Bussbrist i Uppland - fundering

Startat av Stinsen, 13 oktober 2008, 12:51:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stinsen

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=812686,00.html

Bussbrist sägs det. Då undrar man ju om det inte är så att länstrafikbolagen binder ris åt sin egen rygg genom alla möjliga och omöjliga krav de ställer på bussarna. Skulle man inte, för en buss som används till en enstaka tur per dag, kunna tillåta rena rama vraken. Naturligtvis inte vrak ur trafiksäkerhetsmässig synvinkel, men ur komfortmässig synvinkel.

Jag menar, en buss som körs en sväng som en förstärkning för skolelever kan väl ha; fel färg, fukt mellan rutorna, sönderskurna säten, bullrig motor osv. Visst, jag överdriver lite, men faktum är ju att det avyttras fullt fungerande bussar bara för att de har gått över ens viss ålder, eller att medelåldern inom ett avtalsområde överstigits. Jag tror folk hellre sitter i sunkig skrothög än står i en ny fräsch buss. Det borde gå att få ekonomi i en buss som bara används 2 timmar om dagen om den inte behöver vara ny utan kan tillåtas vara ett "vrak"...

homer

eftersom företagen sällan lyckats hålla bussarna fräsha är jag glad att vi har ålderskrav.

om man visste att företaget tog hand om sina bussar och att dem såg fina ut både inne och ute samt att motorn servades enligt tillverkarens bok, hade jag gärna kört några år äldre fordon, men som de är nu fungerar de tyvärr bara med nytt

Ersa

"UL har ännu inte lyckats skaka fram de extra bussar och förare som behövs"

Kanske för att det inte bara är att "skaka fram" fordon och personal. Bussar måste ju fixas till och förare borde ju helst ha lite utbildning innan de "skakas fram".

Kvalitetskrav skulle (tyvärr) vara otroligt svåra att efterfölja och inspektera till skillnad från dagens årsmodellskrav. Idag behöver ju huvudmannen inte ens lyfta på ändan från kontorsstolen för att kunna döma ut en bra buss. Jag tycker att krav på säkerhet och miljö borde gå före rena årsmodeller.

Wetjo

Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2008, 18:14:21 PM
"UL har ännu inte lyckats skaka fram de extra bussar och förare som behövs"

Kanske för att det inte bara är att "skaka fram" fordon och personal. Bussar måste ju fixas till och förare borde ju helst ha lite utbildning innan de "skakas fram".

Man får skaka bra mycket om det ska komma fram en busschaufför...  8)
Leveranstiden är 21 år o nio månader från beställning ;) Fordonen har lite kortare levereranstid.  :o

Patrik

UL är ju en av dom huvudmännen som gjort motsatsen mot vad SL gjort, utökat turerna på många linjer radikalt.