Bussförarlön 2011-2013

Startat av Alpus260SR, 23 juli 2020, 17:11:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alpus260SR

Hej,

kanske någon här som kan hjälpa mig?

Jag har kommit på att jag placerades i fel löneklass när jag började köra extra buss för BKB 2011. Jag hamnade i löneklass 1 istället för löneklass 5 där jag borde varit, vi är överens om att det ska betalas ut retroaktivt då det var lön jag redan skulle haft.

Jag körde dock taxi på den tiden som huvudsysselsättning och var medlem i Transport. Gick senare över till Kommunal då jag slutade med taxin men eftersom jag inte var medlem i Kommunal då under den aktuella perioden så vill de inte driva det mot BKB. Transport får inte driva det mot BKB...

Sjäv är bäste dräng tänkte jag och har nu räknat ut vad som diffar från de flesta åren men det går fanimej inte att hitta avtalen, eller rättare sagt lönenivåerna för perioden 2011-2013 - inte ens Kommunal i Lund verkar hitta dem...

Är det någon här som har det det avtalet? Eller bara "Avtalsbilaga H" som den heter när det gäller lönenivåerna.

mittlinje

Bör väl inte vara så svårt att få tag i, lönekontoret har uppgifterna. Dock lite märkligt att man går tillbaks så lång tid, som arbetstagare har man också en viss undersökningsplikt, t ex att kontrollera sina lönespecar.

Lars-Håkan_E

Från 2010-03-01 till 2011-05-31 var timlönen i grupp 1 122:91 och i grupp 5 134:18  Skillnad 11;27/timme
Från 2013-06-27 var timlönen i grupp 1 129:84 och i grupp 5 141:87  Skillnad 12;03/timme

Tyvärr verkar avtalstexten i tvåårsavtalet 2011-06-01--2013-06-26 saknas i mitt arkiv, tyvärr...

HJP

****
Ett kollektivavtal gäller alla, även icke medlemmar. Att du var med i Transport tidigare, har ju sin naturliga förklaring, så visst borde kommunal ta sig an  ditt ärende. Du är ju medlem nu. Men jag känner igen det där, och och hoppades att Kommunal bättrat sig. Snacka om trygghet och solidaritet går bra, men....

Alpus260SR

Väntar fortfarande svar från Kommunal - de som avtalstecknare borde ju ha de avtal de tecknat tillgängliga. Kan man tycka...

På en lönefordran är preskriptionstiden 10 år men gäller fordran felaktigt OB och olika lönetillägg är det 2 års preskription som gäller.

Det blir ju mer och mer vanligt att man måste ha ett par olika jobb för att få det att gå ihop, men att betala avgift till tre olika fackföreningar som jag hade behövt göra då (Transport, Kommunal och Handels) hade varit i dyraste laget för mig.

Som det ser ut nu så kommer nog lönekontoret på BKB att kunna plocka fram siffrorna snabbare än Kommunal, pratade men en av de "rutinerade" på lönekontoret idag och hon skulle kolla upp det under morgondagen åt mig.

Alpus260SR

Tänkte komma med en uppdatering, till slut lyckade kommunal skaka fram avtalet efter att ha letat i något diarie så jag kunde räkna ut vad som felade.

När jag räknat färdigt hörde jag av mig till HK på Bergkvara buss och blev väldigt bra bemött, fixade jag bara några dokument som styrkte att jag var berättigad till högsta löneklass från det jag började 2011 så skulle det inte vara några problem.

Hittade några gamla tjänstgöringsintyg från Swebus - Nobina verkar inte ha någon dokumentation kvar från innan 1996, eller så orkade de inte leta. Men eftersom mitt tjänstgöringsintyg täckte åren 1990 till 1996 så var det inga problem att få ut den resterande lönen från Bergkvara Buss.

Förvånansvärt smidigt måste jag säga.

Knut

#6
gratulerer. dyktig jobbet.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge