Bussar i Karlskoga i april 1993, del 1 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 maj 2012, 11:39:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Efter Örebro fortsatte jag till Karlskoga och det blev snäppet bättre väder. Även här hade man satt DAB servicebussar i trafik.

PBD254 blev sedan Näckrosbuss 4914.




MLO771 fick nummer 4261 hos Näckrosbuss och Busslink. Som tidigare nämnts är texten på sidan reklam för Örebro flygplats, som då som nu ägs av Länstrafiken.


OOS577 var från början Örebro Trafik AB 50 och fick nummer 4200 hos Näckrosbuss och så småningom Busslink.


NBO078 sedermera Näckrosbuss > Busslink 4282.


KGY505 blev Näckrosbuss 4270 men avreggades 1998 så den var aldrig med till Busslink.


LJL659 fick nummer 4276 hos Näckrosbuss. 1996 såldes den till Swebus och fick då nummer 0676.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Tjusigt!
De flesta bussarna har hunnit lackeras om i nya Länsbusslacken med den blå klubban och dessutom hunnit märkas med T-Buss.
Att en CN113 byttes bort mot en B10M/Säffle (nr 304) från Örebro var inte alls roligt. T-Buss ville tydligen samla Scania-bussarna till Örebro.
De små DAB:arna var heller inget lyckokast. De hade få sittplatser och spillde hydraulolja i nästan vartannat gatuhörn.
Nej, det var inte bättre förr.

swedebear

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 maj 2012, 13:16:38 PM
Tjusigt!
De flesta bussarna har hunnit lackeras om i nya Länsbusslacken med den blå klubban och dessutom hunnit märkas med T-Buss.
Att en CN113 byttes bort mot en B10M/Säffle (nr 304) från Örebro var inte alls roligt. T-Buss ville tydligen samla Scania-bussarna till Örebro.
De små DAB:arna var heller inget lyckokast. De hade få sittplatser och spillde hydraulolja i nästan vartannat gatuhörn.
Nej, det var inte bättre förr.

Fast de var ändå relativt OK att åka i, fast problemet var ju snarare att Linje 91 var rena sightseeingturen
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 maj 2012, 11:39:52 AM
Efter Örebro fortsatte jag till Karlskoga..

MLO771 fick nummer 4261 hos Näckrosbuss och Busslink.

Inte riktigt Staffan,ty denna fick nummer 4260 hos Busslink./Ulf
(MLX 963 blev 4261)

j-a

4282 hade vi i Malung som skolbuss en tid på Busslink,jag var ner till Lindesberg och hämtade den sommaren 2001,vill minnas att den såldes österut sedan :'(

Stefan P

Hej

Vill till att börja tacka för hela bildserien från Karlskoga.

När började linje 31 och 91 gå i Karlskoga jag trodde att de började när Swebus tog över trafiken i Karlskoga men jag har tydligen fel?

Vagn 405 skall vara byggd på ett möbelbuss chassi har jag rätt?

Tack för alla bussbilder på bussar man glömt bort.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 12 maj 2012, 16:48:31 PM
Hej

Vill till att börja tacka för hela bildserien från Karlskoga.

När började linje 31 och 91 gå i Karlskoga jag trodde att de började när Swebus tog över trafiken i Karlskoga men jag har tydligen fel?

Vagn 405 skall vara byggd på ett möbelbuss chassi har jag rätt?

Tack för alla bussbilder på bussar man glömt bort.

mvh Stefan P
I aug 1992 infördes ett nytt linjenät i Karlskoga tätort där de nya linjerna 31 och 91 infördes. De ersatte det ordinarie linjerna 11, 12 och 13 dagtid kl. 9-15 måndag-fredag.

Linje 91 "Karlavagnen" var en snirklande långsam servicelinje som kördes med fyra DAB 11-0860S. Det gick åt tre bussar på linjen, varför den fjärde var reservbuss.

Linje 31 "Kometen" var en snabblinje som gick kortaste vägen genom stan och därmed krävde endast två norrmala stadsbussar.

På så sätt gick det åt fem bussar dagtid mot sju bussar morgon och eftermiddag på det ordinarie linjenätet.

Linjerna 31 och 91 fanns kvar ända till 2009.

Bussar 405 och 406 levererades med chassinumren efter varandra och var byggda av Ajokki på Volvo busshassi B58-65. Om det var något speciellt med dem vet jag inte.