Allmänna bussforum > Busstrafik

Världspremiär för ledbuss på SL linje 163!

<< < (2/4) > >>

Ola Å:
På den tiden jag körde till Ellan körde jag bara ledbuss, slingan där var ju åtminstone för 10 år sedan rätt okej att vända med led i, att 163 körs med led kan ju tänkas bero på att det var en extratur, körs rätt mycket extra just nu.

Nico:
I vissa fall så används bara normalvagn just för att det är trångt. T.ex. på 503 så är det bryggbackning nedanför Himlabacken. På andra håll så skulle det inte vara så farligt (tycker t.ex. det inte var så farligt att vända nuv. 805/819 vid Ällmora), men här är det lite för centralt ändå och vid denna tid på året även mycket barn och annat där. Finns även andra exempel.

Det finns sedan ganska många platser inom Stockholms stad (kommun) där det inte finns dispens för att köra ledvagn. T.ex. har väl Lunda inte en enda ordinarie ledvagn i sin vagnpark, till stor del just för att det inte finns tillstånd (eller behov för den delen) för ledvagn. Även långboggi får inte användas på sina ställen och dispenshanteringen är ganska omfattande. 

Att det sedan ändå händer att fel vagntyp dyker upp på en viss linje vid olika tillfällen beror oftast på den mänskliga faktorn osv. Har vid ett vagnbyte själv kört ledvagn på 163 för en hel del år sedan... Sedan förändras en del över tid och ledvagn kommer sannolikt att bli vanligare på flera linjer som idag inte körs med ledvagn.

igel:
linje 681 finns endast dispens att köra med kortvagn över Pålsundsbron, har för mig att dispensen också reglerar antalet passagerare som får finnas i bussen på nämnda sträcka. 

buskörare:
662 kan nog vara omöjlig med ledvagn. Backvändningen vid Markim Erikslund ställer nog till det där.
Att det skulle vara begränsningar för antalet resenärer även i en kortbuss på 681 över Pålsundsbron var nytt för mig. Det är inget som varken Keolis eller Arriva upplyst om.

Leyland:
Linje 681 och Pålsundsbron: begränsningar och antalet passagerare har att sannolikt att göra med totalvikt och axeltryck för bron och därmed i praktiken inte om fordonslängden.

På gamla bron blev det ett indirekt förbud för ledvagn, då en ledvagn med den gamla tidens kapacitet för en 18 meters ledvagn fullastad per automatik översteg tillåtna totalvikt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion