Bälten på tågbussen linje 100

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 juni 2007, 12:16:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingemar

Mina erfarenheter är främst från linje 520, Gråbo-Göteborg. Lastningen jämnt utspridd på 3 mils körning, med viss ökning i Eriksbo... Kör man åt andra hållet kan man säga till när man lämnar NET, men sen börjar man lasta skolbarn till Olofstorp och Gråbo... Jag är nöjd om man lyckas få dom att sitta ner istället för att stå/springa i mittgången... :(

Orusttrafiken hade en blåvit dekal framför varje plats när dom började köra Orange. Någon månad senare fanns det bara kvar i främre delen, och ett halvår efter trafikstart tror jag inte att det fanns något märke kvar. Så den lösningen tror jag inte heller på. Har tyvärr inga bra förslag på hur man skall få folk att använda bälten i förortstrafik...
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 27 juni 2007, 19:19:28 PM
http://www.havkom.se/virtupload/news/ro2004_01_Bilaga2.pdf

Jo, men detta gällde just Ängelsbergs-olyckan. T ex vad som händer om bussen glider nedför ett stup. Vad jag vet - och jag har faktiskt letat - finns det inga undersökningar om vilket som är bäst vid mer vanliga olyckor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

tomsa

Citat från: Ingemar skrivet 27 juni 2007, 18:55:11 PM
Den senaste taxeinformationen att ha i bussarna (den med antal kuponger mellan kommuner mm) är från Augusti 05. I alla fall har jag inte fått någon senare att sätta upp i bussarna vi har...
´

Helt korrekt, det är hållplatsinformationsskyltarna i A3-format som är från Januari 05, jag blandade ihop (dessa A3-skyltarna har överlevt 5 taxeförändringar...)

Johan B

Citat från: Ingemar skrivet 27 juni 2007, 19:25:28 PM
Mina erfarenheter är främst från linje 520, Gråbo-Göteborg. Lastningen jämnt utspridd på 3 mils körning, med viss ökning i Eriksbo... Kör man åt andra hållet kan man säga till när man lämnar NET, men sen börjar man lasta skolbarn till Olofstorp och Gråbo... Jag är nöjd om man lyckas få dom att sitta ner istället för att stå/springa i mittgången... :(

Orusttrafiken hade en blåvit dekal framför varje plats när dom började köra Orange. Någon månad senare fanns det bara kvar i främre delen, och ett halvår efter trafikstart tror jag inte att det fanns något märke kvar. Så den lösningen tror jag inte heller på. Har tyvärr inga bra förslag på hur man skall få folk att använda bälten i förortstrafik...

Volvo verkar sätta dessa kliseterlappar på varje stolsrygg när man köper ny buss med bälten av dem. Bra initiativ men som sagt så försvinner de. Alternativet är att sätta klisterlappar mellan sidorutorna, mindre snyggt men definitivt svårare att pilla bort. Likt Vestarna har även Volvo 9700 en bältespåminnare (samma symbol som på klisterlappen) ovanför föraren som blinkar då man startar för att sedan övergå i fast sken. Men för att verkligen få folk att använda bälterna, tja, ge biljettkontrollanterna befogenhet att dela ut böter å polisens vägnar. Nej jag vet att det inte är möjligt men enda lösningen jag kan komma på då det uppenbarligen är för mycket begärt att folk ska tänka själva. Dock tror jag att det kommer att bli bättre bältesanvändning med tiden då folk börjar vänja sig vid att det finns. Misstänker att det var samma historia som nu då man införde bältet i personbilar. 

S Svensson

En gång så gjorde bussen uppehåll på hpl Delsjömotet. Det stod en blåvit bil där och polis tittade även i i bussen och såg vilka resande som hade bälten.De som inte använder kan kanske bötfällas. Det var inte linje 100.

Ingemar

Citat från: S Svensson skrivet 27 juni 2007, 23:37:24 PM
En gång så gjorde bussen uppehåll på hpl Delsjömotet. Det stod en blåvit bil där och polis tittade även i i bussen och såg vilka resande som hade bälten.De som inte använder kan kanske bötfällas. Det var inte linje 100.
Men när polisen kollar in i bussen så står den still, och det finns inga krav på att använda bälte i en stillastående buss (eller bil för den delen)... Men ett påpekande skulle nog göra en del nytta det med.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 28 juni 2007, 06:29:01 AM
Men när polisen kollar in i bussen så står den still, och det finns inga krav på att använda bälte i en stillastående buss (eller bil för den delen)... Men ett påpekande skulle nog göra en del nytta det med.


För att det skall hålla i domstol så måste polisen följa med bussen och kolla under gång. Men ett strafföreläggande kan ju alltid utfärdas. Om den som får det betalar sina böter - och därmed erkänner - så är saken ur världen rent juridiskt. Men begär man prövning i domstol har man goda chanser att slippa straff.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

puttelitooo

Angående dom usla tvåpunktsbältena i 87 o 9700 så är det såna som man måste dra ut hela på en gång och sen kan man inte röra sig..såna bälten har veolia E-tuna i sina 8700, men de äldre säfflevagnarna har bra bälten som man kan röra sig i.. så antagligen är det inte fråga om gamla eller nya, snarare en fråga om lyx?/pengar?