Allmänna bussforum > Busstrafik

SL:s nya bussgarage i Tomteboda

<< < (8/8)

Mackan05:

--- Citat från: Ulf Berlin skrivet 24 juni 2021, 20:09:41 PM ---Keolis kör personalbuss(med en Blåbuss)från Ropsten till Frihamnsgaraget vid 4.30,så.../Ulf

--- Slut citat ---
Det finns  personalbussar som går från Gullmarsplan, genom stan, till Tomteboda.

Två avgångar tidig vardagsmorgon

En avgång tidig helgmorgon

Lars-Håkan_E:

--- Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 juni 2021, 11:30:49 AM ---Varför inte?
I dagens datoriserade turförteckningar är ingenting förvånande längre.../Ulf
(Pass-/transportresor till avlösningsplats med T-bana känns inte särskilt främmande...)

--- Slut citat ---

Nej att åka t/fr avlösningar med det ordinarie trafikutbudet har väl funnits sedan urminnes tider i innerstan.

Hornsberg hade på -80 talet t.ex en stor del av sina avlösningar vid Fridhemsplan (promenad och tunnelbana eller bara promenad) Söderhallen hade merparten av avlösningarna vid Slussen/Södermalmstorg (Buss 46) och Drottninggatan (Buss 46 + tunnelbana)
Avlösningar på "nattvagn" skedde normalt i resp garage.

Sedan är det frågan hur många förare som använder egen bil t/fr jobbet och även hur många som både börjar och slutar i garaget?

Idag finns ju inte problemet med kassor kontra värdeskåp längre, beroende på vart man bor så förlorar man normalt en hel del tid med att använda egen bil om man jobbar så att man löser av på stan när man börjar och blir avlöst på stan när man slutar. Om man börjar med att ta ut en buss från garaget på morgonen(s.k uttjänst) och sedan bli avlöst på stan när man slutar vid typ 11.00-14.00 är det ofta frågan om det blir någon vinst med att köra bil till jobbet på morgonen, under förutsättning att förbindelserna är vettiga och att man bor hyfsat till, detsamma gäller ju om man börjar på stan med att lösa av vid typ 16.00-17.00 och slutar med att köra in bussen när man slutar typ 00.00-01.00 (s.k intjänst)
Nu har jag inte koll på huruvida Keolis har som policy att man ska börja o sluta på samma plats vilket i dessa fall innebär att man då har en betald förflyttning från avlösningsplats till garage eller tvärtom.

När denna förflyttning ligger inne i tjänsten är den normalt alltid betald, t.ex att man efter morgonrusningen körde in den buss man tog ut tidigare till Hornsberg och sedan (ibland efter rast) löste av i typ Fridhemsplan. Ett liknande scenario fanns även inom spårtrafiken, t.ex att man efter morgonrusningen körde in ett tåg från Akalla till Rissnedepån och sedan efter rast och förflyttning löste av i Västra Skogen

Avlösningsbil är för mig någon som man använder för direkta avlösningar (kan även vara flera chaufförer som ska åt samma håll vid samma tid som använder samma bil) och som lämnas över till den/de man löser av, det har funnit/finns flera väldigt noggrant uträknade tidtabeller för bilarna på en del håll, Eriksberg hade t.ex i början på 2000 talet sådant.
Allt annat är personaltransport för mig, alla som vill/behöver åka vid den aktuella tiden är välkomna och inte bara exakt en/flera innehavare av specifika tjänster som vid avlösningsbil.

Just avlösningsbilar är ju något som tillkommit på yttergaragen allt efter att avlösningar blivit vanligare och något som inte funnits i innerstaden och heller knappast är önskvärt i dagens trafik.

Måns Johannesson:

--- Citat från: F.Å skrivet 26 juni 2021, 11:21:50 AM ---Tog inte Flygbussarna över tills den slutligen lades ner?

--- Slut citat ---

Jo, jag har också för mig det. För övrigt gjordes någon gång en överenskommelse att Green Cargos personal (de har ju en del personal placerad Tomteboda) fick följa med personalbussen om de ville men jag tror inte det var så vanligt att de nyttjade det.

/Måns

F.Å:

--- Citat från: B10M skrivet 23 juni 2021, 17:13:34 PM ---Det är jag inte alls så säker på, problemet är ju att Tomtebodagaraget kommer att höra till Keolis medan det är Arriva som kör 196/197. Det är en viss skillnad mot Råstagaraget där det är lätt för Arriva att justera linjen så att den går till deras egna depå, för övrigt är det bara en tur på 197:an som går via Råsta.

--- Slut citat ---

Så var då linje 196/197 justerade att from 16/8 trafikera slingan vid Tomteboda postterminal[sic!]

Kvarne:

--- Citera ---Avlösningsbil är för mig någon som man använder för direkta avlösningar (kan även vara flera chaufförer som ska åt samma håll vid samma tid som använder samma bil) och som lämnas över till den/de man löser av, det har funnit/finns flera väldigt noggrant uträknade tidtabeller för bilarna på en del håll, Eriksberg hade t.ex i början på 2000 talet sådant.
Allt annat är personaltransport för mig, alla som vill/behöver åka vid den aktuella tiden är välkomna och inte bara exakt en/flera innehavare av specifika tjänster som vid avlösningsbil.
--- Slut citat ---

I Kallhäll använder vi oss av avlösningsbilar. Dessa är knutna till tjänster, men självklart får vilken förare som helst åka med i mån av plats. Säg tex att man börjar i Stora Torget men slutar i Kallhällsgaraget och när man har parkat sin bil i garaget så visar det säg att en av bilarna lägligt ska ut till ST, ja då är det ju klart att man kan "lifta" med den såvida det inte är fullsatt såklart.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion