55:an vid hållplats Slussen

Startat av 846, 17 maj 2021, 15:49:19 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

846

Sen 55:an fick ny linjesträckning passerar bussen såväl hållplatslägena vid Slussen på Hornsgatan som på Katarinavägen. 55:an stannar emellertid inte på båda hållplatserna (som var fallet med Stureplan före linjesträckans ändring) utan den stannar bara på ena stället, vilket gör det svårt att byta t.ex. till linje 76 på Slussen när man kommer från Tanto. Det är dessutom lite förvillande att i ena riktningen stannar bussen på Hornsgatan, men inte Katarinavägen, medan i andra riktningen är det tvärtom - då stannar bussen inte på Katarinavägen men istället på Hornsgatan. Någon som har en tanke om varför det blivit så? Jag skrev till SL Kundtjänst och frågade men deras svar är ju så pinsamt dåligt att det nog var sista gången jag skrev dit och frågade någonting överhuvudtaget. Man kan ju allvarligt talat lika gärna fråga valfri mänska på gatan, så dåligt har SL:s kundtjänst blivit. Läs här vad SL:s Kundtjänst svarade. Jag frågade följande:

"När 55:an gick via Stureplan stannade den vid två hållplatser, båda vid namn "Stureplan". Först vid hållplatsen som trafikeras av linje 1 (på Sturegatan) och sedan på den som trafikeras av linje 2 (på Birger Jarlsgatan). Detta underlättade betydligt om man ville byta mellan 55:an och linje 1 eller 2. När 55:an nu går en annan riktning efter Slussen än förut åker bussen istället förbi hållplatsen "Slussen" två gånger, precis som var fallet med Stureplan men skillnaden är nu att bussen INTE stannar på båda hållplatserna. 55:an passerar först Slussen på Hornsgatan (var hållplatsläge C finns) utan att stanna och fortsätter sedan till hållplats Slussen på Katarinavägen (hållplatsläge F). I andra riktningen så passerar 55:an istället hållplats Slussen på Katarinavägen utan att stanna (hållplatsläge H) för att fortsätta till hållplatsen Slussen på Hornsgatan (hållplatsläge A).

Varför kan inte 55:an inte - som var fallet med hållplats Stureplan förut - stanna vid båda hållplatserna vid Slussen? Det skulle betydligt underlätta t.ex. om man vill byta till buss 76 i riktning mot Ropsten när man kommer från Tanto. Därutöver är det lite förvillande att bussen i ena riktningen stannar på Katarinavägen medan i andra riktningen på Hornsgatan.

Jag föreslår att den som svarar på denna fråga tittar på hållplatskartan för Slussen vid Södermalmstorg för att bättre förstå vad jag menar. Och snälla, skriv inte bara ett intetsägande standardsvar utan skriv ett riktigt svar.
"

SL:s Kundtjänst svarade då följande (efter mindre än 10 minuter):

"Tack för att du hör av dig. Trafikförsörjningen av Finnberget och Danviksklippan överförs till linje 55 på grund av ändrad linjesträckning sträckan Slussen – Hjorthagen att trafikera samma väg till Henriksdalsberget och Finnberget som linje 53 gjorde innan ombyggnaden av Slussen påbörjades. Trafikutbud blir 20-minuterstrafik. Resenärer mellan Slussen och Stureplan hänvisas till linje 2 och mellan Stureplan och Norra Djurgårdstaden till linje 75.

Vänliga hälsningar,
SL Kundtjänst
"

846

Jag svarade på SL:s "svar" och skrev att det just inte var något svar på den fråga jag ställde. SL svarade då på nytt och skrev att det var tråkigt att jag inte var nöjd med deras första svar samt att skälet till att 55:an inte kan stanna på Hornsgatan är ombyggnationerna av Slussen. Jag svarade då på nytt på SL:s svar och påpekade att 55:an ju visst stannar på Hornsgatan (i ena riktningen) och att om 57:an kan stanna på Hornsgatan vid Slussen i båda riktningarna så kan väl 55:an också det? Då återkom SL med svaret "Vi har tyvärr inget svar på frågan om varför 55:an stannar/inte stannar som den gör. Vi hoppas du får en fortsatt trevlig dag!".

Att Trafikförvaltningen betalar pengar till en så inkompetent leverantör av SL Kundtjänst är sorgligt.

toddetoddelito

Påminner lite om den interaktion jag hade med kundtjänsten ang när 516 kortades från Viby. Då hette det att den hade sviktande passagerarantal, ofta var sen och att den kortades ned till förmån för en ny busslinje i Arninge. Till slut blev de så trötta att de i princip sade "Nu är det så, punkt slut." Sedan dess har jag insett att kundtjänsten vare sig gör ett jota, eller ens klarar att förklara något på ett någorlunda vettigt sätt.

roggek

Sitter ens SL:s kundtjänst i Stockholm längre?
Jag trodde den var outsourcad till Norrlands inland... ::)

Niclas Wennerlid

SL anlitar Releasy som kundtjänst som åtminstone förut hade sitt kontor i Linköping, men jag ser att de finns representerade i Stockholm numer också.

// Niclas

toddetoddelito

Kanske hade varit bra att inte outsourca just kundtjänst för en av samhällets mest vitala funktioner. Man räknar ju med att man pratar med någon på SL när man frågar någonting, men som det är nu får man mest duckningar till svar från någon stackare som knappt verkar ha en aning om vad han/hon pratar om.

jocke

Kom ihåg att SL's kundtjänst inte finns till för sådana frågor, utan mer för "Vart går buss 53?" Eller hur man köper ett busskort.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Fredrik Gelin

Citat från: toddetoddelito skrivet 19 maj 2021, 17:02:36 PM
Kanske hade varit bra att inte outsourca just kundtjänst för en av samhällets mest vitala funktioner. Man räknar ju med att man pratar med någon på SL när man frågar någonting, men som det är nu får man mest duckningar till svar från någon stackare som knappt verkar ha en aning om vad han/hon pratar om.
Det är ju politikerna som styr mycket av hur verksamheten skall organiseras misstänker jag.
Men om du tycker att SLs kundtjänst är en av samhällets mest vitala funktioner kan du ju fundera på exempelvis Regionens sjukvårdsupplysning 1177 som i Stockholms region också är outsorcad till en privat aktör.
Majoriteten av frågorna och synpunkterna som kommer in till kundtjänsten är sannolikt av enklare karaktär och det klarar de nog av att hantera tillfredsställande.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


toddetoddelito

Fast en viktig skillnad är att 1177 bemannas av "riktiga" ämneskunniga, och som också skickar en till rätt instans (om de inte själva kan). SLs kundtjänst är/gör ju inte det.

Tänker att det inte nödvändigtvis handlar om outsourcingen i sig, utan om intresse och vilka som sitter bakom skärmen/telefonen. Om de vore ämneskunniga med intresse för Stockholms kollektivtrafik, hade de kanske kunnat förklara på ett vettigt sätt varför något är som det är, inklusive mer komplicerade frågor. Och om man inte kan det kanske man inte skall ducka frågan, utan visa engagemang i ens fråga. Att allt inte går att lösa förstår jag, men det vore trevligt om man som kund fick prata med någon som är mer insatt eller har möjlighet att leta reda på ett svar.

Och om det inte finns någon vettig tjänst att anlita vore det kanske bättre om SL själva skötte kundtjänsten ;D

B10M

De flesta kundtjänstärenden som vanliga frågor eller klagomål kan skötas av kundtjänsten som den är nu. Problemet är synpunkter av mer djupare karaktär som trafikplanering som kräver svar av någon som är mer insatt. Som det är nu blir det väldigt svårt för medborgarna att kunna påverka, vilket är ett demokratiskt problem, men det kanske är det som är meningen också. Man vill inte vanligt folk ska lägga sig i. Man borde ha samråd vid trafikomläggningar. Se på London där man har samråd till och med vid ändringar av enstaka skolbusslinjer. https://consultations.tfl.gov.uk/buses/route-648/ Här har man ju inte ens samråd vid stora linjeomläggningar, som innerstan 2015.

Resenären

SL:s inställning till de som man är till för är obegriplig för mig. Det är omöjligt att hitta ansvariga och kundtjänst levererar ju bara standardsvar som ibland är riktigt pinsamma.

Man kan förstå att det tog tid att hitta någon ny "VD" till den verksamheten.

Lars-Håkan_E

Som någon nämnde tidigare, sådana här frågor ska in gå till kundtjänsten utan till rätt instans.

Tydligen finns inte överföringen av frågor från kundtjänsten till resp trafikutövare/förvaltningen kvar i dagens upplägg.

Ett tips är då att kontakta förvaltningen/trafikutövarens ansvariga direkt eller att gå via politiken (som i slutänden är dem som bestämmer)

I fallet ovan bör det vara Keolis trafikplanering som kan ge ett korrekt svar men jag gissar att dem inte tar emot synpunkter/samtal från allmänheten av förklarliga skäl.

Buzzlover

Något jag tycker är extremt synd med dagens kundtjänst är följande.
Låt oss säga att jag tappat ett par glasögon på Linje 605 och precis när bussen kört iväg så kommer jag på detta.
Ringer SL:s kundtjänst å frågar hur jag ska göra, dom kommer i nuläget svara att dom kommer till Hittegods om dom är kvar.
MEN! Jag kan faktiskt tycka att Kundtjänst ska kunna föra vidare samtalet till operatören för trafiken som sedan kan kontakta förare direkt som kan säkra glasögonen tills jag kan möta upp bussen igen.
Är detta för mycket att begära från en Kundtjänst? Jag ser väldigt ofta hur resenärerna vänder sig till oss förare snarare än att kontakta SL då dom förmodligen vet att dom bara kommer få svaret "Hittegods får in dom om 3 dagar ifall dom ens är kvar"
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Som sagt, Kundtjänst skulle kanske byta tillbaka namnet till Trafikupplysningen.

Det här med hittegodsssök skulle kanske ses som en god service, problemet är var man ska prioritera, jag tycker helt klart att man ska kunna hjälpa till när det gäller värdesaker och det antar jag att man faktiskt kan göra genom att lämna ut telefonnummer till berörd TL om någon ringer om en kvarglömd hund, barn eller plånbok.

Men att förmedla kontakter tar väldigt mycket tid i anspråk och folk skulle ringa/ringer om allt från sonens gympapåse till ett mobilfodral och det skulle säkert kräva flera extra tjänster på Kundtjänst + att TL skulle bli överhopade med allmänna anrop till linje si och så. Jag tror tyvärr inte att det skulle fungera i storstadstrafiken.

Men åter igen, Kundtjänst är tänkt att sköta det som gamla Trafikupplysningen gjorde + väldigt lite till.

Resenären

Tänker att en av kollektivtrafikens stora problem är att man inte klarar att kombinera det storskaliga systemet och strukturen med personlighet och närhet. En otydlighet och kanske rädsla för den egna produkten?

Det måste till mer stolthet och modernt ledarskap och framförallt mer beslut måste fattas nära kund.

Kort sagt mindre byråkrati och mer makt nära kunderna. Det är 2021 inte 1950 och organisationsformerna för kollektivtrafiken måste utvecklas.

Jag har tillräckligt med skrattretande löjliga upplevelser med SL (i kontakten med det som skall stödja verksamheten) till en hel bok. SL är mitt absoluta favoritexempel på en organisation som är helt vilse. Inte undra på att det tog evigheter att hitta någon som kunde tänka sig vara chef för verksamheten.....