Författare Ämne: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken  (läst 2830 gånger)

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3540
Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« skrivet: 31 maj 2021, 17:49:56 PM »
Ojdå, så vi på 670 får tjäna lite extra pengar under sommaren?



Den här tråden har knoppats av från "Sommarens ändringar i SL-land" då den mera kom att handla om förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken. Bättre att det ligger i en egen tråd.
« Senast ändrad: 02 juni 2021, 23:58:19 PM av admin »

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3091
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2021, 18:35:26 PM »
Är det många som reser med 670 och 676 mellan dessa hållplatser? den här regeln tog väl Nobina bort för några år sedan på 676, men nu verkar den ju göra comeback, hur länge har den funnits på 670?

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25034
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2021, 00:13:49 AM »
Ingen avstigning t.o.m. Roslags näsby för linje 639 och 676 från Stockhom, och
 ingen påstigning fr.o.m. Roslags näsby mot Stockholm
Är det bara 670 som har kvar fri av och påstigning?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3540
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2021, 06:26:10 AM »
Ja, det är relativt många. Endel åker från Tekniska till Albano för att dom jobbar på bygget vid Albano campus. Relativt många åker från Danderyd mot stan, framförallt de som ska till t.ex Naturhistoriska. Endel bara för att de tycker det är mysigare att åka ovan jord.

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 836
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2021, 08:16:36 AM »
Det är ju lite olika vilken av linjerna som går in till stan det gäller. Har endast tagit med de som går sträckan E-18 - Roslagsvägen -Valhallavägen. Då inte de som bara slutar i Danderyds sjukhus.

690, 691 går annan väg än E-18 till Danderyds sjukhus och fortsätter sedan mot Odenplan.

följande list kan dock göras:

x = stannar.
- = stannar ej.
\ = stannar för avstigning inåt och påstigning utåt.
} = avstigning i båda riktningar och påstigning från stan. Mot stan endast påstigning om bussen stannar för avstigande.
] = endast mot stan, endast avstigning
*Mörby C / E18 hpl. endast mot stan
*Östra Stn hpl. endast mot stan
*Valhallav. hpl. endast från stan

             608
             624C 624                 676 690
             628C 628 680 699 670 639 696 691
R-N tpl.       x   x   x   x   x   \   \
Mör C  E18 *   -   \   \   \   \   \   \
Danderyds sjh  -   x   x   x   x   \   \   x
Bergshamra S   -       -   -   -   -   -   x
Frescati       -       -   -   -   -   ]   x
Uni N          \       x   x   x   \   \   x
Uni S          -       x   x   x   \   \   x
Albano         -       x   x   x   \   \   x
Roslagstull    \       \   \   }   -   -   x
KTH            -       -   x   x   x   x
Östra Stn. *   \       \
Valhallav. *   \       \
Humlegården    x       x



På 670 är det en hel del resande vardagar på sträckan mellan Danderyds sjukhus och Tekniska Högskolan. Att ta sig från Täby eller Danderyds sjukhus till Albano skulle ju kräva ett extra byte om man var tvungen att ta tunnelbanan till Universitetet Norra och ta 50 därifrån.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5429
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2021, 10:38:46 AM »
Citat från:  homer
Är det många som reser med 670 och 676 mellan dessa hållplatser? den här regeln tog väl Nobina bort för några år sedan på 676, men nu verkar den ju göra comeback, hur länge har den funnits på 670?

Om man mest har svar på frågan gällande 639, ska man inte besvara frågan alls då?  Det är tre linjer till/från Tekniska högskolan det gäller. Inte två

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5429
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2021, 10:47:31 AM »
Ingen avstigning t.o.m. Roslags näsby för linje 639 och 676 från Stockhom, och
 ingen påstigning fr.o.m. Roslags näsby mot Stockholm

Ett förtydligande för historielösa: 639 och 676 återgår till sin föregående standard, efter ett ganska kort experiment från Nobina med lokalt resande mellan Tekniska högskolan och Roslags Näsby trafikplats.
Det har funnits rejält höga röster i Norrtälje som i några år konstant skickat in insändare och kundklagomål över experimentet med detta lokala resande, åtminstone gällande 676. Gällande 639 har samma nivå av kundklagomål inte funnits, då 639:ans vanliga bussar klarat körtiderna ändå, trots fler stopp.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3540
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2021, 10:54:35 AM »
Och som igel tar upp, så finns  ju trängsellinjerna också, de tider dom går.

Citaro C2

  • Gäst
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2021, 11:57:25 AM »
Så bra då att man snart inviger campus Albano samtidigt som kollektivtrafiken dit försämras.  ::)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5429
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2021, 12:42:37 PM »
Men nyheten gällde 676 och 639. Inte trängsellinjerna. Är det inte intressant att jämföra antalet lokalt resande i 639 också, och inte bara de blå?

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2021, 12:55:56 PM »
Nja, 639 är väl mest en tillfällighet om det råkar gå en så den passar på den sträckan. Särskilt i riktning mot stan, då kommer dom oftast typ 5 minuter för tidigt.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3540
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2021, 14:40:45 PM »
Ingen har påstått att nyheten gäller trängsellinjerna...

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5429
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2021, 14:49:11 PM »
Tillfällighet? Råkar gå en? Vilket larv. 639 går enligt tidtabell, med tio minuter mellan varandra under den tätaste rusningstrafiken. Tidtabellerna för både 676 och 639 är sedan många år väldigt väl anpassad med den ordinarie körtiden, så det är ytterst sällan bussarna rent fysiskt kan hamna +5 jämfört med tidtabellen.

Utloggad Bältes-Assar

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 67
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #13 skrivet: 01 juni 2021, 16:14:10 PM »
I rusningsriktningen ja, men detta med resor mellan Tekniska och Albano/SU går ju mest åt andra hållet. Där går 639 inte så ofta, och iallafall vid Universitetet söderut kommer den undantagslöst före tiden på väg mot stan.

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3025
SV: Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken
« Svar #14 skrivet: 01 juni 2021, 16:26:57 PM »
Men herregud vilken reaktion över att någon valde att bara nämna den avsevärt större av de två linjerna från Roslagen till Stockholm. Effekterna och resmönstret lär ju se tämligen lika ut på stora 676 som lilla 639 i den aktuella relationen.