Erlandssons trafik nr 61 och 72

Startat av j-a, 18 maj 2011, 21:58:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Två st Erlandssons bussar  :)i Malung hösten 1989

Erlandssons trafik nr 61  (fd GDG 1728)

Oc sedan Erlandssons trafik nr 72  (fd GDG 1492)

1896

Härligt j-a.  :D  1728 "lever" ju fortfarande som racebuss.

j-a

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 maj 2011, 18:19:54 PM
Härligt j-a.  :D  1728 "lever" ju fortfarande som racebuss.
Otroligt,den var ju ganska murken när den gick i Malung,å det är ju 20 år sen :)

1896

Citat från: j-a skrivet 19 maj 2011, 22:10:52 PM
Otroligt,den var ju ganska murken när den gick i Malung,å det är ju 20 år sen :)

"Grenholms Åkeri" i Boliden om jag minns rätt, såg ganska fräsch ut när jag såg den sist, vitlackad, men det är några år sedan.

Byggde GDG på 60 chassi fram tom 17 vagnarna ? Om man tittar på bilder på 18 vagnar och nyare, så har dessa en ruta extra mellan dörrarna, detta borde bero på att det är 65 chassi ?  ???

j-a

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 maj 2011, 19:08:37 PM
"Grenholms Åkeri" i Boliden om jag minns rätt, såg ganska fräsch ut när jag såg den sist, vitlackad, men det är några år sedan.

Byggde GDG på 60 chassi fram tom 17 vagnarna ? Om man tittar på bilder på 18 vagnar och nyare, så har dessa en ruta extra mellan dörrarna, detta borde bero på att det är 65 chassi ?  ???
18xx vagnarna och nyare har också större bagagelucka,hoppas någon här har 1728 på bild i nuvarande utseende :)

1896

Om 1728 hade inv nr 61, och 1826-27, hade 62-63, vad hade då 1825 för nr ? Eller fick den aldrig något inv nr ? Tror att Dalatrafik ägde den när den stod vid halkbanan i Falun i början på -90 talet ?  ???


(Senast jag såg 1728, var i Rättvik i samband med nån marknard eller om det var Classic car week.)

j-a

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 maj 2011, 19:21:47 PM
Om 1728 hade inv nr 61, och 1826-27, hade 62-63, vad hade då 1825 för nr ? Eller fick den aldrig något inv nr ? Tror att Dalatrafik ägde den när den stod vid halkbanan i Falun i början på -90 talet ?  ???


(Senast jag såg 1728, var i Rättvik i samband med nån marknard eller om det var Classic car week.)
1825 tillhörde aldrig Erlandssons,har inget minne av att den tillhört Esse trafik heller.De övertagna GDG bussarna fick nummer från 61-83 hos Erlandssons trafik,och de som övertogs från Wasa fick nr 85-88

1896

Har ju ett bestämt minne av att 1825 var Dalatrafik lackad när den stod vid halkbanan, men det är ju 20 år sedan, och jag börjar att bli gammal....  :P


1825 finns ju också kvar som racebuss, ägs av nån i Falun.

1896

Vore ju kul att friska upp minnet lite, för visst hade Esse en del 16 Vagnar som aldrig fick nya inv nr ? 1630-33 om jag inte är fel underättad.

11 = 1472
12 = 1465
13 = 3926
14 = 1086

Dessa var väl dom enda GDG Vagnar som fick nr hos Esse, men man hade väl fler ?

61 = 1728
62 = 1826
63 = 1827
64 = 3825
65 = 382?
66 = 1088
67 = 1171
68 = 1181
69 = 1272
70 = 1485
71 = 1486
72 = 1492
73 = 1457
74 = 1458
75 = 1550
76 = 1553
77 = 1568
78 = 1554
79 = 1563
80 = 1680
81 = 1681
82 ?
83 ?

Wasa:

85 ?
86 ?
87 = MRH 915
88 ?

Tog inte Erlandssons över 3825-27, 29 ?

j-a

#9
Erlandssons trafik
64 = fd GDG 3825 KMA 164
65 = fd GDG 3826 KLY 494
82 = fd GDG 3829 KMN 394
83 = fd GDG 3827 KMD 074

85 = fd Wasa 100 KNJ 754
86 = fd Wasa 113 DPU 664
87 = fd Wasa 161 MRH 915
88 = fd Wasa 093 EFS 559

Hos Esse trafik placerades GDG vagnarna med nr

11 = fd GDG 1472 LOW 094
12 = fd GDG 1465 LPO 203
13 = fd GDG 3926 CCL 506
14 = fd GDG 1086 ELP 672
Och även dessa som aldrig fick ESSE trafik nr och troligen inte heller användes utan såldes direkt
GDG 1230 CAN 518
GDG 1630 JFJ 250
GDG 1631 JOO 933
GDG 1632 JML 252
GDG 1633 JOH 813
GDG 1825 GBF 799

1896

#10
Tack j-a, vad hade 1230 för dörrställning ?

1826 hade vi till låns på Wasa när det var vagnbrist ett tag, 1827 var hos Linjebuss av samma skäl.

KNJ 754 ägs av nån i Hjo, lustigt att Wasa överlät bussar samtidigt som man hade behov av bussar.

j-a

Minns inte alls vad 1230 hade för dörrställning,det var en buss som ursprungligen kom från det äldre Dalabuss i Grycksbo tillsammans med 1031 och 2315,tror den var placerad i Ludvika under GDG tiden

1896

Jo, 1230 var i Ludvika, gick som skolbuss i Smedjebacken.