Förslag till ny busstrafik i Solna och Stockholms innerstad

Startat av IvveRivve004, 01 februari 2021, 16:12:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IvveRivve004

Satt och funderade över hur ett "nytt" upplägg för busstrafiken i Stockholms innerstad skulle kunna se ut, jag stör mig bl.a. på hur det blivit för buss 53 och 55 av T21, så här kommer lite förslag t.ex.

Stomlinje 6 - Förlängs, ersätter linje 507

Förlängs från Karolinska institutet till Solna centrum.

Fördel: Ger norra delen av innerstaden fler bytesmöjligheter i Solna till bland annat Tvärbanan, buss och tunnelbanans blå linje mot Akalla.


Linje 53 - Ändras, ersätter linje 55

Återfår sin sträcka till Danviksklippan, Saltsjöqvarn, Danvikshem och Finnberget, då tidsskillnaden mellan linje 53:s restid och 55:s restid ofta skiftar mellan att vara ganska liten och ganska stor.

Fördel: Kopplingen till City från Danviksklippan, Saltsjöqvarn, Henriksborg, Danvikshem och Finnberget återupptas sen indragningen skapat stora protester.


Linje 54 - Ändras, ersätts av linje 55

Slutar trafikera Hjorthagen men kommer fortfarande gå kvar i Norra Djurgårdsstaden och vänder då vid Ropsten.

Fördel: Busslinjen känns mindre som en matarbuss till tunnelbanans röda linje 13 mellan T-Centralen och Ropstens tunnelbaneuppgång i Hjorthagen.


Linje 55 - Ändras - ersätts av linje 53 och 66, ersätter linje 54

Återgår till sin sträcka Tanto – Hjorthagen då indragningen mellan Slussen och Hjorthagen skapat stora protester från både Hjorthagen och Tanto samt att den inte har någon större betydelse för boende på Västra Sicklaön mer än en koppling till pendeltågen vid Södra station. Sträckan till Danviksklippan, Saltsjöqvarn, Henriksborg, Danvikshem och Finnberget övertas av buss 53. Sträckan till Södra station från Henriksdalsberget och Finnberget ersätts av linje 66.

Fördel: Hjorthagen och Norra Djurgårdsstaden får tillbaka sina förlorade kommunikationer till centrala Södermalm och även Tanto får tillbaka sin busslinje in mot norra delen av stan.


Linje 57 - Ändras, ersätts av linje 67

Slutar gå till Frösundavik och går istället via Vanadisvägen, Gävlegatan och Solnavägen till Karolinska sjukhuset.

Fördel: Busskommunikationerna till Vanadisplan kommer tillbaka, det är känt sedan tidigare att boende vid Vanadisplan är upprörda över 57:ans dragning till Frösundavik.


Linje 66 - Förlängs, ersätter delvis linje 55

Förlängs från Sofia till Henriksdalsberget. Vissa turer vänder vid 469:ans hållplats Östra Finnbodavägen.

Fördel: Ger Henriksdalsberget och Danvikshem en snabbare resväg till pendeltågen vid Södra station. Restiden mellan Henriksdalsberget och Södra station minskas med åtminstone 8 minuter.


Linje 67 - Förlängs, ersätter linje 57

Förlängs från Odenplan till Frösundavik, men istället för att köra via Torsgatan och Solnavägen, som den gjorde innan avkortningen, kommer den köras via Vanadisplan och sedan samma väg som linje 57 går idag mellan Uppsalavägen och Frösundavik.


Linje 75 - Trafiken skärs ner

Går endast måndag-fredag klockan 7-9 och 16-18. Under lågtrafik ersätts linjen av linje 1, 54 och 55.


Linje 113 - Ändras

Går via den nya stadsdelen Ingenting och stannar även vid Tomteboda postterminal där den ersätter linje 507.


Linje 507 - Läggs ner, ersätts av linje 6, 113 och 506.


Linje 508X - Ny linje (Karolinska sjukhuset – Uppsalavägen – Bergshamra bro – Danderyds sjukhus)

En direktbusslinje som ersätter en tredjedel av turerna på linje 508.

Fördel: Minskar restiden med 12-15 minuter.


Undrar vad ni tycker?

toddetoddelito

Särskilt förslaget om linje 6 till Solna Centrum känns behövligt. Även om jag gillar linje 507 väldigt mycket har den spelat ut sin roll lite grann sen den började gå från Odenplan (den betjänade ju området kring Karlberg och Karlbergs station innan, som nu istället är utan busslinjer).

Kanske någon ny linjesträckning i 50-serien för Karlberg, och som kan gå med entimmestrafik? Linje 57 skulle kunna dras längs Rörstrandsgatan till Karolinska, medan 6an skulle kunna gå via Vanadisplan (skulle givetvis kunna fungera tvärtom, men tänker att linje 6 nog gör större nytta via Vanadisplan än Karlberg).

Jona

HEJ

Jag bor inte i Stockholm utan kan bara planera genom att läsa kartor, så jag kan ha fel.

Men det jag funderat på sedan man startade linje 6, är om man inte borde förlänga den från Ropsten, över bron, Lidingö - centrum - Rudboda och vända vid hpl Södergarnsvägen och på så vis ge en stomlinje till norra Lidingö, och Lidingö centrum som samtidigt ger koppling med Solna, (tvärbana, pendeltåg) och kanske också Mall of Scandiavia osv!

Ersätter någon av linjerna på denna sträckning, men vågar inte föreslå exakt vilken. Tror jag tänkte mig linje 204 bland annat.

Självklart får man kanske utöka trafiken till säg 10 minuters trafik på hela sträckan stora delar av dagen.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Maven

Lidingö kommun har väl uttryckt önskemål om detta och tanken är nog naturlig.
Men dels är inte befolkningstätheten så stor utmed Norra Kungsvägen, det är mest villor och radhus. Ledbuss var 10:e minut blir därför förmodligen en onödigt hög frekvens, och om varannan vänder i Ropsten så blir turtätheten sämre än idag. Därtill kommer frågan hur de yttre delarna av linje 204 och 212 ska trafikeras. En lösning med en isolerad lokal linje mellan t.ex. Björnbo och Elfvik blir dyrare att producera och mindre attraktiv för resenärerna med byte.

846

Bra tankar.

Jag skulle gärna se att 53:an får ändrad väg norrut. Efter Centralen kör den Mäster Samuelsgatan till Regeringsgatan ned till Birger Jarlsgatan via Jarlaplan till Ruddammen, d.v.s. den väg nedlagda 43:an hade mellan City och Ruddammen.

Sträckan som 53:an idag kör mellan Centralen och Karolinska kan tas över av 69:an som idag vänder vid Centralen.

6:an borde verkligen förlängas till Lidingö, i vart fall Lidingö centrum via Torsvik.

IvveRivve004

Då tycker jag att det vore bättre ifall buss 53 gick via Skeppsbron och Gustav Adolfs torg, alltså så som buss 43 gjorde innan, istället för via Munkbroleden och Vasagatan då den förstnämnda rutten går mycket snabbare än den sistnämnde.