Bussar i Örebro i september 1991, del 4 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 augusti 2011, 14:33:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

För er som gillar VBK och/eller Säffle.

AWM928


EYH546


KOT270


LLY082


LMP313


AWU194



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 augusti 2011, 14:33:57 PM
För er som gillar VBK och/eller Säffle.

AWM928


Denna, dvs den ursprungliga länsbussmålningen, var snyggast, speciellt på en VBK. Att det sedan är Scania BR116 under karossen gjorde inte saken sämre! Det var rejält skjut på dessa!

swedebear

Jag har bara minne att Örebro-Karlskoga hette 504 (Men jag åkte en del buss mellan Karlskoga-Örebro vid den här tiden), när ändrades det från 501?
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Christer K

Citat från: swedebear skrivet 24 augusti 2011, 21:18:40 PM
Jag har bara minne att Örebro-Karlskoga hette 504 (Men jag åkte en del buss mellan Karlskoga-Örebro vid den här tiden), när ändrades det från 501?
Man införde ett antal Express busslinjer, hmm var det 1987 eller 1988 hur som helst så gick dessa direkt mellan vissa orter och express tilllägg fick betalas. Askersund - Åsbro - Örebro, Örebro - Karlskoga och Örebro - Lindesberg. Dessa linjer kördes med boggiebussar som hade tidningar ombord och radio vid varje plats via hörlurar.

Nu mera är detta standard att vissa bussar går direkt till vissa orter. Mera nytt senare i vinter är att Nobina kommer att köra med samma buss och chaufför hela vägen till Karlstad och samma för Nobina i Karlstad detta för att passagerarna ska slippa byta buss i Karlskoga.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

swedebear

Citat från: Christer K skrivet 24 augusti 2011, 23:21:13 PM
Man införde ett antal Express busslinjer, hmm var det 1987 eller 1988 hur som helst så gick dessa direkt mellan vissa orter och express tilllägg fick betalas. Askersund - Åsbro - Örebro, Örebro - Karlskoga och Örebro - Lindesberg. Dessa linjer kördes med boggiebussar som hade tidningar ombord och radio vid varje plats via hörlurar.

Nu mera är detta standard att vissa bussar går direkt till vissa orter. Mera nytt senare i vinter är att Nobina kommer att köra med samma buss och chaufför hela vägen till Karlstad och samma för Nobina i Karlstad detta för att passagerarna ska slippa byta buss i Karlskoga.

/ Christer K

Jo jag minns att det fanns expressbusslinjer någon gång där, de var rätt trevliga....

Mycket bra initativ att köra samma buss mellan Örebro-Karlstad, då blir det bara byte för de som skall till Degerfors...är det meningen att det bara skall vara såna bussar som går eller kommer Vänersborgs Linjetrafik att köra också?
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Mats Karlsson

Citat från: swedebear skrivet 24 augusti 2011, 21:18:40 PM
Jag har bara minne att Örebro-Karlskoga hette 504 (Men jag åkte en del buss mellan Karlskoga-Örebro vid den här tiden), när ändrades det från 501?
Bra fråga. Jag minns också bara 504. Expressbussarna som infördes ca 1987 hade väl linjenr 804. Jag skall kolla i gamla turlistor i kväll och återkommer i ärendet.

swedebear

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 augusti 2011, 10:13:58 AM
Bra fråga. Jag minns också bara 504. Expressbussarna som infördes ca 1987 hade väl linjenr 804. Jag skall kolla i gamla turlistor i kväll och återkommer i ärendet.

Det blir bra det, jag reagerade på skyltningen på Karlskoga-bussen
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Stefan P

Hej

Tack för fina bilder man blir nostalgasisk.
Jag är rätt säker på att blocket bara ligger där för ren förvaring, det ligger dessutom på fel sida.

Finns det någon som en inredningsbild på en sextio platser buss typ 482 483 så att man ser hur trångt man satt i bussen?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

#8
Citat från: swedebear skrivet 25 augusti 2011, 11:06:52 AM
Det blir bra det, jag reagerade på skyltningen på Karlskoga-bussen
Jag har kollat i gamla tidtabeller. Linjenummer infördes 1991-06-10 i T-län, så det är därför de provisoriska linjenummerblocken finns innanför bussarnas frontrutor. Det var alltså helt nytt när Staffan tog bilderna.

Linjenumret Örebro-Karlskoga sattes till 501, men ett drygt år senare, 1992-11-02 infördes ett nytt linjenät i länet, varvid linjenumret ändrades till 504, samma nummer som gäller fortfarande efter 19 år!

Tillägg: Ber om ursäkt. Nr 504 försvann 2010-12-11. Då ändrades linjenumret till 500!! Jag glömde av denna ändring.

Det var inte så konstigt att vi inte mindes nr 501 när det fanns bara knappt 1½ år!

swedebear

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 augusti 2011, 16:54:26 PM
Jag har kollat i gamla tidtabeller. Linjenummer infördes 1991-06-10 i T-län, så det är därför de provisoriska linjenummerblocken finns innanför bussarnas frontrutor. Det var alltså helt nytt när Staffan tog bilderna.

Linjenumret Örebro-Karlskoga sattes till 501, men ett drygt år senare, 1992-11-02 infördes ett nytt linjenät i länet, varvid linjenumret ändrades till 504, samma nummer som gäller fortfarande efter 19 år!

Det var inte så konstigt att vi inte mindes nr 501 när det fanns bara knappt 1½ år!

Tack...nej det var inte så konstigt då...och allt fick sin förklaring
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Resenären

Expressbussarna infördes 1987 men utan linjenummer som tidigare sagts. jag vill minnas att det från början fanns tio boggievagnar av fem olika typer med två av varje sort. Minns två varianter Van Hool (volvo resp Scania) samt Ajokki med, tror jag, scania motor samt några med Ikarus - kaross.

Mats Karlsson

2 Vo/Säffle, 2 Vo/van Hool, 2 Vo/Ikarus, 2 Sc/van Hool, 2 Sc/Ajokki.