Ny variant på Reg. skylt..

Startat av Bussmicke, 27 juni 2007, 01:01:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Magnus_J

finns en liknade i framrutan på en 48XX vagn också.

Jonas M. Bobjörk

Frågan är hur laglig den är...

Cero

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 27 juni 2007, 12:00:23 PM
Frågan är hur laglig den är...

Inte alls.

Var kommer den gröna färgen ifrån? Sundsvall?

/Cero

Nico

Inte laglig alls som sagt då det numera är polisen som ska utfärda provisoriska skyltar. Vill minnas att detta ämne var uppe för inte så länge sedan. Sedan får man väl ta sig en funderare på vem som egentligen är skyldig. I det här fallet borde det nog vara verkstaden som skulle tagit med sig vagnen på en sväng till polisen, men antagligen har man inte brytt sig i avvaktan på nya skyltar. Sedan har man även som förare ett ansvar att kolla vagnen man får sig tilldelad. Själv skulle jag ha vägrat att ta ut den här vagnen alternativt krävt ett vagnbyte om jag fått överta den på stan.

En liten undran är även varför man var tvungen att pilla på regskyltshållaren då samtliga f.d. Sundsvallsvagnar (som det alltså mycket riktigt är frågan om) fått sina regskyltar uppflyttade ovanför Scaniamärket på bakstammen. Förutom att det lämnar dessa fula gröna fält så verkar inte de nya hållarna sitta fast så bra i tvätten utan några har rivits loss där. Antagligen något hastverk till snabbjobb och det är väl troligen något i den vägen som ligger bakom att skylten försvunnit under resans gång.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 27 juni 2007, 12:42:57 PM
Inte laglig alls som sagt då det numera är polisen som ska utfärda provisoriska skyltar. Vill minnas att detta ämne var uppe för inte så länge sedan. Sedan får man väl ta sig en funderare på vem som egentligen är skyldig. I det här fallet borde det nog vara verkstaden som skulle tagit med sig vagnen på en sväng till polisen, men antagligen har man inte brytt sig i avvaktan på nya skyltar. Sedan har man även som förare ett ansvar att kolla vagnen man får sig tilldelad. Själv skulle jag ha vägrat att ta ut den här vagnen alternativt krävt ett vagnbyte om jag fått överta den på stan.

En liten undran är även varför man var tvungen att pilla på regskyltshållaren då samtliga f.d. Sundsvallsvagnar (som det alltså mycket riktigt är frågan om) fått sina regskyltar uppflyttade ovanför Scaniamärket på bakstammen. Förutom att det lämnar dessa fula gröna fält så verkar inte de nya hållarna sitta fast så bra i tvätten utan några har rivits loss där. Antagligen något hastverk till snabbjobb och det är väl troligen något i den vägen som ligger bakom att skylten försvunnit under resans gång.




Problemet är väl när en förare avlöser en annan. Det är inte precis vanligt att en förare före avlösningen går ut och tittar på reg-skyltarna före körning
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jan

Hur långt kan man sjunka. saknar det atuella bussbolaget verktyg, eftersom man inte kunde plocka av reg skylten innan lack. Vet i f-n om det inte gått snabbare också än varianten att maskera med tejp! ;D ;D ;D ;D
I branschen 37 år

Nico

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 juni 2007, 13:24:26 PMProblemet är väl när en förare avlöser en annan. Det är inte precis vanligt att en förare före avlösningen går ut och tittar på reg-skyltarna före körning.

Inte före körning, men när man väl kommer till ändhållplats så brukar i alla fall jag göra mig omaket att göra en säkerhetskontroll och den brukar ju även inbegripa en snabb okulärbesiktning. Ska inte säga att jag inte litar på kollegorna, men jag känner mig definitivt säkrare när jag själv fått konstatera att allt är OK. I övrigt så brukar det sällan vara populärt hos trafikanterna att börja kräva vagnbyte direkt i samband med avlösning. Istället får man som sagt vara praktisk.  ;)

Sedan, apropå tråden vi hade för ett tag sedan om vad vi retade oss på, så begriper jag mig ibland inte på vissa förare som lämnar över en trasig/skadad vagn till en kollega. Fick t.ex. en vagn för ett tag sedan där dörrarna hade krånglat hela passet för den förare jag avlöste. Istället för att han då meddelade detta till TL så att jag kunde ha kommit till avlösningen med en fungerande vagn (medan kollegan kunde ha tagit med sig liket tillbaka till garaget/verkstaden) så fick jag en del krångel under första halvan av passet för att sedan ägna min matrast åt att åka och byta vagn.


Citat från: Jan skrivet 27 juni 2007, 13:31:50 PMHur långt kan man sjunka. saknar det atuella bussbolaget verktyg, eftersom man inte kunde plocka av reg skylten innan lack. Vet i f-n om det inte gått snabbare också än varianten att maskera med tejp! ;D ;D ;D ;D

Tja, det är ju knappast bussbolaget själva som står för lackarbetet. Sedan är det väl en kostnadsfråga hur mycket man vill lägga på att maska och slipa gamla bussar (som tyvärr troligen snart ändå kommer att råka ut för en å annan lackskada). Utöver det så kan det nog även ha varit tänkt att det skulle ha lackats ordentligt, men att lackfirman tagit lite genvägar. Detta då även de är medvetna om hur det fungerar i praktiken. Det är även ytterst osannlikt att man börjar skruva ned regskyltshållarna för att se ifall det lackats ordentligt. Däremot kan det ju komma krav på kompensation i efterhand om det nu är ett fuskjobb.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman