Allmänna bussforum > Busstrafik

Trafikförändringar Göteborg från juni-21

(1/5) > >>

janjoh:
Saxat från Västtrafik :):

Sommartider i trafiken
Den 14 juni (21 juni i Borås) byter vi tidtabell för alla våra linjer och gör förändringar där det behövs.
Förändringar i zon A
Linje 24, 240
Linje 24 byter namn till linje 34.
I västra änden förlängs linjen till Hjuvik. Nya hållplatser för linjen blir Amhult Torg, Gossbydalsvägen, Hällsviksvägen, Övre Hällsvik, Långrevsvägen, Batterivägen, Majvik, Fyrskeppsvägen och Hjuvik.
OBS! På natturerna kör linjen inte väster om Amhult Resecentrum. Då finns bytesmöjlighet till och från Röd Express för resa längre västerut.

I östra änden kortas linjen av vid Eketrägatan. Indragna hållplatser blir Hjalmar Brantingsplatsen, Vågmästareplatsen och Rambergsvallen.

Linje 240 läggs ner.

Linje 26, 26X Linjerna ersätts av linje 34.

Linje 52 kör sträckan Heden – Korsvägen – Guldheden – Linnéplatsen.

Nya linje 42 kör sträckan Skogome – Hjalmar Brantingsplatsen.

Göteborg växer och för att kunna erbjuda smidiga resor för så många som möjligt måste vi anpassa vår trafik. Det är trångt på vägarna i centrala Göteborg. Vi kortar därför av en del linjer som kör genom staden, helt enkelt för göra mer plats och minska risken för köbildning. Linjer får nya ändhållplatser vid knutpunkter runt stadskärnan. Resenärer kan där göra ett smidigt byte alternativt gå eller cykla sista biten in till centrala Göteborg.

Grön Express byter namn till X4 och kortas av till Kungälv Resecentrum.


B10M:
Växande stad = mindre plats för kollektivtrafik!
Tyvärr är det liknande problem i de flesta städer i Sverige. Att fler invånare invånare innebär ett större, inte mindre, behov av utrymme för kollektivtrafiken tycks vara något som stadsplanerare har mycket svårt att förstå.

Fredrik Thurfjell:
Sakta i backarna.... Det här handlar ju väl så mycket om att parera alla byggprojekt som pågår och i min bok är det snarare en pluspunkt när inte allehanda busslinjer måste gå in i absoluta centrum på staden utan att det erbjuds byte i ytterkanten till ett högvärdigare alternativ (spårvagn/stombuss).

B10M:
Fast linje 52 är en stomlinje. Det är fullt redan på linjerna i som går genom centrala Göteborg. En växande stad behöver fler tvärförbindelser men också mer plats för kollektivtrafiken i centrum. Alternativet är att folk åker bil vilket tar mycket mer plats.

AL:
Problemet när linjer avkortas eller delas och dessutom förlorar anknytning till viktiga centrala bytespunkter, förlängs ofta restiderna för resenärerna genom oundvikliga byten - något som i en förlängning riskerar öka privatbilismen med ökad trängsel som följd...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion