19 april - 6 december 1982 kördes ersättningsbussar för tunnelbanesträckan Högdalen - Hagsätra.
(https://i.postimg.cc/kMf31R0q/4144-19-E-H-d-B.jpg)
CXN 824
(https://i.postimg.cc/024gxR54/4262-19-H-d-B.jpg)
CSD 882
Den 26.8 hade man insett att det blivit för trångt i den vanliga terminalen och flyttade linje 19 till Rangstaplan.
(https://i.postimg.cc/K8368qR8/4255-19-Rangstapl-B.jpg)
DEM 075
Nybodahallen stod för vagnutsättningen, förstärkt med lånade bussar från Hornsbergshallen.
Tack för dina trevliga Büssingbilder.
Mvh zjbus
4262 ser väldigt blank ut på fronten men resten av bussen ser tidstypiskt ovårdad ut med en helröd bakdörr.
Gömmer det sig månne en krock i dagrapporterna från YTC?
Och den "röda" dörren kom antagligen från reservdelslagret dvs från en H31?.
Anledningen till bussersättningen var att tunnelbanebron över Magelungsvägen och Nynäsbanan renoverades.
H33 och H31 hade väl helt andra dörrar, vill minnas att H31 hade två rutor per dörrblad?
Tack, 15 år gamla H32 som översvämmar Högdalen ger rysningar!
Slänger ut en fråga när vi ändå har denna sträckning uppe: Åkte linje 193 Högdalen-Hagsätra tidigt 1959 och minns jag blev besviken att det var Capitol och inte Metropol. Men hösten-60 finns det bild på Metropol på denna linje. Någon som kan bekräfta att det var Capitol i "början" och Metropol i "slutet"?
/Gunnar
Trevligt!
Lite av en "utmaning" för förarna att komma upp för den mycket branta men korta provisoriska backen i höjd med Rågsved mot Hagsätra med en fullsatt H32:a. ;D
Dom kom väl inte upp fullastade, utan folk var ju tvunga och gå av för att Büssingen skulle klara av den tvära kurvan och uppför backen.
(https://i.postimg.cc/BZhDqkp9/4229-19-H-d-R-g-B.jpg)
CCK 839 - SL H32 4229
Fem ryggtavlor i baksätet - men 4229 kom nog upp den här gången.....
Minns någon om backen hade ett namn?