Farväl linje 509 till Brommaplan

Startat av Peter Bolin, 15 december 2019, 19:21:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

I går trafikerade linje 509 för sista gången sträckan Brommaplan–Solna centrum. För mig är det en epok som går i graven. Som jag redan nämnt i en annan tråd är mina tidigaste minnen av linjen från 1968 när den trafikerade sträckan Brommaplan–Djursholms Ösby station. År 1973 förlängdes den till Djursholms torg, och 2009 avkortades den till sträckan Brommaplan–Danderyds sjukhus.

Från och med i dag återstår som bekant endast sträckan Solna centrum–Danderyds sjukhus. Är det någon här på forumet som har koll på linjens historik före 1968? När började linjen trafikera sträckan Brommaplan–Djursholms Ösby station, och när började linjenumret 509 användas?

I går (lördag) tog jag avsked genom att ta de här bilderna, tyvärr under dåliga ljusförhållanden:


Arriva 6945 på linje 509 vid Brommaplan, december 2019.


Arriva 8006 på linje 509 på Kvarnbacksvägen, december 2019.


Arriva 7193 på linje 509 vid Hemslöjdsvägen, december 2019.


Arriva 7655 på linje 509 vid Norrbyvägen, december 2019.

Hälsningar
Peter Bolin

Harald Nordius

#1
Enligt den här sidan gick SJ Solnalinjers linje 9 1953 Duvbo-Mörby lasarett via Råsunda. I 1958 års kommunicka har den också den sträckningen. 1965 är sträckningen Brommaplan-Djursholms Ösby och linjenumret har blivit tresiffrigt.
Tillägg: SJ Solnalinjer fick tresiffriga linjenummer hösten 1964.


Mikael T Nilsson

Tack för ditt trevliga bildreportage! Mycket fina bilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Bolin

Tack till alla som bidragit. Då har jag lärt mig att linjenumret 509 började användas 1964. Det var alltså någon gång mellan 1958 och 1965 som linjen började trafikera sträckan Brommaplan–Djursholms Ösby station. Är det möjligen någon som har exakt årtal?

Länken till SL iFokus innehåller två bilder som för mig är riktiga höjdare. Den första visar H30 5594 i trafik på linje 509. Det var mig veterligt den enda Capitolen som hade snibben kvar efter dagen H. Var den Capitolen placerad i Råsta när bilden togs, eller hade Hornsberg hand om någon enstaka tur på 509:an?

Den andra höjdarbilden är den med en H84 "raket" på linje 509E. Eftersom 509:an alltid skulle tursättas med de nyaste bussarna var det under åren kring 1970 sällsynt med något annat än H80. Råsta hade ett fåtal H81:or, och det hände någon enstaka gång att en sådan dök upp på 509:an, vilket jag noterade särskilt. Däremot fick jag aldrig nöjet att med egna ögon se någon Capitol eller H84 på den linjen.

Jag skulle tro att 90 procent av turerna på 509:an tursattes med H80 1970. Det kan jämföras med mina bilder från i lördags. På fyra bilder fick jag med fyra olika busstyper. Det är lite mer variation i dag. ;)

Någon gång mot slutet av H80-epoken vill jag minnas att det var ett par diggare, varav en bör ha varit Råstaförare, som lyckades med konststycket att få tillstånd att tursätta en H80 på linje 509. Kan det möjligen ha varit i augusti 1987? Vid den tiden hade det inte förekommit ordinarie tursättning med H80 på linje 509 på över ett decennium. Jag såg bussen vid Djursholms Ösby, men hade dessvärre ingen möjlighet att åka med själv. Inte heller hade jag någon kamera till hands.

/Peter Bolin

Måns Johannesson

Enligt Arne Hällqvist bok om SJ:s busstrafik i Stockholm:
november 1937: Trafikstart Sundbybergs torg-Mörby Lasarett (en dubbeltur 3 dagar/vecka). Linjen gick i många år enstaka turer några dagar/vecka anpassade till besökstiderna på lasarettet.
december 1937: SOAB inför linjenummer, blir linje 9
Inställd 1942-3 juni 1946 pga. kriget.
1 februari 1954: Daglig trafik.
januari 1961: vissa turer förlängda till Klingsta BB
2 september 1962: Förlängd till Brommaplan, alla turer går till Dj Ösby via Mörby C

/Måns

B10M

Citat från: Peter Bolin skrivet 18 december 2019, 19:03:32 PM
Jag skulle tro att 90 procent av turerna på 509:an tursattes med H80 1970. Det kan jämföras med mina bilder från i lördags. På fyra bilder fick jag med fyra olika busstyper. Det är lite mer variation i dag. ;)
Men dagens variation är ingenting mot hur det var på Connextiden med korta och långa CN113, MaxCi, OmniCity, OmniLink, Volvo 2000 i ett antal olika varianter, 5000, 8500, B9S, Vest, Wiima, kanske ännu något mer som jag inte kommer på just nu. Sen tog Busslink över 2007 och mot alla odds blev H29 åter en vanlig syn på 509:an. Snart därefter blev det dock lågentrékrav för hela Råsta och då var det slut på det roliga.

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Bolin skrivet 18 december 2019, 19:03:32 PM

Någon gång mot slutet av H80-epoken vill jag minnas att det var ett par diggare, varav en bör ha varit Råstaförare, som lyckades med konststycket att få tillstånd att tursätta en H80 på linje 509. Kan det möjligen ha varit i augusti 1987? Vid den tiden hade det inte förekommit ordinarie tursättning med H80 på linje 509 på över ett decennium. Jag såg bussen vid Djursholms Ösby, men hade dessvärre ingen möjlighet att åka med själv. Inte heller hade jag någon kamera till hands.

/Peter Bolin

Hej,

Det minns jag mycket väl. 1986/87 såg jag frekvent se H80 6823 och orangea 6852 på 509:an. H81 åkte jag så sent som 1984 på linje 509.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Bolin

Tack även för dessa kommentarer. Nu har jag grävt djupt i mitt eget minne och mitt arkiv och ska försöka mig på några kompletteringar.

Citat från: Måns Johannesson skrivet 18 december 2019, 19:44:46 PM
Enligt Arne Hällqvist bok om SJ:s busstrafik i Stockholm:
november 1937: Trafikstart Sundbybergs torg-Mörby Lasarett (en dubbeltur 3 dagar/vecka). Linjen gick i många år enstaka turer några dagar/vecka anpassade till besökstiderna på lasarettet.
december 1937: SOAB inför linjenummer, blir linje 9
Inställd 1942-3 juni 1946 pga. kriget.
1 februari 1954: Daglig trafik.
januari 1961: vissa turer förlängda till Klingsta BB
2 september 1962: Förlängd till Brommaplan, alla turer går till Dj Ösby via Mörby C

/Måns

Då har vi rett ut att det var 1962 som 509:an började trafikera Brommaplan. Det innebär att den epoken varade i 57 år. Arne Hällqvists bok fick jag hem häromdagen men har inte hunnit bläddra i den ännu. Då har jag något att se fram emot. :)

När det gäller inrättandet av den dagliga trafiken 1954 berodde det framför allt på att invånarna i det då helt nya bostadsområdet Bergshamra skulle få en direktförbindelse till centrala Solna. I samma veva flyttades linjen från Bergshamravägen till Björnstigen, vilket även gällde för SLO linje 4 (sedermera linje 604).

Det handlade till en början bara om några ströturer per dag. Dåtidens Bergshamrabor var inte nämnvärt intresserade av att komma till centrala Solna, utan de ville hellre ha förbättrade förbindelser till Stockholms innerstad. För övrigt hade 509:an ganska länge relativt gles trafik vissa tider på dagen. Herta Fischer (1920–2019), som satt i landstinget för VPK under 1970- och 1980-talet och som var bosatt på Råsundavägen, brukade regelbundet motionerna om tätare trafik på linje 509, men det hade hon inte mycket framgång med på den tiden.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 december 2019, 20:25:34 PM
Hej,

Det minns jag mycket väl. 1986/87 såg jag frekvent se H80 6823 och orangea 6852 på 509:an. H81 åkte jag så sent som 1984 på linje 509.

Nu har jag sorterat mina egna minnesbilder. Det var i augusti 1986 som jag såg en rödlackerad H80 i trafik på linje 509 vid Djursholms Ösby. Det noterade jag särskilt eftersom tursättningen med H80 på den linjen i stort sett upphörde helt 1975.

Sista resan med H81 på linje 509 var för min del också 1984, någon gång på våren. Jag vill minnas att alla kvarvarande H81:or flyttades från Råsta senare samma år. Kan det ha varit till Norrtälje? Det fanns i alla fall ett par H81:or där som jag tror gjorde sina sista insatser i samband med midsommartrafiken 1986.

När det gäller den sista tursättningen med H80 på linje 509 bör den ha varit på sommaren 1987. Var det inte någon eller några bussdiggare och någon Råstaförare som ordnade med någon form av avskedstur? Den genomfördes inte som någon föreningsutfärd, utan bara som en ordinarie tursättning. Är det någon på forumet som känner till detta?

Det var dock inte sista gången som en H80 gick i SL-trafik. Vallentuna Buss köpte åtminstone en H80 som användes i trafik på olika Vallentunalinjer under 1988, kanske även under 1989. Jag vill minnas att någon visat den bussen på bild här tidigare.

Rätta mig gärna om något är fel.

/Peter Bolin

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Bolin skrivet 22 december 2019, 13:44:15 PM

...

Det var dock inte sista gången som en H80 gick i SL-trafik. Vallentuna Buss köpte åtminstone en H80 som användes i trafik på olika Vallentunalinjer under 1988, kanske
även under 1989. Jag vill minnas att någon visat den bussen på bild här tidigare.

...

/Peter Bolin



Hej,

Tack för dina observationer från 80-talet! Det kan ha varit jag som lagt ut en gammal f.d. H80 i Vallentuna Buss' utförande, se bild. Det handlar om f.d. Råstavagn H80 6800. Det var nog den sista i trafik hos Vallentuna Buss. Vid fototillfället var den avställd. Vallentuna Buss hade minst två f.d. H80 samt en H82 (6778).

Två H80 rullade även vidare hos Wasatrafik för SL-trafiken 1987 och eventuellt 1988 (H80 6839 & 6880).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Bolin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 22 december 2019, 20:08:42 PM
Hej,

Tack för dina observationer från 80-talet! Det kan ha varit jag som lagt ut en gammal f.d. H80 i Vallentuna Buss' utförande, se bild. Det handlar om f.d. Råstavagn H80 6800. Det var nog den sista i trafik hos Vallentuna Buss. Vid fototillfället var den avställd. Vallentuna Buss hade minst två f.d. H80 samt en H82 (6778).

Två H80 rullade även vidare hos Wasatrafik för SL-trafiken 1987 och eventuellt 1988 (H80 6839 & 6880).

Tack för den bilden. Nu börjar pusselbitarna i minnet falla på plats. Det var kanske inte någon H80 jag såg i trafik i Vallentuna 1988 om båda H80-vagnarna som Vallentuna Buss köpte var tagna ur trafik redan 1987. Däremot kan jag ha sett en H80 i trafik på någon 800-linje som Wasatrafik körde 1988. Kan det möjligen ha varit på linje 810?

Det var andra tider på 1980-talet. Då gick det att använda 20 år gamla bussar på linjer som framför allt var till för skolbarn utan problem. Vallentuna Buss var för övrigt ett intressant bolag. När bolaget såldes skulle alla bussar lackeras om. En av deras förare som var buss- och tågdiggare lyckades skjuta upp omlackeringen av en buss ganska länge genom att han tog hem bussen och ställde upp den på sin tomt i stället för att köra den till garaget efter passen. :)

Den avskedstur som kördes med H80 på linje 509 sommaren 1987 var förmodligen sista gången en H80 användes i trafik på en linje som kördes av SL Buss. Allra sista tursättningen med H80 på en SL-linje bör ha varit i Wasatrafiks regi 1988.

Vilka vagntyper användes på 509:an före dagen H? Mina egna minnen börjar 1968 när H80 dominerade på Solnalinjerna, så tiden dessförinnan har jag dålig koll på. "Raketer" H84 fanns i Råsta från 1961, och så fanns det även Scania-Vabis CF. Alla CF lär dock ha flyttats dagen H. H84:or fanns kvar i Råsta till 1975, möjligen någon enstaka även 1976, men de fick mig veterligt inte användas på 509:an efter dagen H annat än om det var "nödläge". H84:orna gick mest på Sollentuna- och Järvalinjerna åren kring 1970 och syntes bara sporadiskt på Solnalinjerna. Ett undantag var linje 501 (S:t Eriksplan–Ulriksdals station) som regelbundet tursattes med H84:or ända fram till mitten av 1970-talet.

Vilka vagntyper fanns i Råsta de sista åren före dagen H förutom H84:or och CF?

/Peter Bolin

Peter Bolin

Eftersom tråden tycks vara populär kan jag bidra med några fler minnen. Min första resa med 509:an som jag minns var i maj 1968 när min mamma och jag skulle åka till Djursholms Framnäsviken. Vi bodde i Råsunda, och resan började med att vi åkte 509:an från hpl. Fotbollstadion till Djursholms Ösby. Det var förstås en H80 vi åkte med. Resan med Eddavägslinjen gjorde stort intryck på mig som fyraåring, men jag tyckte även att bussresan var spännande.

Under åren som följde fram till att halvtimmestrafiken på Eddavägslinjen upphörde i augusti 1973 tjatade jag på de vuxna i min omgivning om att få åka till Eddavägen. Under de fem åren blev det ett par utflykter per år till Eddavägen som alltid inleddes med att åka 509:an.

Min pappa var bussdiggare och hade ett specialintresse för Mälaröarna. År 1970 tog han med mig på utflykter till både Sjöängen (via Sluts brygga :) ) med linje 11 och till Björkvik med linje 15. Då blev det resor med linje 509 åt andra hållet till Brommaplan. Han var i egenskap av postanställd mycket morgonpigg och ville alltid starta i ottan, så det blev till att gå upp vid sextiden för att komma iväg. Eftersom 509:an på den tiden bara hade 60-minuterstrafik på helgmorgnarna åkte vi åtminstone en gång taxi i stället för buss till Brommaplan för att slippa stå ute och vänta i morgonkylan.

På 1980-talet ingick en Råstaförare i bekantskapskretsen, så det blev en hel del trafiksnack. Han började i Råsta 1984 och hade 509:an som favoritlinje. När han hade dagtjänstgöring och hade fått en tjänst som bara omfattade 509:an tyckte han att han hade dragit vinstlotten. På den linjen slapp han H80, som han tyckte var tungstyrd, utan fick i stället någon nyare Volvo/Säffle-vagn som han tyckte bättre om. Dessutom gillade han rastlokalen vid Brommaplan där Mälaröförarna huserade. De hade enligt hans uppfattning det godaste kaffet, mycket godare än det som serverades i Råsta. ;)

Nitlotten var att få kvällstjänstgöring på linje 503 (Solna centrum–Backlura). På den tiden var det problem med ordningsstörning i Backlura. På hösten 1984 slapp Råsta den linjen som då överfördes till Bromma, dock med bibehållet linjenummer fram till hösten 1985 när den bytte nummer till 119. Två eller tre av Råstaförarna bytte och blev Brommaförare i samband med överföringen 1984, men de andra förarna var nog mest glada att slippa den linjen. Om jag minns rätt var förhållandena i Backlura ett tag så illa att skyddsombudet lade ett skyddsstopp på kvällstrafiken till Backlura, men det var kanske efter överföringen till Bromma.

/Peter Bolin

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Bolin skrivet 22 december 2019, 21:52:00 PM

Tack för den bilden. Nu börjar pusselbitarna i minnet falla på plats. Det var kanske inte någon H80 jag såg i trafik i Vallentuna 1988 om båda H80-vagnarna som Vallentuna Buss köpte var tagna ur trafik redan 1987. Däremot kan jag ha sett en H80 i trafik på någon 800-linje som Wasatrafik körde 1988. Kan det möjligen ha varit på linje 810?




Roligt att du uppskattade bilden! Och tack för all dokumentation från dina bussminnen!

Wasatrafik anlitades även av SL för trafiks på Söderhallens linjer samt Råstalinjer vid buss- eller förarbrist under 1987 och 1988. Bifogar ett exempel på Wasatrafik 412 på högtrafiklinje 510 mellan Djursholm och Brommaplan som här gjort ett uppehåll vid dåvarande hållplats Inverness, ganska nära nuvarande hållplats Mörbylund.

Citat från: Peter Bolin skrivet 22 december 2019, 21:52:00 PM

Den avskedstur som kördes med H80 på linje 509 sommaren 1987 var förmodligen sista gången en H80 användes i trafik på en linje som kördes av SL Buss. Allra sista tursättningen med H80 på en SL-linje bör ha varit i Wasatrafiks regi 1988.


Det stämmer att f.d. H80-vagnar kunde tursättas på linje 810, t ex Wasatrafik 412. Wasatrafik anlitades under många år av SL för att tursätta denna linje.

Citat från: Peter Bolin skrivet 22 december 2019, 21:52:00 PM

På 1980-talet ingick en Råstaförare i bekantskapskretsen, så det blev en hel del trafiksnack. Han började i Råsta 1984 och hade 509:an som favoritlinje. När han hade dagtjänstgöring och hade fått en tjänst som bara omfattade 509:an tyckte han att han hade dragit vinstlotten. På den linjen slapp han H80, som han tyckte var tungstyrd, utan fick i stället någon nyare Volvo/Säffle-vagn som han tyckte bättre om. Dessutom gillade han rastlokalen vid Brommaplan där Mälaröförarna huserade. De hade enligt hans uppfattning det godaste kaffet, mycket godare än det som serverades i Råsta. ;)


12-meters Volvo B58/Säffle var mycket riktigt vanliga på linje 509 under första halvan av 1980-talet. Flera av dessa flyttades tillsammans med nya H3:or från Råsta till Märsta ca 1984-85 när man slopade äldre Vo/Säffle och SKV-bussar där (H47, H49 och H81).

Citat från: Peter Bolin skrivet 22 december 2019, 21:52:00 PM

Nitlotten var att få kvällstjänstgöring på linje 503 (Solna centrum–Backlura). På den tiden var det problem med ordningsstörning i Backlura. På hösten 1984 slapp Råsta den linjen som då överfördes till Bromma, dock med bibehållet linjenummer fram till hösten 1985 när den bytte nummer till 119. Två eller tre av Råstaförarna bytte och blev Brommaförare i samband med överföringen 1984, men de andra förarna var nog mest glada att slippa den linjen. Om jag minns rätt var förhållandena i Backlura ett tag så illa att skyddsombudet lade ett skyddsstopp på kvällstrafiken till Backlura, men det var kanske efter överföringen till Bromma.


När linje 503 togs över av Bromma från Råsta upphörde ledbusstrafiken. Under Råstatiden hade man tursätt enstaka H20 (Volvo B58/van Hool led) på linje 503.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Nu var det en hel del år sedan som jag körde 509 och innan den kortades av vid Danderyds sjh. Den hörde till en av mina favoritlinjer då en vända fram och tillbaka utgjorde en stor del av passet samtidigt som det var en väldigt omväxlande körning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Bolin

Jag vill än en gång tacka alla som bidragit, särskilt Mikael T. som bidragit med uppgifter och bilder. Det var till god hjälp för att få ordning på minnesbilderna.

I går var jag vid Brommaplan och tog de här bilderna:


Arriva 7597 på linje 129 vid Brommaplan, januari 2020. Det var vemodigt att uppleva en dag i livet utan linje 509 vid Brommaplan. Den gick där redan när jag föddes, även om linjenumret var 9 i början.


Det här anslaget sitter uppe i hållplatskuren. Notera att anslaget har rubriken Störningsinformation. Jag trodde att linjeomläggningen är permanent, men det kanske bara är en tillfällig störning? ;)

Nu har jag hunnit bläddra i Arne Hällqvists bok och har kunnat konstatera att den kom ut i precis rätt tid. Flera av de frågor jag ställt i tråden är nu besvarade, och jag har fått se flera bilder av bussar på Solnalinjerna före dagen H. :)

En korrigering: Linje 509 började inte trafikera Björnstigen förrän 1967. Jag hade uppenbarligen rört ihop det med SLO linje 4 (sedermera linje 604) som lades om och började trafikera Björnstigen tidigare.

Om sanningen ska fram har jag använt 509:an ytterst sporadiskt de senaste 20 åren. När linjerna 176 och 177 fick heldagstrafik ersatte de nästan helt mitt behov av att åka 509:an. Från slutet av 1960-talet fram till slutet av 1990-talet använde jag dock linjen flitigt.

Några frågor till forumexpertisen som avslutning: När lades 509:an om och började trafikera Kolonnvägen (hpl. Ballongberget och Ulriksdals station)? Sedan lades linjen om en gång till och började trafikera Gustav III:s boulevard med hållplats bland annat vid Frösunda torg. Vilket år var det?

/Peter Bolin