Bussar i Tranemo, Skene och Horred i september 1994

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 december 2012, 17:49:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

KXC871 fick efter pensioneringen från uppdraget som SJ Buss/Swebus 1808 jobbet att köra skolelever i Tranemo kommun.


PXG781 såldes 2001 till Nilsbuss i Vimmerby.


AKC729 såldes fem år senare till Ferie Buss i Eslöv och ytterligare fem år senare till Stenbergs Buss i Klintehamn. Den runda kyrkan i Tranemo skymtar i bakgrunden.


NAX293.


FEB160.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Vilken överraskning med B10M ledvagn som skolbuss i Tranemo.. Känns som lite overkill iaf med tanke på dagens elevantal..

För övrigt minns jag Viskadal lacken och Kjellgrens Carrus fifty ..


Fina bilder för övrigt .  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Göran Nilsson

Intressant med fd Swebus 1808. Den gjorde ju aktiv tjänst i Skåne (fanns väl i Lund om jag minns rätt) åtminstone till våren 1992, när Swebus tappade Lommabukten-trafiken till ML. Om den såldes till Tranemo omedelbart därefter eller hann göra tjänst någon annanstans innan Staffan tog bilden har jag ingen aning om.
/ GNl

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Göran Nilsson skrivet 11 december 2012, 21:42:26 PM
Intressant med fd Swebus 1808. Den gjorde ju aktiv tjänst i Skåne (fanns väl i Lund om jag minns rätt) åtminstone till våren 1992, när Swebus tappade Lommabukten-trafiken till ML. Om den såldes till Tranemo omedelbart därefter eller hann göra tjänst någon annanstans innan Staffan tog bilden har jag ingen aning om.
/ GNl

Nedanstående ägare har jag noterade:

1808   KXC871   Volvo B10M-55 (Led)   Van Hool Jumbo   1980   Lund/Malmö, >Tranemo kommun, >Bengtsvik Buss AB, Anderstorp 1997-09, >G.F:s Trafik AB, Gislaved, >Markaryds Försäljning AB 1999   Avreg. 1999-06-03

Greger Larsson

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 11 december 2012, 22:09:55 PM
Nedanstående ägare har jag noterade:

1808   KXC871   Volvo B10M-55 (Led)   Van Hool Jumbo   1980   Lund/Malmö, >Tranemo kommun, >Bengtsvik Buss AB, Anderstorp 1997-09, >G.F:s Trafik AB, Gislaved, >Markaryds Försäljning AB 1999   Avreg. 1999-06-03

Såldes av Swebus 1992-08-28 t Landra AB, Göteborg
därefter har jag följande ägare noterade:

1994-08-15 Limmareds Buss&Taxi AB, Limmared(ägare 5 i bilreg)
1997-09-10 Bengtsviks Buss AB, Anderstorp(ägare 6)
1998-04-14 G F:s Trafik AB, Gislaved(ägare 7)

Någon som har köpdatum för Tranemo kommun? Bör väl då vara mellan 1992 och 1994.

S Svensson

Ursäkta min tvekan. Var det Tranemo kommun som ägde bussen? Själva kommunen har väl aldrig bedrivit busstrafik själva.

Landra kan vara ägare 4. Sedan Swebus AB(fd Strömkullen ägare 3 (910301?) Swebus Inrikes AB (fd Landtransport) ägare 2 (cirka 900501)och ägare 1 SJ Busstrafik.
Kan detta stämma ?

Greger Larsson

Citat från: S Svensson skrivet 12 december 2012, 19:50:47 PM
Ursäkta min tvekan. Var det Tranemo kommun som ägde bussen? Själva kommunen har väl aldrig bedrivit busstrafik själva.

Nej, om man konsulterar Svar så verkar det inte ha funnits någon ägare mellan Landra och Limmareds Buss&Taxi. Dock hävdas det ju av två skribenter ovan att Tranemo kommun haft bussen.

S Svensson

Jag har haft bra kontakter med bussägare/taxiägare i Tranemo. Och jag har aldrig hört att Tranemo kommun skulle kört något själva. När utredningen om taxisamverkan gjordes medverkade Tranemo kommun med skrivhjälp åt företagen så Länsstyrelsen inte behövde bestämma allt själva.
1978 delades Tranemo Taxi i en del med buss.Detta blev senare Kjellgrens och sedan en taxidel som drevs av tre personer. Sedan hade Roland Johansson,Ljungsarp också en buss (Volvo-VBK,senare Setra och troligen en emellan). Östra Kinds Taxi AB är ett bolag med flera delägare och det är möjligt att några sådana också äger fordon själva. När det gäller Limmareds Buss &Taxi AB hette detta tidigare Limmared-Månstads Taxi AB. De kör skolbuss och taxi.Sedan fanns det Månstads taxi som drevs av Rune Gustafsson som senare flyttade till Limmared och blev Gustafsson Buss KB senare AB. Sedan fanns också Lundins buss AB och ett företag i Grimsås som etablerades redan 1938. Detta delades och såldes. Lastbilsåkeriet finns kvar i Grimsås.
Nittorp  Buss AB finns i Nittorp. Skolturer. I historisk tid hade Carl Josefsson och Martin Björklund bussrörelsen .

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 december 2012, 20:01:41 PM
Nej, om man konsulterar Svar så verkar det inte ha funnits någon ägare mellan Landra och Limmareds Buss&Taxi. Dock hävdas det ju av två skribenter ovan att Tranemo kommun haft bussen.

Min notering om Tranemo kommun förde jag in i mitt register efter att jag sett bilden i denna tråd och den verkar inte stämma, så räkna bort den.