Allmänna bussforum > Busstrafik

Batterielektriska bussars lastförmåga?

(1/1)

Christer K:
Detta med EL-bussar är intressant när det gäller antalet passagerare.
En ledbuss får ta med sig 136 personer i en 24 metersbuss.
Jag tycker detta inte är seriöst då fordonet i sig inte får väga mer än 32 ton totalvikt.
Lastförmågan på en sådan buss är bara 4760 kg vilket gör att om max antal passagerare ska åka med får de väga max 35 kg/st.
En kortbuss med EL får lasta 4862 kg och ta med 71 passagerare som då får väga 69,4 kg/st.
En vanlig ledbuss med EL får ta 119 passagerare och lasta 7121 kg vilket blir 59,8 kg/st.
Jag vet också att det är omöjligt att få med max antal passagerare i bussarna.
Men när Trafikhuvudmännen kräver nya bussar, speciellt de större på 24 meter som knappt får ta med sig några passagerare alls eller ett begränsat antal på max 59 personer i bussen. Detta om bussen inte kör på egen väg vilket inga bussar gör i dag i linjetrafik i Sverige.
// Christer K

Bältes-Assar:
Vad är EL-bussar för något?

Ett fordon med ”utsläppsfri” drift får överskrida bruttovikten med två ton. Så en batteridriven fyraxlig buss borde väl få väga 34 ton på BK1 väg.

Christer K:

--- Citat från: Bältes-Assar skrivet 25 juli 2022, 12:29:53 PM ---Vad är EL-bussar för något?

Ett fordon med ”utsläppsfri” drift får överskrida bruttovikten med två ton. Så en batteridriven fyraxlig buss borde väl få väga 34 ton på BK1 väg.

--- Slut citat ---

Var finns denna uppgiften? Enligt Transportstyrelsen så gäller max 32 ton totalvikt för dessa fordon. Finns inget överskridande av totalvikt.
Enligt lagen om överlastavgift (SFS 1972:435) tas överlastavgift ut om lastbil eller buss eller vissa andra fordon framförs på väg med högre axeltryck, boggitryck eller bruttovikt än som är tillåtet för fordonet, fordonståget eller vägen.
För avgiftspliktig överlast tas avgift ut med ett grundbelopp om 2 000 kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel enligt ett särskilt fastställt sätt.
Överlastavgift för motordrivet fordon påförs ägaren.
Överlastavgift påförs av Transportstyrelsen
// Christer K

buskörare:
Står nått om det i trafikförordningen  2020:1094
Har dock inte läst på om det passar in här.


4 kap.
14 §2 Fordon eller fordonståg som huvudsakligen används i internationell
trafik får föras på vägar med bärighetsklass 1 och 4 även om de bruttovikter
som anges i 12 § första stycket 4 och bilaga 1 eller 4 överskrids eller de
avstånd som anges i 13 § underskrids. Undantaget gäller endast om följande
bruttovikter och längdmått inte överskrids:

1. 26 ton för treaxligt motorfordon.
2. 38 ton för fyraxligt fordonståg.
3. 40 ton för fem- eller sexaxligt fordonståg.
4. 44 ton för treaxligt motorfordon med två- eller treaxlig påhängsvagn

vid transport av 40 fots ISO-​container.

5. 16,5 meter för bil med påhängsvagn.
6. 18,75 meter för bil med släpvagn.
Om ett treaxligt motorfordon drivs helt eller delvis med alternativt bränsle

får de bruttovikter som anges i första stycket överskridas med den extra vikt
som tekniken för det alternativa bränslet kräver. Bruttovikten får dock inte
överskridas med mer än ett ton eller, om driften är utsläppsfri, två ton.

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2021.

Bältes-Assar:
Nja internationell trafik är det ju inte. Läs under bruttoviktstabellen för BK1 väg. Bilaga 1.

Men jag läste fel jag också, för överskridandet med två ton gäller inte för fyraxliga fordon utan bara för de med två eller tre axlar. Så treaxliga bussar får väga 30 ton men för fyraxliga är det ändå max 32 ton.

Christer K obs att det är bruttovikten som är begränsad, inte totalvikten. (Fast man brukar väl kanske registrera totalvikten så att den stämmer med max bruttovikt)

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion