Huvudmeny

Lång omväg

Startat av Jona, 17 september 2008, 23:35:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Vi har väl diskuterat detta ämne flera gånger men det finns ju några mindre orter som ligger nära varandra men om man vill åka lokalt mellan dom så är det en lång resa.

Nu behöver jag friska upp minnet och lyckades inte använda söktjänsten här. Var det Ingesgärdet eller Hävla som gjorde att man behövde åka genom 4 län för att komma till grannbyn i grannlänet, (var det Brevéns bruk som var målet för färden?)

Hur som helst, detta ämne är intressant och jag skulle gärna vilja veta om det finns fler ställen som är på detta vis, alltså att man måste åka genom flera län och en restid på flera timmar för att ta sig mellan orterna lokalt.

Det jag också undrar är på vilken av dom olika länstrafiks-hemsidorna man ska söka resa för att få upp resvägen.
För då kan man nämligen göra följande:

Låta en som inte är så kunnig i ämnet sitta vid en dator och själv söka resan. När personen hittar resan som går med tåg och eller buss och en massa byten så kan man nu visa denna människa, som nu alltså själv sett och sökt fram information om resan, då kan man visa honom i en karta vilket avstånd det är orterna emellan.

Lite skryt och så men är alltid kul och göra folk förvånade....

Tack för era svar och synpunkter....

/J
MVH Filosofen Jona

Kristofer

Rabo i Eskilstuna till Tovhultavägen i samma kommun. Enligt länstrafikens reseplanerare tar det 8 timmar och 6 minuter att ta sig dessa 4,2 km. 6 byten, i Eskilstuna, Strängnäs, Enköping, Västerås, Köping och Arboga.

Dock; samtrafiken.se kapar restiden till 2 timmar och 52 minuter, men då får man åka tåg mellan Eskilstuna och Arboga...
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

ch

Skulle åka med SJ från Göteborg till Norrköping, fick två förslag. Det ena var på knappt 2,5 timme. Det andra var på närmare 14 timmar (då skulle man åka Göteborg-Lund, Lund-Stockholm, Stockholm-Norrköping) men man skulle iallafall spara typ 10 kronor på det. ;)

De där reseplanerarna verkar inte alltid fungera så bra ;) ;)

Cyklisten

Det är inte riktigt det du frågar om, men när min fru sökte en resa från Eslöv med byte från stadsbuss till linje 474 på reseplaneraren blev det så lång bytestid att hon "fick" ta tåget till Lund och tillbaka till Eslöv. Kunde knappt tro mina ögon.
Riktiga omvägar har vi nog inte i Skåne, jag kommer inte på något själv...

76

Även i en mindre skala går det att få fram underliga resor.

Här i Uppsala så har linje 111 olika linjesträckningar i Bärby beroende på riktning. Utnyttjar man det faktum att vissa hållplatser bara finns i en rikting så kan man få fram kul resultat:

Om du försöker dig på en resa Flygargatan -> Startgatan en sen kväll så får du förslaget att kliva på linje 111 ut till Bälinge och sen åka tillbaka in till stan igen. Denna resa beräknas ta 38 minuter. Alternativet är annars att gå sträckan, det är max 50 meter.

Gör du resan i motsatt riktning så blir sökmotorn lite kreativ:
Då ska du kliva på bussen i riktning mot stan. Åka några hållplatser till Sköldungagatan. Gå tvärs över gatan och vänta där i en kvart innan samma buss kommer och hämtar upp dig för transport till målet. Total restid 22 minuter.

Samma fenomen kan man åstadkomma om man vill resa Årsta C -> Snickargatan:
Kliv på bussen i Årsta Centrum och åk in mot stan (glöm inte att vinka till hpl Snickargatan när du passerar förbi), kliv av vid Stora torget och spendera de närmaste 20 minutrarna med att studera fulla tonåringar. Ta sedan 7an tillbaka mot Årsta C och kliv av vid Snickargatan som är näst sista hållplatsen. Restid 43 minuter. Eller så går du 200 meter istället.

Till sist en liten anekdot:
När jag var alldeles nyanställd vid företaget så skickade kommenderingen ut mig att köra nattbuss en lördag i januari. När jag stod och lastade folk på Stora Torget kom en ung kvinna i fram och frågade om bussen gick till Torkelsgatan Norra. Javisst svarade jag men upplyste henne samtidigt om att det gick mycket fortare att kliva av vid Torkelsgatan södra och gå de 300 meterna till norra hållplatsen. Hon svarade att hon inte vågade gå den sträckan :( Och valde istället att åka sightseeingturen via Slavsta som tar en extra 20 minuter.

Simon Bertilsson

Citat från: Cyklisten skrivet 20 september 2008, 22:59:09 PM
Det är inte riktigt det du frågar om, men när min fru sökte en resa från Eslöv med byte från stadsbuss till linje 474 på reseplaneraren blev det så lång bytestid att hon "fick" ta tåget till Lund och tillbaka till Eslöv. Kunde knappt tro mina ögon.
Riktiga omvägar har vi nog inte i Skåne, jag kommer inte på något själv...

Det finns långa resvägar, om du exempelvis är ute på vischan i närtrafikland.
En resa Svensköp - Huaröd kräver exempelvis förbeställd närtrafik Svensköp - Hörby, Skåneexpressen Hörby - Tollarp och regionbuss Tollarp - Huaröd.