http://www.busslink.se/default.aspx?id=6999&refid=1609
Idag blev det klart att Busslink vann Länstrafikens upphandling av busstrafiken i Nyköping, Trosa och Gnesta.
Mao behåller de nuvarande trafik där..
Busslink ligger 1:a med 111 milj/år
Veolia (!!) 2:a med c:a 119 milj/år
Orusttrafiken 3:a med c:a 119,5 milj/år
Övriga anbudslämnare var Arriva och Swebus.
Det skiljer alltså hela 9 % från Busslinks vinnande anbud till 2:an Veolia. Förvisso har Busslink lyckats höja sitt pris för vad de kör för nu (c:a +8 milj), men om lönsamheten i nuvarande kontrakt för Busslink har varit dålig, så lär den knappast bli bättre med det nya trafikavtalet där man måste betänka att Bussbranschavtalet samt rejält höjda dieselpriser kommer att öka kostnaderna för att driva trafiken. Undrar hur länge Busslinks vd får sitta kvar....
Exakt upphandlingsresultat:
1. Busslink 110 422 523 kr/år
2. Veolia 119 721 557 kr/år, + 8,42%
3. Orusttrafiken 119 882 454 kr/år, +8,57 %
4. Swebus 120 454 505 kr/år, +9,09 %
5. Arriva 120 796 792 kr/år, +9,40 %
Jämfört med nuvarande avtal höjs priset med 8,1% i 2007 års kostnader.
Blir det några stora förändringar i fordonsparken eller fortsätter dom med det dom har?
Citat från: julle skrivet 10 september 2008, 12:27:26 PM
rejält höjda dieselpriser kommer att öka kostnaderna för att driva trafiken.
Brukar inte bränsleersättningen följa dieselpriserna under hela avtalets gång?
Dvs högre dieselpris = högre ersättning till trafikutövaren.
Citat från: julle skrivet 10 september 2008, 12:27:26 PM
Det skiljer alltså hela 9 % från Busslinks vinnande anbud till 2:an Veolia. Förvisso har Busslink lyckats höja sitt pris för vad de kör för nu (c:a +8 milj), men om lönsamheten i nuvarande kontrakt för Busslink har varit dålig, så lär den knappast bli bättre med det nya trafikavtalet där man måste betänka att Bussbranschavtalet samt rejält höjda dieselpriser kommer att öka kostnaderna för att driva trafiken. Undrar hur länge Busslinks vd får sitta kvar....
Å andra sidan är det ju Busslink som borde ha de bästa förutsättningarna att göra en rimlig kalkyl. Man vet hur mycket sjukskrivningar man har och man vet ungefär vad fordonsunderhållet kommer att kosta och vad bränsleförbrukningen blir.
Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2008, 17:39:11 PM
Brukar inte bränsleersättningen följa dieselpriserna under hela avtalets gång?
Dvs högre dieselpris = högre ersättning till trafikutövaren.
Det varierar från avtal till avtal.
Citat från: Magnus_J skrivet 10 september 2008, 11:11:14 AM
http://www.busslink.se/default.aspx?id=6999&refid=1609
Idag blev det klart att Busslink vann Länstrafikens upphandling av busstrafiken i Nyköping, Trosa och Gnesta.
Congrats får man väl säga då! ;D :D
Citat från: julle skrivet 10 september 2008, 15:12:01 PM
Exakt upphandlingsresultat:
1. Busslink 110 422 523 kr/år
2. Veolia 119 721 557 kr/år, + 8,42%
3. Orusttrafiken 119 882 454 kr/år, +8,57 %
4. Swebus 120 454 505 kr/år, +9,09 %
5. Arriva 120 796 792 kr/år, +9,40 %
Jämfört med nuvarande avtal höjs priset med 8,1% i 2007 års kostnader.
Det är intressant att se att de fyra förlorarna ligger så nära varandra i anbud.
9 -10 millioner är mycket pengar på ett år och på sex år blir det 54 – 60 millioner. Frågan är om Busslink är så mycket effektivare eller om de andra fyra har räknat mer rätt.
Citat från: Hagri skrivet 22 september 2008, 00:03:58 AM
Det är intressant att se att de fyra förlorarna ligger så nära varandra i anbud.
9 -10 millioner är mycket pengar på ett år och på sex år blir det 54 – 60 millioner. Frågan är om Busslink är så mycket effektivare eller om de andra fyra har räknat mer rätt.
Busslink sitter med Triumf, de kör trafiken vilket gör en fördel. Dock så är det anmärkningsvärt att skillnaden är så stor mellan dom och de 4 andra.
1. Grattis Busslink.
2. Är det inte bättre att Länsrätten håller i upphandlingarna i fortsättningen? ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2008, 20:05:59 PM
Vad jag förstått så får man vänta med kontraktsskrivning, Länsrätten ska ha ett ord med i laget först.
Vet du vems som klagat och vad de åberopar?
Citat från: Hagri skrivet 23 september 2008, 22:28:06 PM
Vet du vems som klagat och vad de åberopar?
Orusttrafiken har överklagat. De hävdar att både Busslink och Veolia lämnat anbud med förbehåll som inte följer skall-kraven i anbudsunderlaget och därmed borde deras bägge anbud ha förkastats av länstrafiken.
Citat från: julle skrivet 29 september 2008, 21:55:10 PM
Orusttrafiken har överklagat. De hävdar att både Busslink och Veolia lämnat anbud med förbehåll som inte följer skall-kraven i anbudsunderlaget och därmed borde deras bägge anbud ha förkastats av länstrafiken.
Aha! Orusttrafiken vill byta ett brons mot guldmedaljen.
På sikt borde det bli färre överklaganden när olika rättsinstanser skapat prejudikat på vad som gäller för de olika parterna, köparen och säljaren, i upphandlingarna.