Några olika bussar och dess interiörer.

Startat av Kristian, 25 februari 2021, 15:42:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

För en tid sedan visade jag en bunt bilder ur skräpmappen, bland annat en interiörbild. Eftersom fler interiörbilder efterfrågades tänkte jag visa några bilder på såväl exteriör dom interiör. Vissa bilder är från samma individ, vissa är åtminstone från en likadan buss.

Busslink 5650, Västerhaninge. Av oss skolungar oftast kallad "Otto".

5650 inuti, Buss-PC var nyinstallerad och inte särskilt samarbetsvillig den dagen.

Swebus 5869, Kalmar.

Jag fick ofta åka med 5869 på 106:an innan körkortet. Men inte mig emot, mycket trevlig buss.

Busslink 4033, Nynäs. Usel bild, men det var den enda jag hade för att passa till...

...dess insida.

Busslink 4361, Gröndalsviken.

Denna var en av de som fick behålla dalahästtyget på stolarna.

GS 315, Brunnsparken.

Inte 315, men en likadan vid Frölunda torg.

Busslink 1203, Älgviken.

Tämligen säker på att detta är 1203.

Keolis 5146, Fredhäll-trakten.

Antagligen inte 5146, men en typisk utsikt under en färd med nattbuss 94 som just avgått Gullmarsplan klockan "tidigt som fan" om morgonen.

En extra MaxCi-bild, enbart för den tidiga generationen av "nästa hållplats"-skylt.

Avslutningsvis en turkisk lokalbuss i Side.



toddetoddelito

Härligt! Tänk vad interiörbilder väcker annars bortglömda minnen. Ofta glömmer åtminstone jag bort hur bussarna ser ut inifrån, fastän jag minns exteriören.

Ser gärna fler inlägg och bilder av det här stuket :D

Buzzlover

Kan bara hålla med. Extremt roligt och nostalgiskt med detta!
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Joakim Wahlberg

Kul bildserie, Kristian! Så nära, men ändå så långt borta känns det som. Finns det SL-bussar idag som har kvar dessa "nästa hållplats"-skyltar? Kändes så oerhört modernt minns jag när de började dyka upp här ute i Södertälje.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Mussebuss

Kul!
4361 körde man medan "nybilsdoften" låg kvar ;D

Nico

Själv har jag några stygn i skallen efter 4361. Skulle som YTL en natt plocka hårddisken från den i Ösmo och en del annat gav sig samtidigt vilket ledde till en lucka i skallen.

Var en varm sommarnatt och jag svettades redan ordentligt. Tänkte inte så mycket på vad som rann förrän jag kom tillbaka till trafikledningen (RTL). Kollegorna tittade nämligen lite konstigt på mig och sedan körde upp mig till Sankt Göran.

Mina känslor för 4361 är således lite kluvna.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mack

#6
Jättehärligt inlägg!
Intressant bland annat att se hur inredningen utvecklats med åren.
Vissa saker till det bättre..andra till det sämre.

Lars-Håkan_E

#7
Några liknande.



Swebus 5391



Swebus 5518



Swebus 0686 (ex GS)



Swebus 2910 och 2908



Swebus 1814 (Ex SL Buss AB/Busslink)



Swebus 1835 (Ex SL Buss AB/Busslink)



Swebus 1870 (Ex SL Buss AB/Busslink)



Busslink 7004

Kristian

Tack ska ni ha! Både för glada tillrop, minnen (beklagar händelsen, Nico) och kompletterande bilder.

Jocke: Jag tror att den varianten av "nästa hållplats"-skylt försvann med 53xx-ledbussarna samt MaxCi i innerstan.

Fredde

Några bilder från mitt arkiv 8)
Först en B12M, en Vega (på 676 såklart!) samt en demobuss från Volvo (fotad i tvätthallen i Björknäs, Nacka).












Buzzlover

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

434 D stannade väl först i Grisslinge, inte via Gustavsberg om jag minns rätt.

Ulf Berlin


Ersa

I just detta fall kanske suffixet D betydde så, men det finns ingen generell regel över vad bokstäver utöver E, V och H betyder. Detta kan variera stort runtom länet. I andra fall har M stått för direktbussar på motorvägen.

Nico

Citat från: KristianTack ska ni ha! Både för glada tillrop, minnen (beklagar händelsen, Nico) och kompletterande bilder.

Tack själv Kristian. Detta udda ämne var verkligen riktigt underhållande. Att man sedan har lite kantslagen skalle beror ju inte enbart på detta så det var bara kul att se bilderna.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman