Någonting för er i Nacka/Värmdö att ta efter tycker jag !

Startat av Lars Ödlund, 01 oktober 2008, 14:03:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Karsten

Ha ha, helt rätt gjort! Jag gjorde något liknande i måndags när jag körde 413 och killen med färdtjänstkort frågade efter "Forum" vilket jag tyckte lät rätt och svarade ja. Efer Skuru skola kom han fram och frågade om vi var framme i Fågelbro snart. Nu blev goda råd dyra, hur löser jag det här? Man vill ju inte ställa av killen helt vilse i Nacka. Jag löste det genom att köra honom till Forum och be en resenär visa honom hur man tar sig till Nacka trafikplats till fots för att där ta Djuröbussen. Tur att det var sista körningen för dagen och att man hade tid att hjälpa till... Tänk hur lika Forum och Fågelbro låter när man sitter på en buss där alla frågar efter Forum. :P

Jonas1968

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 oktober 2008, 14:03:20 PM
I stället för inställda turer.

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4278835
I SL land så skulle det nog bli extremt trångt om man försökte ersätta busstrafiken med en bil. Det skulle nog inte kunna köra många hållplatser innan det blev fullsatt men turer ute på landsbygden med få resenärer är det nog en annan sak.

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 oktober 2008, 14:03:20 PM
I stället för inställda turer.

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4278835

Bara på Gotland, bara på Gotland...och kanske i Norrbotten  ;)
Grym förare och jag har säkert han på någon bild, jag tycker alla bussföretagschefer ska ta upp det här imorgon för sina anställda och visa hur ett serviceyrke ska utföras!

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 oktober 2008, 14:03:20 PM
I stället för inställda turer.

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4278835

Det har förekommit i Nacka/Värmdö tidigare. På 80-talet kunde det hända att man körde med trafikledningsbil till Ingarö när vägen inte var farbar för buss på grund av mycket snö. Men befolkningsunderlaget var annorlunda då. Man kanske hade 3-4 passagerare på den tiden. Idag är Ingarö mera en förort, med välbesatta ledbussar.

Karsten

Citat från: HB skrivet 01 oktober 2008, 15:38:00 PM
Det har förekommit i Nacka/Värmdö tidigare. På 80-talet kunde det hända att man körde med trafikledningsbil till Ingarö när vägen inte var farbar för buss på grund av mycket snö. Men befolkningsunderlaget var annorlunda då. Man kanske hade 3-4 passagerare på den tiden. Idag är Ingarö mera en förort, med välbesatta ledbussar.

Det förekommer faktiskt fortfarande, om än kanske inte i samma omfattning. Jag körde Duvnäs utskog med Kangoo en kväll för två vintrar sedan.

JAB

På Wasatrafiktiden på Ornö (879 som den hette då), förekom det när båda F4-orna "Bussen Pigg" inte levde upp till namnet, kunde ersättas med ordinariechaufförens bil samt några extrabilar som anslöt längs vägen så alla skolbarnen rymdes.

Niclas Wennerlid

Citat från: Karsten skrivet 01 oktober 2008, 15:43:39 PM
Det förekommer faktiskt fortfarande, om än kanske inte i samma omfattning. Jag körde Duvnäs utskog med Kangoo en kväll för två vintrar sedan.

Själv har jag kört både till Talludden och Kummelnäs/Vikingshill med SL buss VW Caravelle när väglaget inte tillät vanlig buss.

//Niclas

Fredde


Peter Erret

Citat från: Fredde_J skrivet 01 oktober 2008, 17:38:26 PM
Kangoo har även rullat på 426 vid något tillfälle.


Stämmer bra, mina händer höll vid ett tillfälle i ratten i förfjol.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ted Selander

Salig linje 154 i SL-land kunde vid vagnbrist köras med radiobil 107. Linjen, f.d. 134X, trafikerade på morgonen sträckan Liljeholmen - Transportvägen (i Årstabergs industriområde). Glada blev de tre stadiga tanterna som nyttjade linjen när en elegant Volvo 740 svängde upp vid hållplatsen på Liljeholmstorget.

/Ted

Simon A

Pappa gjorde en nästan liknande grej en gång på den tiden det fortfarande gick lågtrafiklinjer på kvällarna. Han hade 54: an(Storvreta- City- Bergsbrunna) och nånstans sent på kvällen gick en kille som jobbat sent nånstans i Bergsbrunna på. Han somnade ganska så direkt och pappa noterade att han sov. Tror han hade en sväng till Storvreta och sen till Bergsbrunna igen kvar och i Storvreta sov killlen fortfarande men pappa tänkte inte mer på det. När han sen ska tomma till garaget upptäcker han killen och väcker honom. Han får då veta att han bor i Storvreta och eftersom bussarna slutat gå skjutsade pappa hem honom. Det underlättade ju en del då vi ändå bodde/bor i Storvreta ;D

//Simon

Ted Selander

#13
Citat från: Ted S skrivet 01 oktober 2008, 22:13:04 PM
Salig linje 154 i SL-land kunde vid vagnbrist köras med radiobil 107. Linjen, f.d. 134X, trafikerade på morgonen sträckan Liljeholmen - Transportvägen (i Årstabergs industriområde). Glada blev de tre stadiga tanterna som nyttjade linjen när en elegant Volvo 740 svängde upp vid hållplatsen på Liljeholmstorget.

/Ted

Ett nutida exempel på hur det kan gå:

En busslinjes förlängning till ett annat industriområde drabbades av en planeringsmiss en morgon, och någon buss stod inte att uppbringa. Det var inte fler resande än att det fungerade att skjutsa dem i bil.
Detta förfarande iakttogs av Vän Av Ordning, som genast krävde reg.nr och reg. bevis på bilar som användes "i yrkesmässig trafik". Vi hade ju kört passagerare, och var de nu försäkrade osv. i all oändlighet.
Tilläggas kan att V.A.O. själv blivit förfördelad i kollektivtrafiken minsann, och icke tillät några misstag eller avvikelser, vare sig mänskliga eller tekniska.

Svaret blev ju att vi utfört en skjutsning i all medmänsklighet, och framförallt inte yrkat på någon betalning för tjänsten.

/Ted