GS B47

Startat av Bussmicke, 03 augusti 2012, 11:10:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ronald M. Jannesson

...när jag började på Göteborgs Spårvägar 1986 var de här bussarna dominerande åtminstone i bussgaraget Majorna. 117 & 160 har jag kört många gånger och måste säga att en bättre busstyp har jag aldrig upplevt att köra åtminstone på detta bolag. Funkade både sommar som vinter. Speciellt i vinterväglag var de superba. Då ska man ju komma ihåg just vintern 1986/87 i Göteborgstrakten med -15, 20 grader under en åtminstone 2-veckorsperiod och mycket snö. Men det var aldrig tal om att de här bussarna fastnade någonstans vad jag kommer ihåg?? 101-120 levererades först ca. 1980-81, 121-180 levererades ca. 1981-82 tror jag med lite annorlunda utseende utvärtes, bara att beskåda.  ;D

Ronald M. Jannesson

160 har en invikt skolbusskylt ser jag också. Den gick vad jag vill minnas på en skoltur till Flatåsskolan som ligger i Nymilsgatans förlängning ute i just Flatås/Kaverös, V:a Frölunda.  På morgonen alltså innan den sedan gjorde sina rundor på linje 95 & 96 i första hand.

S Svensson

När jag arbetade i Göteborg så åkte jag en del med nr 137. Alltså under de sista åren den gick i trafik med avvikande färgsättning,omklädd inredning och bakre dörren igensatt.
Under våren 1999 fanns det en B37 hos Stena Terminalen. Troligen överlåten till Stena.
Minns att 137 gick till Säve ibland bla sista dagen Göteborg Spårvägar -kommunalt verk- fanns. Bussarna som en gång hyrdes av Göteborgs Spårvägar  från Göteborg Trafik AB hade 69-nummer(org nr). Även då de tjänstgjorde hos GSAB för övrigt.
Göteborgs Trafik AB var ett företag som kommunen ägde vars huvuduppgift var att hyra ut bussar till GS.

Ronald M. Jannesson

137 byggdes om för Beställningstrafiken med "turistinredning". Den var också den B47:a som gick längst i trafik, tror jag. Säkert fram till -93, -94 någon gång!  ???

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 03 augusti 2012, 11:10:45 AM


När byttes dessa hållplatsskyltar ut mot"modernare"?/Ulf

Ronald M. Jannesson

Den här typen av skylt fanns även på andra större terminaler, såsom Frölunda Torg, Eketrägatan och Vågmästareplatsen t.ex. 1992 var detta foto taget ja, så jag skulle tro att de byttes ut året efter sisådär med den för den tiden "nya loggan" STADSTRAFIKEN som den inomkommunala busstrafiken då hette. Det var också då som de gråtonade stolparna kom upp i stan med den franska firman ARE JC Decaux som entreprenör på iordningsställande och städning av hpl. m.m. Innan -92, eller -91 var ju Göteborgs Spårvägar en förvaltning inom Göteborgs kommun och alltså trafikhuvudman i kommunen. G-pilen är en kvarvara från den tiden. Västtrafik tog ju över hela alltet i Västra Götaland 1999 i jan. tror jag det var?? Sen blev det ju som det blev??!!.. ;) ;) :D

yngrot

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 03 augusti 2012, 18:05:26 PM
...när jag började på Göteborgs Spårvägar 1986 var de här bussarna dominerande åtminstone i bussgaraget Majorna. 117 & 160 har jag kört många gånger och måste säga att en bättre busstyp har jag aldrig upplevt att köra åtminstone på detta bolag. Funkade både sommar som vinter. Speciellt i vinterväglag var de superba. Då ska man ju komma ihåg just vintern 1986/87 i Göteborgstrakten med -15, 20 grader under en åtminstone 2-veckorsperiod och mycket snö. Men det var aldrig tal om att de här bussarna fastnade någonstans vad jag kommer ihåg?? 101-120 levererades först ca. 1980-81, 121-180 levererades ca. 1981-82 tror jag med lite annorlunda utseende utvärtes, bara att beskåda.  ;D




ja denna busstyp var underbar att köra vi hade ju många Wiima i Borås och särskilt vintertid var de kanonbra bra värme och halka kände man inte så mycket av.. Men varför G-S speca med enkelstrålkastare har jag aldrig förstått standard var ju dubbla
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina