Bussar i Linköping i juli 1994, del 3 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 november 2012, 14:04:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

PFA759.


PJL398, i november till Näckrosbuss med samma nummer och 1998 Linjebuss 1834.


LFZ033 började som SJ 2050, kom till Näckrosbuss med samma nummer men såldes till Walter Widerqvist i Värnamo, där den fick nummer 104. Därmed slutade den hos Linjebuss med nummer 1475. Hur länge behölls SJ-lacken?


PJB008, i november till Näckrosbuss med samma nummer och 1998 Linjebuss 1835.


LHY235 var tidigare Kraftbuss i Västervik, först 10 och sedan 48. Den verkar nyligen ha målats om i Östgötalack. I Västervik, som ligger i Kalmar län, hade bussarna vid denna tid kvar företagslacken (med undantag för Rasken-bussarna). Så här såg den ut då:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=22762


LGT225 började som Linköpings Trafik AB 261 och kom förstås i november 1994 till Näckrosbuss med bibehållet inventarienummer. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sven W

Hej

PJB008 verkar vara falskskyltad. Linje 530 har alltid, vad jag vet, gått till Åtvidaberg.

Hälsningar Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 21 november 2012, 21:22:31 PM
Hej

PJB008 verkar vara falskskyltad. Linje 530 har alltid, vad jag vet, gått till Åtvidaberg.

Hälsningar Sven

Ja, det skall vara 520 till Motala. Men bussen är väl inte framkörd när jag tog bilden så det kan ju ha hunnit ändras till avgång. Det skymtar ju dessutom en buss på 520 till höger.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 november 2012, 14:04:35 PM

LHY235 var tidigare Kraftbuss i Västervik, först 10 och sedan 48. Den verkar nyligen ha målats om i Östgötalack. I Västervik, som ligger i Kalmar län, hade bussarna vid denna tid kvar företagslacken (med undantag för Rasken-bussarna). Så här såg den ut då:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=22762



Att denna buss skulle haft nummer 10 har jag aldrig hört förut. Nummer 10 var Kraftbuss enda CR111M. 48 ersatte 47 i Åtvidaberg, men jag vet inte exakt när. Se denna tråd.

M.v.h.
Ola

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ola Almquist skrivet 22 november 2012, 04:04:03 AM
Att denna buss skulle haft nummer 10 har jag aldrig hört förut. Nummer 10 var Kraftbuss enda CR111M. 48 ersatte 47 i Åtvidaberg, men jag vet inte exakt när. Se denna tråd.

M.v.h.
Ola

Uppgiften om nummer 10 kommer från Svensk Busshistoria. Det kan vara så att den från början var tänkt att få nummer 10 men hann få nummer 48 innan den sattes i trafik. Hade Kraftbuss löpande numrering eller bytte de nummer så att det skulle passa med radionumret eller rampuppställningen?

Eftersom bussen var stationerad i Åtvidaberg redan under Kraftbuss-tiden torde den ha fått Östgötalacken redan då. Om den lackats om sedan Kraftbuss övergick till Swebus så borde Swebus-emblemet inte varit så amatörmässigt och märkningen 48 vid framdörren ersatts av Swebus nummer. Jag vidhåller dock att jag tycker att lacken ser ganska ny ut. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2012, 08:57:18 AM
Eftersom bussen var stationerad i Åtvidaberg redan under Kraftbuss-tiden torde den ha fått Östgötalacken redan då. Om den lackats om sedan Kraftbuss övergick till Swebus så borde Swebus-emblemet inte varit så amatörmässigt och märkningen 48 vid framdörren ersatts av Swebus nummer. Jag vidhåller dock att jag tycker att lacken ser ganska ny ut.

Bussen hade ÖTraf-lack redan under tiden hos Kraftbuss så den är inte helt nylackad.
Att det funnits Kraftbussar stationerade i Åtvidaberg är felaktigt, det har aldrig förekommit. Däremot utförde de trafik i Åtvidaberg (precis som det står i den andra tråden det länkats till), men bussen utgick från Överum/Karlshult vilket beror på att chaffören bodde där.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Bussmicke

Citat från: Tommy P skrivet 22 november 2012, 22:12:15 PM
Bussen hade ÖTraf-lack redan under tiden hos Kraftbuss så den är inte helt nylackad.
Att det funnits Kraftbussar stationerade i Åtvidaberg är felaktigt, det har aldrig förekommit. Däremot utförde de trafik i Åtvidaberg (precis som det står i den andra tråden det länkats till), men bussen utgick från Överum/Karlshult vilket beror på att chaffören bodde där.

Linje 535 -> Tätort Åtvid -> 535 hem?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Ang 0744   den fronten  har jag inte sett förr nått special ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke



Här på garaget i Västervik, har själv aldrig sett den i trafik.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy H

Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2012, 23:21:56 PM
Linje 535 -> Tätort Åtvid -> 535 hem?

Nja, den gick visserligen 535 Åtvid-Hannäs på vissa turer förutom stadstrafiken men det är inte riktigt "hemåt", hem var det 533 Åtvid-Överum.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/