Två körskolebussar i Kristiansund och en linjevagn i Molde

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 juni 2007, 18:45:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter bildvisningen i Kristiansund och så en buss i Molde tagen precis när skymningen börjar falla på. Till båda dessa städer återvände jag i början av denna månad och det blir fler bilder så småningom.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2007, 18:45:00 PM




Men vad är Arna för karosstillverkare? Gissar på att det är norskt. Men när tillverkade de bussar och var låg deras fabrik? Har det funnits Arna i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 juni 2007, 18:59:17 PM

Men vad är Arna för karosstillverkare? Gissar på att det är norskt. Men när tillverkade de bussar och var låg deras fabrik? Har det funnits Arna i Sverige?

Arna Bruk tillverkade möbler - och bussar. Det ligger cirka en mil från Bergen. Bästa sättet att ta sig dit är med Norges punktligaste tåg. Det tar cirka 8 minuter och nästan hela resan sker i tunnel genom Ulrikken-fjellet.
Arna Bruk gick i konkurs 1993. Lokalerna och reservdelsförsörjningen togs över av Vest. Vest tillverkade till förra året Miniliner (midibussar på Renault eller Iveco) i Arna, men nu har denna tillverkning flyttats till Stryn. I Arna görs dock fortfarande reparationer.
Arna gjorde en satsning på Sverige samtidigt som Repstad och Vest i slutet av 1980-talet. Det var dock bara Vest som lyckades. Någon enstaka begagnad Arna-buss har dock letat sig till Sverige och någon av dem kanske ännu rullar som husbuss. Bland annat Erma-Resor i Stockholm hade en Arna.
I mitten av 1960-talet fanns 15 karosserifabriker i Norge. Förutom den lilla Bjarne Berg i Trondheim och något enstaka bussbolag som byggde hemma var alla utom Vest borta 1993. I dag är Vest Norges "eneste bussfabrikk". Av de stora karosstillverkarna försvann Horten Karosseri (ägt av Säffle Karosseri) runt 1987, Brødrene Repstad 1990 och Arna Bruk som sagt 1993. Jag vet inte om det var orsaken men faktum är att jag gjorde reportage från alla tre för Svensk Lokaltrafik. Å andra sidan gjorde jag även då ett reportage från Vest, och de har ju klarat sig...
Den norska karossen VBK, den enda som sålt i större omfattning i Sverige förutom Vest, upphörde tillverkas 1983. Det var i deras lokaler som Horten Karosseri började verksamhet 1984.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

m.e.

Hei Staffan.

Du fikk nesten helt rett ang. Arna. Det siste året med bussproduksjon var i 1997 ifølge denne oversikten: http://www.rhf.no/karosserier.asp

Staffan Sävenfjord

Citat från: m.e. skrivet 27 juni 2007, 20:55:24 PM
Hei Staffan.

Du fikk nesten helt rett ang. Arna. Det siste året med bussproduksjon var i 1997 ifølge denne oversikten: http://www.rhf.no/karosserier.asp

Visst var det 1997. Det stämmer med jubileumsboken som Vest gav ut till 40-årsjubileet 2005 (räknat från det man etablerade sig i Stryn). Vest köpte resterna av Arna den 1 juni 1997. I samma bok kan man läsa att verksamheten i Arna i dag leds av "strynejenta" Oddrun Lunde Slettemark.
I den boken kunde jag också se att jag blivit citerad utifrån det jag skrev i Svensk Lokaltrafik hösten 1988.

Tack för påpekandet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Pickos

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2007, 18:45:00 PM


Strålkastarna ser ut att vara hämtade från en Mercedes Compakt (personbil, samma modell som hr. Fredriksson i Jönköping brukar glida omkring i).
1:a Korinthierbrevet 10:15

SvB

Tenkte jeg kunne legge til litt om siste del av historien ved Arna. I 1994/ 95 lanserte de langrute-/ turbussmodellen Comet, som dessverre ikke ble noen suksess. Dette var en forsøk på å lage en modell som kunne konkurrere med den økende importen av busser innenfor ekspress/ turbuss, dvs. særlig fra Carrus. Det ble bygd ca. 30 Comet i 1995 og 1996, men det var mye problemer med dem og mange reklamasjoner pga. feil. Selskapet hadde større suksess med by- og forstadsbusser. Sist på året 1996 ble det gjort forsøk på fusjon mellom Arna og Vest, men det lyktes ikke. Det var jo bare disse to fabrikkene igjen etter 1990. Dermed endre det i konkurs. De siste bussene ble gjort ferdig tidlig på året 1997, samtidig som det ble gjort forsøk på videre bussbygging ved Arna, bl.a. i samarbeid med Volvo. Forsøkene ble oppgitt vinteren/ våren 1997. Dermed endte det med at Vest overtok deler av virksomheten i Arna.