Bussar i Örebro i april 1993, del 2 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 maj 2012, 18:17:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fler bilder från ett regnigt Örebro.

AGY463 blev sedan Näckrosbuss 3131 innan den hamnade på Ytongbanan utanför Kumla.


AUJ562 blev Näckrosbuss 3236 och hamnade sedan i Tallinn.


EUH311 blev sedan Näckrosbuss 3114 och slutade i Ukraina.


LJS036 är blivande Näckrosbuss 3278.


OTX491 blev Näckrosbuss > Busslink 3128. Enligt mina noteringar omplacerades den till Lidingö och fick nummer 3700.


DLD514 återfann vi året efter först som Näckrosbuss 3271 och till sommaren hos Värmlandsbuss i Torsby.


Örebro var en av de städer som köpte Neoplan N4014. Övriga jag kan erinra mig är Halmstad, Linköping och förstås Uppsala. PNA360 fick nummer 3035 hos Näckrosbuss och Keolis samt flyttades till Norrköping.


ARA144 blev Näckrosbuss > Busslink 4488.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CF

Hejsa

PNA360 har også haft inv.nuimmer 6140 hos Busslink... er der nogen der ved hvornår den har fået det nummer ?

Bussmupp

Det var mig en snygg samling av bussar i Örebro på den tiden.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2012, 18:17:27 PM

EUH311 blev sedan Näckrosbuss 3114 och slutade i Ukraina...

Mycket udda skyltskåp för att vara en Scania 112 på denna vagn.
(F ö så heter B&W numera CoopForum)/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 maj 2012, 20:48:13 PM
Mycket udda skyltskåp för att vara en Scania 112 på denna vagn.
(F ö så heter B&W numera CoopForum)/Ulf

Det är en ombyggnad som gjorts på senare år.

Skall man reda ut detta med B&W så står det för Bra stormarknad och Wessels. I all korthet och inte fullständigt: Bra ägdes av Turitz och hette från början Epa (Enhetspris AB). Epa har sedan blivit symbolord för något billigt och kanske lite fuskartat: epatraktor, epaingenjör. B&W såldes i början av 1990-talet till KF och varuhusen bytte som sagt namn till Coop Forum eller Coop Extra.

Det fanns till och med en buss som kallades Epa-bussen i Borås.  Det var Rydboholmsbolagets personalbuss som gick under det namnet och det finns två förklaringar till namnet: den ena var att ett bygdeoriginal brukade dela ut Epa-kvitton till resenärerna för han tyckte att de skulle ha en biljett. Epa-kvitton var på den tiden värdelösa eftersom de till skillnad från de flesta andra kvitton från affärer inte gav någon återbäring. Den andra förklaringen är att det var billigt att åka med bussen, närmare bestämt kostade det ingenting. Den som inte jobbade vid Rydbohomsbolaget kunde få en "plåt" så man kunde åka med. Plåten lämnades till bussföraren som i sin tur lämnade den till kontoret och därmed kunde den återanvändas hur många gånger som helst. Hade man ingen plåt fick man åka ändå...







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Resenären

Kul bilder från rätt länge sen...

Fd ÖTAB vagn 3 var den enda CR112 som fick nya Länstrafik-lacken övriga lackerades aldrig om utan fick klisterdekaler med Länstrafik-klubban och T-buss på den gamla ÖTAB-designen.
Förklaringen till detta är inte någon olycka eller incident utan att vagn 3 var reklammålad för BOB innan.

Neoplan-bussarna inköptes för Linköping och Örebro av det gemensamma inköpsbolaget mellan T-buss och LiTA

S Svensson

Tänk att det gått 19 år sedan Du var i Karlskoga och Örebro.
Joda,det fanns en Neoplan 4014 i västsverieg. Höll på att säga Göteborg. Den tillhörde Interbus och blev omregistrerad (eftersom det var en linjevagn) till Swebus-Kruthusgatan Göteborg. Men bussen gick i trafik på Hönö-Öckerö-Hälso och blev sedan ersatt av andra bussar. Bussen såldes senare till Orusttrafiken i Henån.