En regnig dag i Mark (MÅNGA BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 03 juli 2007, 01:06:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Horred brukar finnas med på listor över lustiga ortnamn i Sverige (Sjuhäradsbygden kan även bidra med Sexdrega).




744 är den enda linjen söder om Lygnern som förbinder Kungsbacka kommun med Viskadalen. I början av 80-talet kunde man åka buss även Kungsbacka-Tostared-Skene och Kungsbacka-Gällinge-Björketorp, men dessa linjer är nu avklippta på bägge sidor kommungränsen.

Kinna-Skene, två orter som växt ihop, utgör kommunens nav. Kinna Resecentrum är den mest trafikerade kollektivtrafikknutpunkten. Om trafikutövarna i kommunen kan enklast sägas att Borås Lokaltrafik kör längs Viskan och Buss i Väst (Horredstrafiken, Kjellgrens Busstrafik  och Vänersborgs Linjetrafik) tvärs Viskan (inkl. linje 300/330 mellan Göteborg och Tranemo) samt lokalbussarna.







De följande två bilderna föreställer en bussmodell som jag tycker är väldigt snygg:





Mindre lyckade estetiskt sett är dessa midibussar som köpts begagnade från Borås Lokaltrafik:





//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bernt Talbrant

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 juli 2007, 01:06:51 AM

Mindre lyckade estetiskt sett är dessa midibussar som köpts begagnade från Borås Lokaltrafik:





//Jonas G

Värst vad det var blött i Mark den dagen - själv var jag samma dag i Helsingborg och Helsingör och där var det riktigt bra väder.
Det är UPG910 man köpt från Borås Lokaltrafik (det är f d BL 727) - TTJ412 har ett förslutet hos bl a Sven Carlsson i Gnosjö. Denna hade JLT-färgsättning när den sattes i trafik i Mark.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 03 juli 2007, 01:23:34 AM
Värst vad det var blött i Mark den dagen - själv var jag samma dag i Helsingborg och Helsingör och där var det riktigt bra väder.
Det är UPG910 man köpt från Borås Lokaltrafik (det är f d BL 727) - TTJ412 har ett förslutet hos bl a Sven Carlsson i Gnosjö. Denna hade JLT-färgsättning när den sattes i trafik i Mark.

Tänk, först när du påpekade detta så upptäckte jag att bussarna utseendemässigt skiljer sig åt på flera punkter.
Så blind man kan vara.

En konstig sak med Horredstrafiken är att de heter så i telefonkatalogen och andra dokument, men på loggan som finns på bussarna står det som synes HORREDtrafiken utan s.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 03 juli 2007, 01:23:34 AM
Värst vad det var blött i Mark den dagen - själv var jag samma dag i Helsingborg och Helsingör och där var det riktigt bra väder.
Det är UPG910 man köpt från Borås Lokaltrafik (det är f d BL 727) - TTJ412 har ett förslutet hos bl a Sven Carlsson i Gnosjö. Denna hade JLT-färgsättning när den sattes i trafik i Mark.

TTJ 412 var förvisso Sven Carlsson Trafik AB 80 en gång i tiden, men den överfördes rätt snart till Ivar Svensson i Ås. Dessa båda bussbolag delade på tätortstrafiken i Värnamo och körde den en vecka var.
Är det bara Sven Carlsson som kör i Värnamo i dag?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

En vecka var?? Verkar ganska osmidigt...Men antar att det är samma fordon som går åt bägge entreprenörerna?? Samma förare med borde det vara ju...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 juli 2007, 22:55:15 PM
En vecka var?? Verkar ganska osmidigt...Men antar att det är samma fordon som går åt bägge entreprenörerna?? Samma förare med borde det vara ju...

Nej, de hade var sitt fordon och sina egna förare. Bussarna användes för något annat den "lediga" veckan. Det var dock tjänst där man kunde använda andra småbussar, om någon av dem behövde in på verkstad en längre tid.
Ett ganska smart upplägg förefaller det mig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)