Kommunala bussbolag kontra privata

Startat av Svemicke, 09 oktober 2008, 03:16:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 11 oktober 2008, 22:43:27 PM
Det håller jag med om helt .... men!! Ex BL 166-189 blev inte så gamla ex BL 193-197 blev väl inte mär än 7-8 år...BL 244-247 var väl inte så gamla heller... innan de avrustades och såldes
Det var ju kapitalförstöring det oxå ......
Känns som vissa företag iaf vill klämma ur det sista ur fordonen innan de säljs numera

Jag kan inte minnas att Stadsbussar i Borås gjorde några helrenoveringar sedan mitten av 1960-talet. Så det var ett bra tag innan anbudscirkusen kom i gång man insåg att slit och släng var lönsammare.
Volvo B10M Säffle 243-247 (001-005) var från 1987 och såldes 1995. Det var först tänkt att man skulle sälja Wiimorna 237-242 (094-099) från 1985 i stället men det visade sig att man fick betydligt bättre betalt för 87-orna, mer än vad skillnaden i årsmodell motiverade. Det var de Wiimorna som rullade kvar hos BL i 20 år. Då BL gjorde i alla fall en bra affär där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL

Dessa diskussioner om kommunala bussbolag kontra privata känns aningen urvattnad, och kommer så att vara tills den dag ett politiskt beslut dyker upp om att på allvar utvärdera vad anbudsupphandlingarna egentligen har "kostat" skattebetalarna.  Det är mycket "tyckanden" bland skribenter här men till syvende och sist kvarstår trots allt det faktum att grundläggande fakta saknas för ett mer djupgående klarläggande i frågan.

Det bör kanske tilläggas att det finns vissa skäl till att just en utvärdering av anbudsupphandlad trafik inte genomförts av någon kommun eller huvudman fram till dags dato.

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 12 oktober 2008, 09:15:17 AM
Dessa diskussioner om kommunala bussbolag kontra privata känns aningen urvattnad, och kommer så att vara tills den dag ett politiskt beslut dyker upp om att på allvar utvärdera vad anbudsupphandlingarna egentligen har "kostat" skattebetalarna.  Det är mycket "tyckanden" bland skribenter här men till syvende och sist kvarstår trots allt det faktum att grundläggande fakta saknas för ett mer djupgående klarläggande i frågan.

Det bör kanske tilläggas att det finns vissa skäl till att just en utvärdering av anbudsupphandlad trafik inte genomförts av någon kommun eller huvudman fram till dags dato.

Ja, men nu diskuterar vi om kommuner skall äga bussbolag i den situation vi har med länshuvudmän och upphandlingar. Inte om det är bra med upphandlingssystemet. Inte vad det har kostat eller har sparat in.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2008, 08:33:02 AM
Jag kan inte minnas att Stadsbussar i Borås gjorde några helrenoveringar sedan mitten av 1960-talet. Så det var ett bra tag innan anbudscirkusen kom i gång man insåg att slit och släng var lönsammare.
Volvo B10M Säffle 243-247 (001-005) var från 1987 och såldes 1995. Det var först tänkt att man skulle sälja Wiimorna 237-242 (094-099) från 1985 i stället men det visade sig att man fick betydligt bättre betalt för 87-orna, mer än vad skillnaden i årsmodell motiverade. Det var de Wiimorna som rullade kvar hos BL i 20 år. Då BL gjorde i alla fall en bra affär där.


Jag började på B-L 1978 i okt. och då höll de fortfarande på med helrenovering minns när man fick ut en sån buss...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2008, 11:34:27 AM
Ja, men nu diskuterar vi om kommuner skall äga bussbolag i den situation vi har med länshuvudmän och upphandlingar. Inte om det är bra med upphandlingssystemet. Inte vad det har kostat eller har sparat in.

Alternativ 1: Ett kommunalt bolag som kör i egen regi, gärna i form av företag som måste särredovisa sin ekonomi så man ser vad allt kostar.
Alternativ 2: Kommunen eller länshuvudmanen upphandlar trafiken av utländska företag (eller svenska om sådana finns).

En av nackdelarna med alternativ 1 är att den egna staden ofta brukar få ett biljettsystem/taxa som inte går att kombinera med länstaxan runtom.

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2008, 11:34:27 AM
Ja, men nu diskuterar vi om kommuner skall äga bussbolag i den situation vi har med länshuvudmän och upphandlingar. Inte om det är bra med upphandlingssystemet. Inte vad det har kostat eller har sparat in.

Absolut, det har framgått av inläggen, men vad som belysts i sammanhanget är - förutom de rent juridiska aspekterna - just också de ekonomiska, och av det skälet går det inte att föra en konkret diskussion om huruvida kommunala bolag bör finnas kvar med det nuvarande systemet i all den stund grundläggande ekonomiska utvärderingar/jämförelsestudier saknas. M a o, det blir tyckanden hit och dit  i huvudsak baserat på personliga uppfattningar snarare än faktaunderlag!   

JDS

Citat från: AL skrivet 12 oktober 2008, 23:50:21 PM
Absolut, det har framgått av inläggen, men vad som belysts i sammanhanget är - förutom de rent juridiska aspekterna - just också de ekonomiska, och av det skälet går det inte att föra en konkret diskussion om huruvida kommunala bolag bör finnas kvar med det nuvarande systemet i all den stund grundläggande ekonomiska utvärderingar/jämförelsestudier saknas. M a o, det blir tyckanden hit och dit  i huvudsak baserat på personliga uppfattningar snarare än faktaunderlag!   

Också känt som politik! Hela grejen med att konkurrensutsätta offentligt finansierad, olönsam lokal kollektivtrafik är i huvudsak ideologisk och inte praktisk. Därför går det alldeles utmärkt att diskutera detta utifrån renodlat ideologiska utgångspunkter och utan hänsyn till praktiska aspekter som kostnader eller kvalitet.