Bussar i Helsingborg i augusti 1989 del 4

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 juni 2010, 22:15:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först en Alpus ägd av SJ:


Så Kristian Larsson i Björklinge norr om Uppsala som skall köra till Tyrolen för Europabuss. Det var en bussresearrangör i Malmö som kastade in handduken kort tid efter det att bilden togs. Kristian Larsson hade antagligen kört anslutning från Uppsala dagen innan. Annars hade det blivit lång framkörning.


Vad Tälje Touring - från Södertälje förstås - gjorde i Helsingborg vet jag inte. Kanske en smörresa?


Så dök denna gamla bekant från Borås upp på Helsingborgs gator.


En CR112-a bland många hos HLT.


Ödåkra är inte bara ett brännvin utan var också på sin tid ett bussbolag. Det skulle sedan växa rejält, köpas av Bus Danmark och i dag känner vi det som Arriva Sverige. Men en gång började det med ett par turistbussar, som också användes i linjetrafik.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Peter L

Tack Staffan för alla underbara bilder från svunna tider!

SJ-bussar i Ängelholm och Helsingborg från 80-talet är nostalgi när den är som bäst!  ;D

Fredrik Mattsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juni 2010, 22:15:51 PM

Så dök denna gamla bekant från Borås upp på Helsingborgs gator.



1982-08-24 LCC 073 (Sverige)
1982-08-24 Borås Lokaltrafik AB/Borås 126
1990-11-05 Busscentrum i Uppland AB/Uppsala
1994-05-24 389 MAN (Estland)
1994-05-24 OÜ Busscentrum/Tallinn
1997-11-03 Busscentrum i Uppsala/Uppsala
1997-11-06 avregistrerad i Estland
1997-11-11 exporterad från Tallinn till Stockholm med M/S Regina Baltica
1997-11-12 ankomst Stockholm
1997-11-12 GUJ 886 (Sverige)
1997-11-12 Busscentrum i Uppsala AB/Uppsala
1997-11-28
2007-09-26 Privat/Göteborg
2007-10-05 Privat/Vinslöv
2008-06-24 Iceheat Glazing AB/Vinslöv

Staffan Sävenfjord

Tack Fredrik för den historiken. Intressant att bussen är tillbaka i Sverige. Någon som vet vilket regnummer den har i dag?

Uppenbarligen var den bara uthyrd till HLT i augusti 1989. Borås Lokaltrafik var ju nu i full gång med att skaffa Ontario och också sälja dem till andra bussbolag. Inte mindre än 74 Ontario hade de tagit in i Sverige vid denna tid, varav 11 för eget bruk. I väntan på leverans passade man på att tillhandahålla reservbussar från sitt eget lager. Neoplan Unibus hade ju blivit nästan sysslolösa i Borås.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Mattsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2010, 16:27:49 PM
Tack Fredrik för den historiken. Intressant att bussen är tillbaka i Sverige. Någon som vet vilket regnummer den har i dag?

Uppenbarligen var den bara uthyrd till HLT i augusti 1989. Borås Lokaltrafik var ju nu i full gång med att skaffa Ontario och också sälja dem till andra bussbolag. Inte mindre än 74 Ontario hade de tagit in i Sverige vid denna tid, varav 11 för eget bruk. I väntan på leverans passade man på att tillhandahålla reservbussar från sitt eget lager. Neoplan Unibus hade ju blivit nästan sysslolösa i Borås.



som står 1997-11-12 GUJ 886 ;)

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2010, 16:27:49 PM
Tack Fredrik för den historiken. Intressant att bussen är tillbaka i Sverige. Någon som vet vilket regnummer den har i dag?

Uppenbarligen var den bara uthyrd till HLT i augusti 1989. Borås Lokaltrafik var ju nu i full gång med att skaffa Ontario och också sälja dem till andra bussbolag. Inte mindre än 74 Ontario hade de tagit in i Sverige vid denna tid, varav 11 för eget bruk. I väntan på leverans passade man på att tillhandahålla reservbussar från sitt eget lager. Neoplan Unibus hade ju blivit nästan sysslolösa i Borås.



HLT köpte ju tre stycken sådana Neoplan 1987. Rullade i trafik fram till juli 1992 enligt mina gamla anteckningar.
Fick invnr 801-803, men numrerades sedemera om till 945-947.
I anteckningarna står också att läsa att de såldes till Danmark.

801 -> 945 CFG411
802 -> 946 CPP351
803 -> 947 COF471