GDG 2826

Startat av 1896, 23 februari 2015, 14:09:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Ännu en tok som rivit ut inredningen för att sedan sälja bussen:

www.blocket.se/uppsala/Volvo_Vanhool_Husbil_husbuss_B_kort_58911685.htm?ca=6&w=3

Ulf Berlin

Kul med"Innsbruck"skylten :)
Det är/var nog ett himla trevligt initiativ att göra om den till frisörsalong,men
underlaget kanske"vissnade".../Ulf

Buss-Hasse

Bussmissbruk. Finns inte många sådana kvar längre.

1896

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 03 mars 2015, 09:06:10 AM
Bussmissbruk. Finns inte många sådana kvar längre.

Nej, precis, och denna var ju bevarad länge, då Orsa trafik hade den som buss, men säg det som varar för evigt.

j-a

Här är orginalet :)

Buss-Hasse

GDG hade förkärlek till blå inredning.

yngrot

Lite synd göra så med denna buss..  Dock ger mig växelspaken rysningar dessa var inte precis lättväxlade  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gelgamesh

Å andra sidan är det väl att föredra att bussarna lever vidare som husbussar än förintas? Vem skall annars ta sig an dem? Antalet bussentusiaster som vill hålla liv i en gammal buss full med säten är väl ganska begränsat? Åkarna är ju knappast intresserade. Enstaka föreningar och liknande möjligen, men de lär köra slit&slängmetoden.

Jag är förstås partisk då jag själv är husbussentusiast. Men det grundar sig faktiskt i en genuin kärlek till bussar, och att köra buss. Och vad gäller mitt projekt så är det ställt utom allt rimligt tvivel att min buss hade blivit skrot om ingen med mitt tvivelaktiga omdöme kommit och slagit till.

Så antingen tänker man att vi som bygger husbuss bara "förstör bussar", eller så kanske man skall inse att vi kanske är en kategori bland mycket få andra som faktiskt bevarar bussarna till eftervärlden. Säten & fönster eller inte. Mer eller mindre väl renoverat? Strunt samma. Bussarna hålls i många fall vid liv. Och inte rullar de särskilt många mil heller. Vi sliter inte direkt ut våra ögonstenar om man så säger.

I mitt fall så handlade det om en av Tapanis & Länstrafiken i Norrbottens gamla Deltaplan 200:or (B10M-60 från 1984). Den hade sålts vidare och använts som turnébuss och fått en del kärlek, men även blivit stående hos ett gäng som enl. hörsägen behövde en packåsna att handla öl utomlands med, då den hade stort lastrum. Men sen hamnade den hos en man vars söner tävlade med motorcyklar. Den fick en rudimentär husbilsinredning men ställdes på en fuktig gräsmatta då den inte orkade längre. 89000mil och med kärnfrisk drivlina, men luftläckor i allt vad fjädring hette och en ganska sorglig kaross. Jag köpte den mot bättre vetande och har lagt ner vansinnigt mycket mer arbete än vad som var rimligt.

Jag borde förstås med facit på hand köpt ett bättre objekt. Åkte på ett hästjobb med att laga ramen vid främre luftfjädertallrikarna, och har bytt ut alla, och jag menar ALLA fyrkantsrör som utgör stommen i överhänget.

99% av allt som rör luftfjädringen är bytt och pengarna har rullat duktigt. Idag tre år senare har jag en buss som till hälften är ett plåtklätt skelett utan golv. Och innan jag kan börja bygga inredning i bakre halvan så återstår en del dyra jobb för att klara besiktning.

Ge upp kommer jag inte göra, och skulle jag göra det så hade bussen ändå i min ägo gått från hopplös till ett väldigt stabilt objekt. Och jag har sedan jag köpte bussen flyttat till bussrenoverarens drömhus. En nedlagd husfabrik vilket innebär att jag femtio meter från huset har mitt eget bussgarage på ordentlig betongplatta. Bussen står rejält uppallad inomhus alltså. Finns inget jobb jag inte kan utföra här.

Så tro mig. Denna "bussförstörare" bör vara den enda tänkbara möjligheten för denna bussens överlevnad och att ännu en B10:a sparas till eftervärlden. Så nog gör vi nytta alltid.

yngrot

gelgamesh du har helt rätt i det du skriver..    Men för oss som ser det i en liten annan vinkel kan det i vissa fall kännas som bussen är förstörd. Och inte är det lätt heller för ideella föreningar att kunna bevara bussar då det fattas både pengra ocg folk som kan hålla gamla klenoder i liv det är bara inse detta faktum
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina