Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Busstrafik / SV: Finlands största bussoperatorer
« Senaste inlägg av virtual1 skrivet Idag kl. 10:50:22 »
Lite intressant att se att den enda "internationella" aktören på listan är Nobina, medans vi i Sverige har det nästan omvänt med i princip bara internationella aktörer. Bergkvarabuss/Mekka är väl det enda undantaget (möjligen Svealandstrafiken då)
2
Bussnack / SV: Göteborgs Spårvägar 369...
« Senaste inlägg av virtual1 skrivet Idag kl. 10:45:11 »
Haha, jag gillar att skyltskåpet ser helt mos ut på första 369an, och sen då man bytt ut det till matris på bild 2 så ser det fortfarande lika mos ut ;)
3
Ordet är fritt / SV: Skyltproblem spårvagnar
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet Idag kl. 10:15:01 »
Bara störande att det får överklagas till led.
4
Bussnack / SV: Göteborgs Spårvägar 369...
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet Idag kl. 10:07:21 »
Den Oudsten 369 Brann upp strax innan Hålanda i Ale kommun. Blev helt utbränd.

När skedde detta? Långt efter min bild var tagen?
5
Vägforum / SV: Kollektivtrafiksignaler
« Senaste inlägg av igel skrivet Idag kl. 08:53:36 »
Enligt Gunnar Ekeving https://ekeving.se/, vilken jag frågade så såg kronologin ut som följande.

Citera
Det var 1951 som Stockholms Spårvägar fick tillstånd av Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen att på prov sätta upp den nya typen av signal. Första installationen var vid Karl XII Torg i oktober 1951. Försöket föll väl ut, och 1952 fick SS tillstånd att successivt sätta upp den nya typen av signal, som vid denna tid oftast kallades ”Spårvägssignal”.  Jag vet inte när termen ”kollektivtrafiksignal” började användas.

Orsaken till att den nya typen av signal infördes var att formsignalerna inte gav någon information om förestående signalväxling.

Den nya typen av signal syftar på de vi kallar kollektivtrafiksignal. 1989-04-01 trädde ändringsförordning SFS 1988:1601, till vägmärkesförordning 1978:1001 i kraft. I den förekommer både den vita färgen och namnet kollektivtrafiksignal. Åtminstone sedan dess har den dagens namn och utförande. Men innan dess var den inte i formell bemärkelse ett vägmärke, vilket väl är anledningen till att de inte förekom i bilskoleböcker.
6
Bussnack / Trönderbilene ( Liste / Spørgsmål )
« Senaste inlägg av Ronni Bjørn Svensson skrivet Idag kl. 07:21:49 »

De skulle havde forbindelse til firmaet i følge linket https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/
YAC 448 = Scania Touring HD
TCF 796 = Scania  Citywide LE Suburban ( Hybrid)

Ikke trafik endnu.
YAA 71U  = Irizar = ex JR 31093 JVB Norge
FOP 00W = Irizar = ex JR 31092 JVB Norge
HFD 70A = Scania Interlink HD= ex JR 32124 JVB 124  Norge

Er bussen med regi-nr TCF796 købt eller til låns ?.
7
Bussnack / SV: Den Oudsten i Götebrog
« Senaste inlägg av Rikard skrivet Idag kl. 04:48:34 »
Buss 350 gick bara i Mölndal 2009-2010 efter slutet av ALE trafiken för GS. den gick huvuddelen av sin tid i Ale på 401 mellan Bohus o Kungälv som den var specialbeställd för då den bara var 12 meter lång.
8
Bussnack / SV: Göteborgs Spårvägar 369...
« Senaste inlägg av Rikard skrivet Idag kl. 04:46:14 »
Fanns bara 3 st av den modellen o den tog mest resenärer i ALE så de tre vagnarna 368-370 rullade mest av alla i ALE, Mycket som nattbussar, tror 368 rullat 130k mil när den försvann 2009 eller 2010 minns inte helt.
Fanns 3-4 st som gick på ö-snabben som dock var 13 meter mot 12 för Ale bussarna. En av de längre brann oxå upp.  Var lite skum montering av turbo o katalysator. Blev det oljeläcka till turbon så slog det eld mot katten. Hände flera gånger. inte alltid katastrofalt dock
9
Vägforum / SV: Kollektivtrafiksignaler
« Senaste inlägg av Ersa skrivet Idag kl. 01:07:39 »
Letade igenom ett antal äldre trafikskoleböcker jag har i bokhyllan, men tyvärr dök kollektivsignaler upp först i den i sammanhanget rätt nya boken från början av 1980-talet, och även då var de vita.
I vänstertrafikböckerna från 1950-och 60-talen fanns bara vanliga trafiksignaler med.
10
Vägforum / SV: Kollektivtrafiksignaler
« Senaste inlägg av riiga skrivet 14 maj 2021, 23:34:06 PM »
Enligt den äldre vägmärkesförordningen (1978:1001) gällde följande, ändrat senast i SFS 1988:1601:
Citera
42 § Kollektivtrafiksignaler (10.1) har tre ljusöppningar för vitt ljus. I ljusöppningarna finns symboler, i den ena bokstaven S, i den andra ett vågrätt streck och i den tredje ett lodrätt streck.

Så vitt ljus borde ha gällt sedan i alla fall 1988. Vad som gällde dessförinnan har jag dock inte lyckats hitta.
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10