller från Norrbotten, då de verkar vara upplagda på något annat vis. Det kan hursomhelst vara värt ett försök! Sök enligt följande:
Länstrafiken Norrbotten: www.ltnbd.se
Länstrafiken i Västerbotten: www.lanstrafikeniac.se
Din Tur: www.dintur.se
Länstrafiken i Jämtlands län: www.lanstrafiken-z.se

Lycka till!



roggek

Ett annat bra sätt är att hålla utkik på Tradera, men där kan ju samlarföremål sticka i väg prismässigt väldigt snabbt:

https://www.tradera.com/tidtabeller-c3_2941?itm_source=StartPage&itm_medium=dropdown-menu


4041434548

Tack för era värdefulla tips!

Jag kan såhär efter någon månad krasst konstatera att inte en enda av de kommuner eller länstrafikbolag jag varit i kontakt med verkar spara någon tidtabell. Mycket anmärkningsvärt. Kommunerna hänvisar till länstrafiken och vice versa. (Får myndigheter ens kassera dokument hur som helst..?)

Aja, på Wayback Machine har jag hittat åtminstone en liten del av det jag varit på jakt efter, men av uppenbara anledningar finns inte tidtabeller äldre än tidigt 00-tal sparade. Får fortsätta mitt sökande..

Trevlig eftermiddag och var rädda om er ute i ovädret!

S Svensson

Tidtabeller skall (läs brukar ) finnas med i länstrafikplaner. Sådana har arkiveringstid och kan inte kastas. Ibland är de bilaga till protokoll för landsting. Undersök om det finns länstrafikplaner för länen. Speciellt under tidiga år som länshuvudmän fanns så upprättades sådana.
Detta med busstidtabeller är ett svårt ämne. Det upprättades tidigt parallella utgåvor där Sveriges Kommunikationer publicerade tidtabeller men det fanns också Sveriges omnibuskommunikationer. Jag kopierade några sidor på ett litet antal exemplar. Problemen med dessa är att det står ett nr (ju lägre nu ju äldre linje)-linjesträckning- telefonnr (och ingen tidtabell). Jag skulle tro att det när det gäller nyare tidtabeller finns "småtryck" på forskningsbibliotek. Har Ni undersökt dessa ?

Björn Seger

Fram till 1981 hade länsstyrelserna ansvaret för trafiktillstånd och planer. Sedan tog länshuvudmän/länstrafikbolag över. Det bör finnas material sparat. Äldre arkiveras hos Riksarkivet (i Härnösand och Östersund) och bör finnas sökbart i deras tjänst NAD. Kan vara lite svårsökt.
Allt svenskt tryck sparas av Kungliga Biblioteket (www.kb.se). Även här är det inte så lätt att hitta.
Ta annars kontakt med länsbibliotek och kommuner för att se om de har något arkiverat.
/Björn S