Hållplats Hamngatan återuppstår under annat namn

Startat av 846, 18 januari 2021, 15:44:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

846

Hållplatsen Hamngatan försvann för några år sedan när Regeringsgatan var avstängd under en längre tid p.g.a. ombyggnation av Gallerian. När allt var helt klart under år 2020 och Regeringsgatan söder om Hamngatan blev dubbelriktad på nytt återkom hållplats Jakobsgatan men Hamngatan kom aldrig tillbaka. I sammanhanget bör sägas att hållplatsen för norrgående trafik låg på Regeringsgatan norr om Hamngatan och den delen av Regeringsgatan trafikeras inte längre av någon linje, däremot kör både linje 57 och 65 på den delen av Regeringsgatan var den södergående hållplatsen Hamngatan låg.

P.g.a. ombyggnation av Hötorgshusen har busshållplatsen Sergels torg för linje 57 flyttats till Regeringsgatan, på exakt samma plats var hållplats Hamngatan tidigare låg (i SL:s information på bl.a. hemsidan har man felaktigt angett att det är hållplats Hötorget som flyttat till Regeringsgatan - jag har påtalat felet och man får hoppas att de rättar till informationen). Nu heter hållplatsen dock inte Hamngatan utan den får heta Sergels torg. Och trots att 65:an också kör där så är det bara 57:an som stannar på hållplatsen. Detta ska gälla i minst 1,5 år så varför inte 65:an också kan stanna där är lite konstigt. Förhoppningvis inser SL med tiden att hållplatsen kan få bli kvar där permanent - det var bara ca 75 meter mellan 57:ans hållplats Hötorget och Sergels torg i södergående riktning och för mig är det gåtfullt varför man tyckte det var en bra idé att ha så tätt mellan två hållplatser -  särskilt på linje 57 som inte stannar alls mellan hållplats Haga södra och Norrtull (ca 1,5 km) trots att bussen skulle kunna stanna vid hållplatserna Linvävartorpet eller Haga södra som bussen ändå passerar.




IvveRivve004

Jag tycker också att det är dumt att buss 55 inte stannar vid Slussen två gånger. Hade den gjort det hade det varit lättare att byta från den till en annan buss. Den stannade ju vid Stureplan två gånger. Både vid 1:ans hållplatslägen i båda riktningar och vid 2:ans hållplatslägen i båda riktningar. Den borde ju kunna göra samma sak vid Slussen! Det är ju längre avstånd mellan 57:ans hållplats (där buss 55 stannar i riktning mot Tanto) och 53:ans hållplats (där buss 55 stannar i riktning mot Henriksdalsberget) vid Slussen än vad det är mellan 1:ans hållplats och 2:ans hållplats vid Stureplan!

846

Håller verkligen med att det är märkligt att 55:an inte stannar två gånger vid Slussen, som den gjorde vid Stureplan när bussen gick där. Entreprenören i fråga är ju inte direkt känd för att göra ändringar som är till nytta för resenärerna utan det är bara vad som gynnar dem själva som räknas. Kan de köra en linje snabbare genom att dra in några hållplatser, eller hoppa över hållplatser trots att man kör på gatan var de finns, så sker detta. Ju snabbare en linje är desto färre bussar behövs totalt på ett trafikdygn = pengar för entreprenören. 55:an vid Slussen är ett bra exempel. 57:an som bara kör förbi Linvävartorpet och Haga södra är ett annat. 67:an är ytterligare ett exempel var man bara drog in hållplatserna Isbladskärret och Sjöstugan trots att bussen fortfarande kör där. Till tidstabellsskiftet angav man också att hållplatsen Linnégatan för linje 1 och 75 skulle dras in, men av någon anledning skedde det aldrig. Kan det ha att göra med att 1:an är en stomlinje och då får inte entreprenören avgöra frågan själv? Som noterats i en annan tråd har entreprenören dragit in bortåt 50 hållplatser bara i innerstan de senaste 5 åren.

Vem vet, snart kanske linjerna slutar att stanna alls mellan linjernas ändhållplatser, tänk vad snabba linjerna blir då!

IvveRivve004

Jag frågade faktiskt SL:s kundtjänst om detta varför buss 55 inte stannade vid Slussen två gånger och såhär svarade de:

"SL utgår från befintliga resurser när trafiken planeras, hur mycket pengar, bussar, tåg och personal som finns. Det vägs mot antalet resenärer som finns i områdena och vart de vill resa.

Nyttan av en förändring ställs i relation till kostnaden för att se om en trafikförändring är motiverad. För att kunna effektivisera linjenätet innebär det ibland att vissa lågfrekventa sträckor behöver dras in. Det är en prioriteringsfråga som SL får ställas inför, detta för att tillhandahålla en kollektivtrafik som främjar majoriteten av resenärerna. Tillsammans med berörd kommun gör SL upp en trafikeringsplan som tar hänsyn till befolkningsstruktur, var befolkningen arbetar och tillgängliga vägar."

Ted Selander

Detta är SL:s outsourcade kundtjänst, sedan 2015 (känner inte till avtalslängden):
https://releasy.se/2015/12/numera-svarar-vi-nar-du-ringer-sl/
SL betalar bara för besvarade frågor, din fråga är ju besvarad men utan svar på frågan...

846

Svaret som SL:s kundtjänst gav är, som nämnt, inte ett svar på frågan. Det där svaret är ett standardsvar som de ofta ger på i princip alla frågor om varför trafiken förändrats. Jag fick nämligen exakt samma svar på en helt annan fråga (vilken gällde varför hållplatsen Isbladkärret drogs in trots att bussen kör där fortfarande). Efter att jag fick standardsvaret skrev jag tillbaka och sa att det där var inget svar på frågan och upprepade frågan om VARFÖR - konkret - som hållplatsen drogs in. Svaret blev då att få använde hållplatsen. Då frågade jag efter statistik om antalet påstigande/avstigande men fick först standardsvaret igen (!) och efter ytterligare en påstötning blev svaret att statistik saknas...

toddetoddelito

Fick samma svar från SLs kundtjänst angående när buss 516 slutade trafikera Viby. Fick också info om att den drogs in till förmån för en nu linje i Arninge, trots att de (förmodligen) inte trafikeras av samma garage. SLs kundtjänst har med andra ord ingen koll, och har heller aldrig sett något svar när de skickat vidare frågan till högre instanser (dvs TF).

IvveRivve004

Jag kom på att buss 526 mellan Edsberg och Sergels torg kördes av Norrortsvagnar före nedläggningen, och att 607 kördes av Norrortsvagnar före avkortningen. Buss 526 mellan Sollentuna och Karolinska körs (såvitt jag vet) enbart av vagnar från Råsta än så länge.

IvveRivve004

Förresten, apropå bussar som inte stannar vid en hållplats trots att möjlighet finns – när buss 67 förlängdes till Blockhusudden i december 2019 var det bara Djurgårdsskolan som inte trafikerades av bussen de första veckorna. Det gjorde den först i januari. Så jag tror nog att buss 65 mot Skeppsholmen kommer stanna vid Sergels torg ganska snart – iallafall vid midsommar eller tidigare.

IvveRivve004

Och en sak till: Jag tror nog att den största anledningen till att SL drar in vissa hållplatser är för att det är för få som reser till och från de hållplatserna.

846

Jag tror snarare att det är entreprenören som drar in hållplatser i syfte att spara in nån minut för att på så sätt kunna ha behov av färre bussar på totalen. Ta de f.d. hållplatserna Norrlandsgatan och Sveavägen som låg på Kungsgatan mellan Stureplan och Hötorget. Det var många resande till de hållplatserna men de drogs in och ersattes med hållplatsen Regeringsgatan (d.v.s. en hållplats rök totalt sett). Hållplatsen Vasagatan, också på Kungsgatan, drogs in - det var ingen hållplats med få resande men man tyckte att resenärerna kunde gå till någon näraliggande hållplats istället (Cityterminalen eller Hötorget). Hållplatsen Hamngatan hade också många resande men drogs in - nu är den tillfälligt tillbaka men det är ju egentligen en tillfällig flytt av hållplats Sergels torg bara.


Nico

Kan säga att en stor orsak till att hpl.lägen har rykt i framförallt Stockholms innerstad (men även runt om i Storstockholm) är alla byggnationer och förändringar som gjorts. När dessa har varit klara (med avsmalningar, nya cykelbanor etc.) så har det inte alltid funnits utrymme att exakt återanlägga ett hpl.läge enligt nuvarande/gällande krav på tillgänglighet, trafiksäkerhet osv. vilket påverkar

Det är därför som t.ex. Räntmästartrappan m.fl. hpl.lägen rykt medan andra inte sällan har fått lokaliseras till mindre lämpliga platser osv. I andra fall handlar det om att nya aktörer, som t.ex. hotellet på Kungsgatan/Kungsbrons början, inte ville ha busshpl.läget i direkt anslutning vid sin entré och i de fallen så får man titta efter möjliga alternativ då hotellet helt enkelt har mera [ekonomiskt] att säga till om. Trafikförvaltningen (TF, dvs. SL) har numera inte heller mycket att säga till om. Det var länge sedan TF/SL var en direkt maktfaktor och är det i synnerhet inte längre inom vägtrafik.

TF samt trafikentreprenörerna kan i huvudsak numera mest önska/rekommendera plats för hpl.lägen, men väghållarna bestämmer... och i många fall ses inte busstrafik som något direkt nödvändigt om man säger så. Sedan finns det givetvis även sådant som effektiviseringar mm. som styr mellan TF och entreprenörerna, men inte i så hög grad som man ibland kanske tror. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman