Allmänna bussforum > Busstrafik

55:an vid hållplats Slussen

(1/5) > >>

846:
Sen 55:an fick ny linjesträckning passerar bussen såväl hållplatslägena vid Slussen på Hornsgatan som på Katarinavägen. 55:an stannar emellertid inte på båda hållplatserna (som var fallet med Stureplan före linjesträckans ändring) utan den stannar bara på ena stället, vilket gör det svårt att byta t.ex. till linje 76 på Slussen när man kommer från Tanto. Det är dessutom lite förvillande att i ena riktningen stannar bussen på Hornsgatan, men inte Katarinavägen, medan i andra riktningen är det tvärtom - då stannar bussen inte på Katarinavägen men istället på Hornsgatan. Någon som har en tanke om varför det blivit så? Jag skrev till SL Kundtjänst och frågade men deras svar är ju så pinsamt dåligt att det nog var sista gången jag skrev dit och frågade någonting överhuvudtaget. Man kan ju allvarligt talat lika gärna fråga valfri mänska på gatan, så dåligt har SL:s kundtjänst blivit. Läs här vad SL:s Kundtjänst svarade. Jag frågade följande:

"När 55:an gick via Stureplan stannade den vid två hållplatser, båda vid namn "Stureplan". Först vid hållplatsen som trafikeras av linje 1 (på Sturegatan) och sedan på den som trafikeras av linje 2 (på Birger Jarlsgatan). Detta underlättade betydligt om man ville byta mellan 55:an och linje 1 eller 2. När 55:an nu går en annan riktning efter Slussen än förut åker bussen istället förbi hållplatsen "Slussen" två gånger, precis som var fallet med Stureplan men skillnaden är nu att bussen INTE stannar på båda hållplatserna. 55:an passerar först Slussen på Hornsgatan (var hållplatsläge C finns) utan att stanna och fortsätter sedan till hållplats Slussen på Katarinavägen (hållplatsläge F). I andra riktningen så passerar 55:an istället hållplats Slussen på Katarinavägen utan att stanna (hållplatsläge H) för att fortsätta till hållplatsen Slussen på Hornsgatan (hållplatsläge A).

Varför kan inte 55:an inte - som var fallet med hållplats Stureplan förut - stanna vid båda hållplatserna vid Slussen? Det skulle betydligt underlätta t.ex. om man vill byta till buss 76 i riktning mot Ropsten när man kommer från Tanto. Därutöver är det lite förvillande att bussen i ena riktningen stannar på Katarinavägen medan i andra riktningen på Hornsgatan.

Jag föreslår att den som svarar på denna fråga tittar på hållplatskartan för Slussen vid Södermalmstorg för att bättre förstå vad jag menar. Och snälla, skriv inte bara ett intetsägande standardsvar utan skriv ett riktigt svar."

SL:s Kundtjänst svarade då följande (efter mindre än 10 minuter):

"Tack för att du hör av dig. Trafikförsörjningen av Finnberget och Danviksklippan överförs till linje 55 på grund av ändrad linjesträckning sträckan Slussen – Hjorthagen att trafikera samma väg till Henriksdalsberget och Finnberget som linje 53 gjorde innan ombyggnaden av Slussen påbörjades. Trafikutbud blir 20-minuterstrafik. Resenärer mellan Slussen och Stureplan hänvisas till linje 2 och mellan Stureplan och Norra Djurgårdstaden till linje 75.

Vänliga hälsningar,
SL Kundtjänst"

846:
Jag svarade på SL:s "svar" och skrev att det just inte var något svar på den fråga jag ställde. SL svarade då på nytt och skrev att det var tråkigt att jag inte var nöjd med deras första svar samt att skälet till att 55:an inte kan stanna på Hornsgatan är ombyggnationerna av Slussen. Jag svarade då på nytt på SL:s svar och påpekade att 55:an ju visst stannar på Hornsgatan (i ena riktningen) och att om 57:an kan stanna på Hornsgatan vid Slussen i båda riktningarna så kan väl 55:an också det? Då återkom SL med svaret "Vi har tyvärr inget svar på frågan om varför 55:an stannar/inte stannar som den gör. Vi hoppas du får en fortsatt trevlig dag!".

Att Trafikförvaltningen betalar pengar till en så inkompetent leverantör av SL Kundtjänst är sorgligt.

toddetoddelito:
Påminner lite om den interaktion jag hade med kundtjänsten ang när 516 kortades från Viby. Då hette det att den hade sviktande passagerarantal, ofta var sen och att den kortades ned till förmån för en ny busslinje i Arninge. Till slut blev de så trötta att de i princip sade ”Nu är det så, punkt slut.” Sedan dess har jag insett att kundtjänsten vare sig gör ett jota, eller ens klarar att förklara något på ett någorlunda vettigt sätt.

roggek:
Sitter ens SL:s kundtjänst i Stockholm längre?
Jag trodde den var outsourcad till Norrlands inland... ::)

Niclas Wennerlid:
SL anlitar Releasy som kundtjänst som åtminstone förut hade sitt kontor i Linköping, men jag ser att de finns representerade i Stockholm numer också.

// Niclas

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion