Femställiga inv nr hos Transdev

Startat av Walter, 21 november 2020, 22:45:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Ser på SBH att de nya busarna till Sörmland har femställiga inv nr hos Transdev. Ska alla få det som t.ex att olika länder inom koncernen har olika prefix? Fast så funkar det inte att ha olika serier för olika bussturer. 10xxx och 11xxx.

Knappast som att man har behov av det m h t antal bussar i Sverige. Och inte över hundra bussar i Sörmland heller.

Hur blir det i Göteborg? Fyra eller fem siffror?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

I Göteborg kommer Volvo-elbussarna ha nummer i 82xx, CapaCity-bussarna 85xx, men MAN A44:orna till expresserna kommer ha 18xxx. Märkligt att både ha fyr och femsiffrigt.

Bussemil

Utifrån de bilder jag hittills sett så är de en del som får fyr siffriga nummer medans andra får fem.

Taunusch

Skulle det kunna vara så att det har en koppling till att Sörmlandstrafiken går över till Rakel?

Bussmicke

Företaget opch dess föregångare i ett nötskal, nya nummerserier stup i ett. Tacka vet jag Nobina med löpande nummer..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Taunusch skrivet 21 november 2020, 23:32:52 PM
Skulle det kunna vara så att det har en koppling till att Sörmlandstrafiken går över till Rakel?

Det är väl fler huvudmän som använder Rakel där radionumret inte ställs ut på bussen? I sprallig borde Nobina döpa om alla sina bussar i Sörmland.

Och om det stämmer för de nya bussarna i Göteborg att en del får fyra medan andra fem siffror bör det inte vara förklaringen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Larmal

Bara för att vara tydlig. Bussbolag kan inte ansluta sig till RAKEL. RAKEL är samhällssystemet för radiokommunikation, företrädesvis blåljus, och betyder Radiokommunikation för effektiv ledning.
RAKEL är ett TETRAsystem, vilket är en standard ungefär som mobiltelefoni. Bussbolagen liksom många andra aktörer har TETRA i oftast egna system. https://www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/rakel/ansluta-till-rakel/vilka-kan-ansluta-till-rakel/

B10M

Citat från: Bussmicke skrivet 21 november 2020, 23:49:06 PM
Företaget opch dess föregångare i ett nötskal, nya nummerserier stup i ett. Tacka vet jag Nobina med löpande nummer..
Nobinas nummer är ju bara en enda röra, omöjliga att lära sig utantill. Nej, tacka vet jag Transdev och Keolis. Säger någon ett nummer så vet man direkt vad det är för busstyp.

Nico

Citat från: Larmal skrivet 22 november 2020, 13:08:39 PM
Bara för att vara tydlig. Bussbolag kan inte ansluta sig till RAKEL. RAKEL är samhällssystemet för radiokommunikation, företrädesvis blåljus, och betyder Radiokommunikation för effektiv ledning.
RAKEL är ett TETRAsystem, vilket är en standard ungefär som mobiltelefoni. Bussbolagen liksom många andra aktörer har TETRA i oftast egna system. https://www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/rakel/ansluta-till-rakel/vilka-kan-ansluta-till-rakel/

Tror du fått detta lite om bakfoten. Även om Rakel (som i sig helt korrekt är ett Tetra-system liksom även SL-trafikradio och en del andra system) primärt är avsett för polis, räddningstjänst mm. så har det redan funnits trafikbolag/trafikhuvudmän som oxå har använt sig av Rakel i första generationen. När Rakel successivt planeras att bytas ut så kommer sannolikt fler aktörer inom kollektivtrafik att ansluta sig. Se t.ex. följande sida hos MSB: https://rib.msb.se/filer/pdf/27354.pdf
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: B10M skrivet 22 november 2020, 20:43:47 PM
Nobinas nummer är ju bara en enda röra, omöjliga att lära sig utantill. Nej, tacka vet jag Transdev och Keolis. Säger någon ett nummer så vet man direkt vad det är för busstyp.

Som 04xx, 23xx, 80xx eller 81xx Transdev menar du? ;-) - inte alls röror... - sen är väl Nobinas betydligt enklare - löpande nummerserie för a) nya bussar b) importer eller c) övertagna bussar

S Svensson

Ursäkta min fråga. Men det verkar vara enbart i Eskilstuna och då verkar nr sättningen" kollidera" xy015 och xx015. Är detta något som det "bara" råkade bli eller något som är genomtänkt ?

Taunusch

Det verkar som att 10xxx är normalbussar, 11xxx ledbussar och 12xxx landsortsbussar i Eskilstuna.

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 24 november 2020, 11:27:55 AM
Ursäkta min fråga. Men det verkar vara enbart i Eskilstuna och då verkar nr sättningen" kollidera" xy015 och xx015. Är detta något som det "bara" råkade bli eller något som är genomtänkt ?

Även en del nya i Göteborg enligt uppgift. Vad du menar med kollidera förstår jag inte, det finns inte två individer med samma nummer. 10115 och 11115 kolliderar inte mer än ex vis 4015 och 4115.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Citat från: Walter skrivet 25 november 2020, 10:43:52 AM
Även en del nya i Göteborg enligt uppgift. Vad du menar med kollidera förstår jag inte, det finns inte två individer med samma nummer. 10115 och 11115 kolliderar inte mer än ex vis 4015 och 4115.

Du föstår säkert precis. Det är problem med  nummersättning om de sista siffrorna är lika. Detta skapar otydlighet. Orsak är att några (men ej alla) tittar på de tre sista siffrorna.
Sedan kanske det är svårt ta detta till sig. Detta kan vara svårt att förstå. Jag har viss erfarenhet i från t ex detaljnummer på artiklar. Sedan vet jag att på en ort så blandade man ihop fordon pga att sista siffrorna var lika. Okey- för de personer som sysslar med olika nummersättning är det inte problem. Men det var inte dessa jag menade.
Du får gärna rapportera in nya bussar här. Både fyr och femställiga !

Walter

Då förstår jag vad du syftar på men detta är ju ett problem oavsett bransch om man inte är uppmärksamm. Nu verkar det som att de olla serierna i Eskilstuna är olika busstyper så förhoppningsvis vet föraren vad för buss som ska tas ut.

Bussarna finns på SBH
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!