Apropå Larssons Busstrafik... [Bilder]

Startat av Esbjörn, 11 juni 2007, 12:26:09 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Esbjörn

I ett annat inlägg fanns det bild på en av Larssons Busstrafiks vagnar.
Den 18 maj fångade jag en annan av bolagets bussar vid Kempehallen i Ö-vik, dit den transporterat tävlingsdansare vid Dans-SM.
Notera att bussen "pimpats" med vita blinkers bak...




Larssons Busstrafik 5, DMU655.

Johan Claesson

Så trevligt! Fd Hagelqvist buss i Vedum. Var en nyhet för mig att denna hamnat hos Larssons. Innan Swebus tog över Skaraborg 2004 gick den på bl.a. linjerna Vara-Skara och Vara-Lidköping. Har två likadana systrar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Claesson skrivet 11 juni 2007, 19:34:36 PM
Så trevligt! Fd Hagelqvist buss i Vedum. Var en nyhet för mig att denna hamnat hos Larssons. Innan Swebus tog över Skaraborg 2004 gick den på bl.a. linjerna Vara-Skara och Vara-Lidköping. Har två likadana systrar.

De övriga var DMS 985, som nu finns hos Hjalmarssons i Virserum, och DMT 845, nu hos Ukna Busstrafik. Hagelqvist håller enligt uppgift från säkert håll på att avveckla hela företaget. Redan för två år sedan, när Swebus tog hem trafiken i Skaraborg, meddelade de Buss i Väst att de inte ville köra linjetrafiken längre.
Hagelqvists är ett trevligt och välskött familjeföretag, så vi får väl hoppas att det kan leva vidare, eventuellt med ny ägare. Utan linjetrafik är det lättare att sälja företaget. Om Buss i Väst-företagen har linjetrafik gäller hembudsrätt. Det vill säga att ett annat Buss i Väst-företag skall erbjudas att köpa det innan det bjuds ut på allmänna marknaden.
Då har broder Leif Larsson tydligen minst två bussar för beställningstrafik samt vad jag vet ett par äldre för skoltrafik. Brodern Jan Larsson gick med trafiken och ett antal bussar till Söne Trafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingemar

Larssons har dessutom fd Larsson 48, numera 8, som också är omlackad till egen färgsättning. Dessutom hade han en Mercedes när jag var där för något år sedan... Plus ett hyffsat antal till som jag inte kommer ihåg så mycket om... Sammanlagt kanske strax under tio bussar. Det kanske är någon här som känner för att göra ett fotobesök?  :)

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Johan Claesson

Denna Mercedes är PRU777. Den är dock inte lackad i firmafärgerna utan är helgrå med stripningen Larssons busstrafik. Såg den på beställningskörning i Lidköping för några veckor sedan.

Ingemar

Citat från: Johan Claesson skrivet 23 juni 2007, 19:13:40 PM
Denna Mercedes är PRU777. Den är dock inte lackad i firmafärgerna utan är helgrå med stripningen Larssons busstrafik. Såg den på beställningskörning i Lidköping för några veckor sedan.
När jag pratade med Leif skulle han lacka om Mercedesen till sina färger... Men det kommer väl, han är duktig på renoveringar och lackning!
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 23 juni 2007, 21:59:42 PM
När jag pratade med Leif skulle han lacka om Mercedesen till sina färger... Men det kommer väl, han är duktig på renoveringar och lackning!

Bussen rullade tidigare hos Kville Buss. Inte Kville i Göteborg utan Kville i norra Bohuslän.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Lundén

Mina noteringar om Larssons bussar ser ut som följer;
1   PEP773   Scania L113CLB/Ajokki Express   1992   Vit m blå o röda revärer   
3   OTE184   Scania K113CLB/Vest Liner   1989   Vit m blå o röda revärer   
5   DMU655   Volvo B10M-70/Van Hool Alizée 260NL   1997   Vit m blå o röda revärer   f.d Hagelqvist
8   HGA597   Volvo B10M-70B/Carrus Vector   1998   Vit m blå o röda revärer   
28   COK685   Scania L113CLB/Carrus Fifty   1996   Vit m blå o röda revärer   
44   FGE563   Volvo B10M-65/Ajokki Express   1991   GL Silver   Avställd
??   OTH354   Scania K113CLB/Vest Liner   1990   Vit m blå o röda revärer   
??   GPW369    Scania K93CLB/Joncheere Neuilly   1991   Vit m blandade blå stripes   f.d Wälimaas
??   PRU777   Mercedes-Benz O404/15RH   1993   Grå   
??   JBY399   Scania L94IB 4x2/DAB Comfort   1999   Dalarna Vit m röd/blå bård   f.d Busslink 4574

Någon som kan hjälpa till med rättelser och kompletteringar?
Tack på förhand :)

Esbjörn


Wälimaa verkar bara ha köpt bussen för vidare försäljning.
GPW369 rullade tidigare hos Arctic Bus.
Bilden tagen på Sundsvalls busstation den 30 nov 2005.

Lasse i Bdn

Ägdes som ny av Olle Mannberg i Murjek.
Såldes till någon i Norrbotten? som börjar på R innan den nog hamnade hos Wällima.
När Mannbergs gick i kk så såldes bussarna två fd godspostdiliganser var det vist ingen som ville köpa.
mvh
Lasse

Ove Bojarp

Jag har fotat en Larsson buss med inv.nr 27, en Volvo DP med regnr: CLU 911, avställd 2000. Finns den kvar fortfarande i landet eller är den exporterad eller skrotad? Enl. VV så hade den vid avställningen haft 10 ägare.

Ingemar

Citat från: Anders Lundén skrivet 25 juni 2007, 18:32:48 PM
Mina noteringar om Larssons bussar ser ut som följer;
1   PEP773   Scania L113CLB/Ajokki Express   1992   Vit m blå o röda revärer   
3   OTE184   Scania K113CLB/Vest Liner   1989   Vit m blå o röda revärer   
5   DMU655   Volvo B10M-70/Van Hool Alizée 260NL   1997   Vit m blå o röda revärer   f.d Hagelqvist
8   HGA597   Volvo B10M-70B/Carrus Vector   1998   Vit m blå o röda revärer   
28   COK685   Scania L113CLB/Carrus Fifty   1996   Vit m blå o röda revärer   
44   FGE563   Volvo B10M-65/Ajokki Express   1991   GL Silver   Avställd
??   OTH354   Scania K113CLB/Vest Liner   1990   Vit m blå o röda revärer   
??   GPW369    Scania K93CLB/Joncheere Neuilly   1991   Vit m blandade blå stripes   f.d Wälimaas
??   PRU777   Mercedes-Benz O404/15RH   1993   Grå   
??   JBY399   Scania L94IB 4x2/DAB Comfort   1999   Dalarna Vit m röd/blå bård   f.d Busslink 4574

Någon som kan hjälpa till med rättelser och kompletteringar?
Tack på förhand :)

Med reservation för att mitt minne sviker...
Tror att 28 är omnummererad till 6, och 44 till 4... Sen har han en kort säffle, Volvo mittmotor med dörrställning 1-0-1. Tror att det var lägre golv i bakdelen... Från första delen av 90-talet. Skall ha kommit från Göteborg (Spårvägen?) om jag minns rätt. Omlackad till Larssons färger...

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg