Bussar i Borås i juni 1997

Startat av Staffan Sävenfjord, 13 mars 2013, 11:18:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

PGO660 tillhörde enligt SBH Brinks Buss i Kallinge. Förvisso finns ett Brinks Buss i Kallinge (som nyligen gick i konkurs) men jag har noterat att denna buss tillhörde ett företag i Frillesås med namnet Brinks. I Frillesås fanns också Forslunds och det låter väldigt långsökt att de skulle anlita en åkare i Blekinge. Bussen är dessutom lackad i Forslunds färger, så det kan knappast röra sig om ett enstaka inhopp. Bussen kom i alla fall senare till ETT i Eskilstuna.


DEP529, den andra 11-meters flygbussen på B10M som Landvetter buss köpte för trafiken Borås-Landvetter flygplats. Vid bolagets konkurs 2003 blev bussen Vänersborgs Linjetrafik 68.


GAG231 var från början A.W.Alfredssons Omnibustrfafik i Borås, men överfördes vid detta bolags konkurs 1996 till Vårgårdabuss.


EHM273 slutade via A K Busstrafik på Vikbolandet som skolbuss i östra Skaraborg hos Buss-Ola i Hjo, Karlsbergs kommun respektive Fågelviksskolan i Tibro.


FYP061 blev 2005 Vänersborgs Linjetrafik 35.



Nu återstår bara ett avsnitt i min serie av diabilder i kronologisk ordning. Men det kommer andra teman...



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Troligen ägdes Brinks Busstrafik AB, då av Per Forslund. Brinks Busstrafik AB fanns ju tidigare i Kungälv och dåvarande ägaren Jan Brink  är ju järnvägsintresserad. Kanske Du Jan skriver här. Du Jan, körde väl hos Lars-Olof Claesson ?
http://www.claesonbuss.com/

S Svensson

Till Landvetterbuss kom det till flygbussarna två korta Carrus Fifty 45090 och 45091.
De övertog 45088 och BOJ127. Den senare sattes aldrig i trafik.Men de tog istället i trafik en MB O303 som gick runt bland BiV företag.
Det var fyra bussar hos Landvetterbuss i Borås omedelbart de tagit över trafik i Borås.Dvs 3 omlopp med flygbuss och ett ytterligare. Detta yttrligare omlopp övertogs av Gustafsson i Limmared AB som anskaffade 45024.
Horredstrafiken satte i okt  in sin 45077 i Älvsered. Kunde ses i Göteborg på söndagar. Senare anskaffades en Setra 215UL. Vet ej nr på denna eftersom den inte hade någon märkning (45074 tror jag tillhörde en liten Renault).
Vårgårdabuss tog över Carrus Fifty,övriga fd Alfredsson, och började köra Borås-Vårgårda/Herrljunga. Omloppen anpassades till att utgå ifrån Vårgårda och Älvsered. Tack Staffan för alla foto. Ovan nämna bussar finns på olika ställen med foto.

En liten fråga om Carrus Fifty. Hur många sådana korta byggdes och kom till Sverige. Kommer i håg två hos Uddevalla OAB,där dock en ena var avsedd för beställning till att börja med. Hade man sådana i Lysekil också ?Och någon annanstans ?

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 17 mars 2013, 23:30:26 PM
En liten fråga om Carrus Fifty. Hur många sådana korta byggdes och kom till Sverige. Kommer i håg två hos Uddevalla OAB,där dock en ena var avsedd för beställning till att börja med. Hade man sådana i Lysekil också ?Och någon annanstans ?

Sju Volvo om jag minns rätt, varav fyra till LKAB

Sedan några Scania men hur många det var har jag inte koll på, minst en i a f

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 mars 2013, 23:45:33 PM
Sju Volvo om jag minns rätt, varav fyra till LKAB

Sedan några Scania men hur många det var har jag inte koll på, minst en i a f

Inkluderar dessa sju de båda till Landvetter buss? I så fall kan det ju inte ha blivit två till Uddevalla Omnibus också. Men kan det vara så att de fd flygbussarna senare hamnade hos Uddevalla Omnibus via Vänersborgs Linjetrafik? Dessa båda företag hade på den tiden gott samarbete och bytte ofta bussar med varann.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: S Svensson skrivet 17 mars 2013, 23:30:26 PM
Till Landvetterbuss kom det till flygbussarna två korta Carrus Fifty 45090 och 45091.

En liten fråga om Carrus Fifty. Hur många sådana korta byggdes och kom till Sverige. Kommer i håg två hos Uddevalla OAB,där dock en ena var avsedd för beställning till att börja med. Hade man sådana i Lysekil också ?Och någon annanstans ?

UOAB 104 DMS545. Det är möjligt att den inte är den kortaste. Det anges vara B10M-60. Den var kortare än alla övriga Caruss Fifty som jag såg.Kan denna ha kortare hjulbas än 6 m??
UOAB 105 CMZ726 vill jag minnas var en B10M-55. Denna var gulmålat och gick ofta ihop med en skidbox.
Kanske skall vi bena ut det här med vad som menas med korta. Fanns det några B10M-50?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 18 mars 2013, 17:21:01 PM
UOAB 104 DMS545. Det är möjligt att den inte är den kortaste. Det anges vara B10M-60. Den var kortare än alla övriga Caruss Fifty som jag såg.Kan denna ha kortare hjulbas än 6 m??
UOAB 105 CMZ726 vill jag minnas var en B10M-55. Denna var gulmålat och gick ofta ihop med en skidbox.
Kanske skall vi bena ut det här med vad som menas med korta. Fanns det några B10M-50?

Eftersom frågan väcktes med anledning av 11-metersbussar till Landvetter buss får vi väl anse att med korta menas i det här sammanhanget bussar som är högst 11 meter.

Enligt SBH är DMS545 B10M-70 och 12,45 meter lång. Hjulbasen är just 6 meter. Bussen hamnade sedan hos Eks i Vara och jag har bild på den därifrån.


CMZ726 däremot är B10M-55 och 10,95 meter lång. Tyvärr har jag ingen bild.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)