ABG 423

Startat av Hasse L, 01 maj 2010, 11:17:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

SJ:s CF 3619 (4089) från 1963 blev SL 6489 och såldes 1975 efter att sist ha varit placerad vid Huddingebuss.


Visar de högre ryggstöden att bussen från början kördes i arlandatrafiken?
Efter kommer f.d. TSS 7313.


Snobbmålning erhölls hos Busscentralen. Ingen bussfil fanns västerut i Odengatan, så 53:an fick runda kyrkan för att nå Västmannagatan (som då kördes söderut).


En jämförelsevis långlivad charterbuss som hela tiden gjorde ett prydligt intryck har här fått litet ändrad målning.

Björn Forslund

#1
Trevligt, som dina bilder alltid är!
En något märklig custom- kofångare fram på sista bilden.

Den här vagnen hör ju till serien på 35 (?) lite äldre H65A (typ CF66) som inte var omställningsbussar från början. Stolarna kan mycket väl indikera att den gått på Arlanda. Uffe Essén lär kunna svara på den frågan.
Men å andra sidan, skulle originalstolarna verkligen ha överlevt ett slitsamt SL-liv? Det kanske är den senare ägaren som piffat upp bussen med en fräschare inredning?

Mats Karlsson

Stolarna med höga ryggstöd har nog kommit dit genom Busscentralens försorg, för denna bussserie hade låga ryggstöd från början.

Hasse L

Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 maj 2010, 20:04:06 PM
Stolarna med höga ryggstöd har nog kommit dit genom Busscentralens försorg, för denna bussserie hade låga ryggstöd från början.
Även f.d. 6486 som jag också fotograferade i trafik för Busscentralen har dessa högre ryggstöd på den bilden. Men jag vill minnas att både 6486 och 6489 liksom 6492 (tror jag det var) var så utrustade redan under SL-tiden, då de i början av 70-talet ofta kom från Huddinge och hjälpte till i Roslagstrafiken vid veckosluten. 
Mvh /Hasse