Allmänna bussforum > Busstrafik

Världspremiär för ledbuss på SL linje 163!

<< < (3/4) > >>

Fredrik Gelin:
Pålsundsbrons begränsning har som sagt att göra med vikt snarare än längd.
Jag gissar att huvudorsaken till begränsningen dock är att man inte vill ha genomfartstrafik av lastbilar till Tenövarvet.
Bron är ju byggd för att bära stridsvagnar och då borde väl inte en buss vara något större problem viktmässigt?
Antalet resenärer på 681 är sparsamt, så det är nog inga problem i praktiken att begränsa antalet resenärer där.
Kör man däremot resgrupper till Bogesunds gård med ledbuss får man köra Pålsundsvägen från Ladvik och vända vid slottet.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

igel:
Huvudorsaken till viktbegränsningen är nog snarare att hålla nere underhållskostnaden, då underhållet till största del finansieras av Vaxholms kommun. Sedan har det visat sig att bron idag inte är i så gott skick i en utredning från 2015 så även det kan nog spela in.

(från vaxholmshållet har viktbegränsningen varit 3,5t fordonsvikt, och från bogesundshållet 3,5t tågvikt. Antagligen en ren felskyltning)


Däremot så är vad jag vet, inte dispensen knuten till vikt, utom just fordonstyp enaxlig buss 12m. Så även om orsaken är vikten, så är defacto begränsningen längden.



--- Citat från: buskörare skrivet 06 juni 2021, 05:26:56 AM ---Att det skulle vara begränsningar för antalet resenärer även i en kortbuss på 681 över Pålsundsbron var nytt för mig. Det är inget som varken Keolis eller Arriva upplyst om.

--- Slut citat ---
Dispenser är ju knutna till bolaget som söker dessa och ärvs inte.
När det gäller Keolis/Busslink så tror jag inte att det fanns någon begränsning av passagerarantal alls. Däremot hade SL ett krav att det skulle användas en 10m buss, och endast i undantagsfall en 12m normalbuss. (Vilken var den modell som i praktiken användes oftast) .
  När det gäller Arriva så har det inte funnits några krav från SLs sida på busstyp. Däremot så stod det i det linjeutbildningsmaterial att det var en begränsning av passagerarantalet. (Varför kunde inte någon av utbildarna svara på, inte häller hur man skulle hantera för många passagerare).
  Ska jag gissa så har antagligen dispensen medgivit två möjligheter, antingen 10m buss eller kortare och fritt passagerarantal, eller 12m normalbuss med en begränsat passagerarantal. För att styra entreprenören att köra just med ett mindre fordon.   


 

Lars-Håkan_E:

--- Citat från: Nico skrivet 05 juni 2021, 22:44:57 PM ---I vissa fall så används bara normalvagn just för att det är trångt. T.ex. på 503 så är det bryggbackning nedanför Himlabacken. På andra håll så skulle det inte vara så farligt (tycker t.ex. det inte var så farligt att vända nuv. 805/819 vid Ällmora), men här är det lite för centralt ändå och vid denna tid på året även mycket barn och annat där. Finns även andra exempel.


--- Slut citat ---

Undrar om vi talar om olika platser nu? 819 har väl aldrig nånsin gått till Ällmora?

Det är den här lilla vändplanen som jag avser: https://goo.gl/maps/7wdQAbvu2m284qFv8

Om man har sån tur att det inte står någon bil eller annat föremål på den enskilda vägen till Ällmora gård (direkt till höger på bilden) är det visst möjligt att backa in släpet på grusvägen men man bör ju ha backat mer än bara från rampen innan man försöker :-)

Annars finns det inte plats att komma runt med en led på något praktiskt sätt.

Jag reserverar mig för att väg och vändplats har förändrats sedan Google var där 2010.

Jimmy:
819 har gått till Tyresö Brevik ända sedan december 2015 och till Ällmora sedan april 2016.

Jimmy

Nico:
Jo, Nobina har ju laborerat en del med linjenummer här och var. Bl.a. på Brevik och Tyresö överlag och det var därför jag skrev att det var nuvarande (nuv.) 805/819. Dagens 805 är tex inte samma som förra inkarnationen. Under resans gång har även någon backat ned det gamla väderskyddet vill jag minnas.

Arriva har ju gjort liknade saker i Danderyd och Täby framförallt och där har jag nästan gett upp att försöka hålla koll på vad som går vart. Även innerstan är faktiskt lite bökig numera då förändringarna har varit många.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion