Varning för järnvägsstation

Startat av Greger Larsson, 24 juni 2017, 19:19:48 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Annan fara i Solsidan. Foto S-E Bäck, 1960-tal.


Nico

På den gamla goda tiden när det fortfarande hette just järnvägsstation.

Numera verkar alla istället använda ord som tågstation, tågspår, tågövergång osv. Känns som det skär sig lite ibland.

Speciellt det sistnämnda... för det är väl över järnvägen man passerar och inte över tågen?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

När jag var yngre uppfattade jag ordet "tågstation" som något som förekom främst i Jämtland, men numera verkar det ha spridit sig. Likaså det märkliga fenomenet att ungdomar ofta kallar hållplatsfickor med en stolpe längs en landsbygdsväg för "busstation".

WalleW

Härlig bild  :)...

Men vilka krav ni föregående har på nutidens befolkning  :D !!!
Att hålla reda på en massa gamla betydelser av ord så som järnväg, spårväg, räls och annat som inte har IT-förankrade förkortningar...
Undrar om tunnelbanan i Stockholm är järnväg eller spårväg eller bara T-banan... :-\ ?

/   M v h   Walle

Ersa

Banorna har man rätt bra koll på, men inte ofta vad för slags fordon som rullar på dem. Att det går tåg i tunnelbanan samt spårvagnar på Nockebybanan och Tvärbanan är det inte alla som vet. På en busshållplats väntar man t.ex på "nästa buss", men i Liljeholmen väntar man oftast på "nästa tunnelbana" eller "nästa Tvärbana".

WalleW

När jag som liten kotte fick premiäråka T-banan uppstod en plötslig förvirring rörande fordonskategorin för de gröna vagnarna.

Järnvägståg och spårvagnar skulle i min lilla värld ha strömavtagare på taket och följa luftledningar. Rälsbussarna hade förstås
inga strömavtagare men brummande motorer i stället. Men en tredje skena med ström i... ???
Så T-banetågen fick då bli en "egen" kategori; T-banan helt enkelt.

Man hörde ju också benämningar som Gröna Faran och Sosse-snöre och så...

/   M v h   Walle