Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 01:23:59 AM

Titel: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 01:23:59 AM
... såg det ut så här:

(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Kristianstad1999/Kristianstad4.jpg)

Hoppas inte detta är en reprisbild. Tror inte att jag visat denna tidigare.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 14:30:13 PM
Jag kom precis att tänka på en sak. Vi diskuterar ofta om man kan kalla Borås resecentrum för just resecentrum eftersom man inte kan resa med all kollektivtrafik från just resecentrum.

Kan man kalla Kristianstads resecentrum för just resecentrum? Man kan ju inte åka tåg härifrån. Då måste man ta sig till järnvägsstationen.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Jan skrivet 20 februari 2009, 16:55:50 PM
Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 14:30:13 PM
Jag kom precis att tänka på en sak. Vi diskuterar ofta om man kan kalla Borås resecentrum för just resecentrum eftersom man inte kan resa med all kollektivtrafik från just resecentrum.

Kan man kalla Kristianstads resecentrum för just resecentrum? Man kan ju inte åka tåg härifrån. Då måste man ta sig till järnvägsstationen.

Men nytt RC ska byggas vid järnvägsstationen. Det nuvarande ska rivas.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Stefan P skrivet 20 februari 2009, 17:01:21 PM
Hej

Var krisianstad eget län då och hade egna länsfärger?

mvh Stefan P
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Erol skrivet 20 februari 2009, 17:05:34 PM
Ja det var de.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 17:21:17 PM
Citat från: Stefan P skrivet 20 februari 2009, 17:01:21 PM
Hej

Var krisianstad eget län då och hade egna länsfärger?

mvh Stefan P

Vid fototillfället fanns inte Kristianstads län, men Skåne län var bara två år gammalt och likaså Skånetrafiken, så man hade inte hunnit att ändra färgsättningen från Länstrafiken Kristianstads till Skånetrafikens än.

Bussarna såg ut så här i fd Kristianstads län:

(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Kristianstad1999/C4.jpg)
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 17:22:08 PM
Citat från: Jan skrivet 20 februari 2009, 16:55:50 PM
Men nytt RC ska byggas vid järnvägsstationen. Det nuvarande ska rivas.
Ska det rivas? Det är bara 13 år gammalt ju. Vad ska det bli på den platsen sen då?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 20 februari 2009, 20:33:46 PM
Underbart!! ;D ;D

Jag börjar verkligen sakna busskörningen på riktigt nu  :P

Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 00:59:01 AM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 20 februari 2009, 20:33:46 PM
Underbart!! ;D ;D

Jag börjar verkligen sakna busskörningen på riktigt nu  :P



Jag förstår det. Även om det skulle vara kul att prova på spårvagn så är bussen mer omväxlande och eftersom Spårvägen bara fastanställer spårvagnsförare så är det mindre intressant för min del. Timanställning hade gått bra, men inte heltid.

Är det bara busskörningen Du saknar eller är det Kristianstad också?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 19:24:21 PM
Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 00:59:01 AM
Jag förstår det. Även om det skulle vara kul att prova på spårvagn så är bussen mer omväxlande och eftersom Spårvägen bara fastanställer spårvagnsförare så är det mindre intressant för min del. Timanställning hade gått bra, men inte heltid.

Är det bara busskörningen Du saknar eller är det Kristianstad också?


Jo,dem gallrar ju ganska hårt bland folk som söker in till spårförare.
Vi skall plocka in ca 65-70 pers bara nu innan våren är slut,så visst behövs
det förare.Vi har ju fått en del folk från volvo nu,så lite räddare i nöden där:-
Emed utbildningen kostar styvt 150000 kr/skalle,så vill dem gärna att folk jobbar fast.
Vi har ju oftasat brist på folk,så dem vill lita på dem som finns  :)
Men vi har timanställda med,men det är såna som kört fast innan..

Nu vek jag av för mycke från ämnet här :-X

Men ang kristianstad,så nej..Saknar ej den lilla kompakta stan.
Trivs ypperligt häruppe,o mer möjligheter.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2009, 19:34:39 PM
Citat från: Stefan P skrivet 20 februari 2009, 17:01:21 PM
Hej

Var krisianstad eget län då och hade egna länsfärger?

mvh Stefan P

Förr bestod Skåne av två län, Kristianstads län och Malmöhus län. Den 1 januari 1997 slogs länen ihop och blev Skåne län. Båda länen hade fram tills dess var sin egen länsfärg på bussarna. Jag tycker också att länsfärgerna var finare förr. Jag har aldrig gillat skåningarnas nuvarande länsfärg i senapsgul. I mitt tycke en alldeles för mörk gulfärg. Då ser Kalmargul och UL-gul mycket bättre ut tycker jag eftersom det är ljusare. Kristianstads län hade en ovanligt snygg färg så den saknar jag
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 22 februari 2009, 19:44:45 PM
Kan bara säga en sak NOSTALGI !!!

Det var bl.a. till Kristianstad som en då 17 årig person åkte med sitt första sommarkort 1997.
Då fanns inte kortet mer än för Kristianstads Län, men eftersom resor över länsgränsen funkade till bl.a. Helsingborg så var detta kortet guld värt.

Om jag inte är helt fel på det så blev inte Skåne ett län förrän 1998, för sommaren 98 gick sommarkortet i hela Skåne.

Har under alla år sedan 1997 haft sommarkort och lär nog ha det i år också om det kommer tillbaka vilket jag tror att det gör.

Mvh
Scaniaolsson.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 19:50:27 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 19:24:21 PM

Jo,dem gallrar ju ganska hårt bland folk som söker in till spårförare.
Vi skall plocka in ca 65-70 pers bara nu innan våren är slut,så visst behövs
det förare.Vi har ju fått en del folk från volvo nu,så lite räddare i nöden där:-
Emed utbildningen kostar styvt 150000 kr/skalle,så vill dem gärna att folk jobbar fast.
Vi har ju oftasat brist på folk,så dem vill lita på dem som finns  :)
Men vi har timanställda med,men det är såna som kört fast innan..

Nu vek jag av för mycke från ämnet här :-X

Men ang kristianstad,så nej..Saknar ej den lilla kompakta stan.
Trivs ypperligt häruppe,o mer möjligheter.

Binder man upp sig om man antar utbildningen? Alltså att man måste jobba en viss tid för att få certifikatet?

Kristianstad är en mysig liten stad. Jag skulle inte vilja bo där, men det var mysigt att åka dit och flanera runt lite då för tio år sedan. Just den delen av Skåne var man ju aldrig i innan i och med att det var et annat län och jag bodde i fd Malmöhus län. Därför var det extra spännande att åka dit första året som Sommarkortet gällde i hela Skåne och eftersom jag "blev kär i" Kristianstadslacken då det fanns rätt mycket bussar i Helsingborg när jag bodde där 1996 med den lackeringen. Bland annat linje 506, 520 och en del SkåneExpresser.

Det var kompisen som introducerade mig för Kristianstad. Han har jobbat på ML sedan 1978 och följde med till Linjebuss, och de fick SkEx 1 1999 tillsammans med Linjebuss i Kristianstad och då följde jag med honom några gånger då han körde. Sedan åkte jag dit på egen hand. Då även med kamera eftersom Kristianstadsdesignen skulle försvinna. Annars är jag väl ingen flitig bussfotograf.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2009, 19:51:23 PM
Citat från: scaniaolsson skrivet 22 februari 2009, 19:44:45 PM
Kan bara säga en sak NOSTALGI !!!

Det var bl.a. till Kristianstad som en då 17 årig person åkte med sitt första sommarkort 1997.
Då fanns inte kortet mer än för Kristianstads Län, men eftersom resor över länsgränsen funkade till bl.a. Helsingborg så var detta kortet guld värt.

Om jag inte är helt fel på det så blev inte Skåne ett län förrän 1998, för sommaren 98 gick sommarkortet i hela Skåne.

Har under alla år sedan 1997 haft sommarkort och lär nog ha det i år också om det kommer tillbaka vilket jag tror att det gör.

Mvh
Scaniaolsson.

Vilka orter utanför Skåne når ni med sommarkortet? Älmhult och Markaryd har åtminstone förut varit nåbara med sommarkorten. Gäller detta fortfarande? Vilka fler orter finns?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 19:51:50 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2009, 19:34:39 PM
Förr bestod Skåne av två län, Kristianstads län och Malmöhus län. Den 1 januari 1997 slogs länen ihop och blev Skåne län. Båda länen hade fram tills dess var sin egen länsfärg på bussarna. Jag tycker också att länsfärgerna var finare förr. Jag har aldrig gillat skåningarnas nuvarande länsfärg i senapsgul. I mitt tycke en alldeles för mörk gulfärg. Då ser Kalmargul och UL-gul mycket bättre ut tycker jag eftersom det är ljusare. Kristianstads län hade en ovanligt snygg färg så den saknar jag
Håller med.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 19:52:40 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2009, 19:51:23 PM
Vilka orter utanför Skåne når ni med sommarkortet? Älmhult och Markaryd har åtminstone förut varit nåbara med sommarkorten. Gäller detta fortfarande? Vilka fler orter finns?
Sölvesborg, Laholm och Olofström.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 20:18:23 PM
Citat från: scaniaolsson skrivet 22 februari 2009, 19:44:45 PM
Kan bara säga en sak NOSTALGI !!!

Det var bl.a. till Kristianstad som en då 17 årig person åkte med sitt första sommarkort 1997.
Då fanns inte kortet mer än för Kristianstads Län, men eftersom resor över länsgränsen funkade till bl.a. Helsingborg så var detta kortet guld värt.

Om jag inte är helt fel på det så blev inte Skåne ett län förrän 1998, för sommaren 98 gick sommarkortet i hela Skåne.

Har under alla år sedan 1997 haft sommarkort och lär nog ha det i år också om det kommer tillbaka vilket jag tror att det gör.

Mvh
Scaniaolsson.
Åkte Du SkåneExpressen då? Den som gick via Klippan och Hässleholm?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 20:19:06 PM
Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 19:50:27 PM
Binder man upp sig om man antar utbildningen? Alltså att man måste jobba en viss tid för att få certifikatet?

Kristianstad är en mysig liten stad. Jag skulle inte vilja bo där, men det var mysigt att åka dit och flanera runt lite då för tio år sedan. Just den delen av Skåne var man ju aldrig i innan i och med att det var et annat län och jag bodde i fd Malmöhus län. Därför var det extra spännande att åka dit första året som Sommarkortet gällde i hela Skåne och eftersom jag "blev kär i" Kristianstadslacken då det fanns rätt mycket bussar i Helsingborg när jag bodde där 1996 med den lackeringen. Bland annat linje 506, 520 och en del SkåneExpresser.

Det var kompisen som introducerade mig för Kristianstad. Han har jobbat på ML sedan 1978 och följde med till Linjebuss, och de fick SkEx 1 1999 tillsammans med Linjebuss i Kristianstad och då följde jag med honom några gånger då han körde. Sedan åkte jag dit på egen hand. Då även med kamera eftersom Kristianstadsdesignen skulle försvinna. Annars är jag väl ingen flitig bussfotograf.


Ja,dem skulle införa nu i år att du måste jobba minst 1 år.
Alltför många slutar redan efter 1 år,så tycker dem kunde satt iaf 18 månader eller nåt.
Vi har ju många yngre förare i 20-25 års åldern som oftast bara jobbar nåt år,sen börjar plugga.
Dem vill ju gärna plocka in äldre förare,men många kuggar tyvärr på tester och dylikt.
Där är ju ett antal steg innan du blir antagen.Järnvägsstyrelsen har ju ganska tuffa krav.

Ja det blev ett underlag för Veolia när dem tappade express 1 och 2 till Buss I Väst.
Men åren dem går,så kanske dem tar tillbaka det en vacker dag.
Jag jobbade själv för båda parter,och dem är helt ok båda 2.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2009, 20:23:39 PM
Var kom SkåneExpressen ifrån ursprungligen? Jag vet att det fanns SkåneExpressen i Kristianstadslack förut. Fanns det SkåneExpressen i MLT-lila också förr? Fanns SkåneExpressen före sammanslagning av länen? Vilken sida av Skåne tog fram SkåneExpressen?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 20:26:26 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 20:19:06 PM

Ja,dem skulle införa nu i år att du måste jobba minst 1 år.
Alltför många slutar redan efter 1 år,så tycker dem kunde satt iaf 18 månader eller nåt.
Vi har ju många yngre förare i 20-25 års åldern som oftast bara jobbar nåt år,sen börjar plugga.
Dem vill ju gärna plocka in äldre förare,men många kuggar tyvärr på tester och dylikt.
Där är ju ett antal steg innan du blir antagen.Järnvägsstyrelsen har ju ganska tuffa krav.

Ja det blev ett underlag för Veolia när dem tappade express 1 och 2 till Buss I Väst.
Men åren dem går,så kanske dem tar tillbaka det en vacker dag.
Jag jobbade själv för båda parter,och dem är helt ok båda 2.
Nu minns jag! Det var Dig jag åkte med från Hörby en gång på SkåneExpressen 2.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 20:29:04 PM
Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 20:26:26 PM
Nu minns jag! Det var Dig jag åkte med från Hörby en gång på SkåneExpressen 2.


Jajemen. Hade du glömt det ;D

Det va en lördagkväll tillomed..

Ett par år sen nu.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 20:39:18 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 20:29:04 PM

Jajemen. Hade du glömt det ;D

Det va en lördagkväll tillomed..

Ett par år sen nu.
Nej, men en fredagkväll och året var 2007. Åkte med kompisen (PSw här på Bussnack) till Höör och tog bussen till Hörby för att jag inte orkade vänta på tåget till Burlöv i Höör. Det visade vara det dummaste jag gjort för det kostade en hel del i tid.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 20:52:06 PM
Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 20:39:18 PM
Nej, men en fredagkväll och året var 2007. Åkte med kompisen (PSw här på Bussnack) till Höör och tog bussen till Hörby för att jag inte orkade vänta på tåget till Burlöv i Höör. Det visade vara det dummaste jag gjort för det kostade en hel del i tid.


Hmm,lite tveksam där...Jag lämnade skånetrafiken mars 2007,och vill minnas de va längre
tillbaka,o du åkte med mig från Kristianstad till Lund om jag inte missminner mig?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 20:55:46 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 20:52:06 PM

Hmm,lite tveksam där...Jag lämnade skånetrafiken mars 2007,och vill minnas de va längre
tillbaka,o du åkte med mig från Kristianstad till Lund om jag inte missminner mig?
Det enda jag har åkt med BussIVäst var just med Dig och det var från Hörby, men det kan ha varit på hösten 2006. Ska undersöka detta.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 21:03:47 PM
Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 20:55:46 PM
Det enda jag har åkt med BussIVäst var just med Dig och det var från Hörby, men det kan ha varit på hösten 2006. Ska undersöka detta.

Kan ju ha varit på Connextiden också.

Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 16:43:08 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 22 februari 2009, 21:03:47 PM
Kan ju ha varit på Connextiden också.


Nej, det var BussIVäst för vi kom in på diskussionen genom att jag frågade om BussIVäst.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 23 februari 2009, 16:57:00 PM
Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 16:43:08 PM
Nej, det var BussIVäst för vi kom in på diskussionen genom att jag frågade om BussIVäst.


Jag ger mig :)

Åren dem går o minnet blir sämre o sämre ;D
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 17:33:28 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 23 februari 2009, 16:57:00 PM

Jag ger mig :)

Åren dem går o minnet blir sämre o sämre ;D

Känner igen det där.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 23 februari 2009, 19:41:24 PM
Ja visst åkte jag med expressen till Kristianstad, bl.a. med VanHool "höghusen" Linjebuss 0111, 0112, 2036, 2038. Mycket trevliga bussar och som då 17 åring utan körkort så var det stort att kunna ta sig runt i tidigare hyggligt outforskade delar av Skåne.

Mvh.
Scaniaolsson
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Jan skrivet 23 februari 2009, 20:21:38 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2009, 20:23:39 PM
Var kom SkåneExpressen ifrån ursprungligen? Jag vet att det fanns SkåneExpressen i Kristianstadslack förut. Fanns det SkåneExpressen i MLT-lila också förr? Fanns SkåneExpressen före sammanslagning av länen? Vilken sida av Skåne tog fram SkåneExpressen?

Skåneexpressen började i gamla Kristanstadlän, dessa gick merparten där några gick till nämrsta kommun i angrensande län. Från början hette de
530 Kristanstad-Båstad nuv Sk9
570 Kristianstad-Simrishamn Sk3
580 Kristianstad-Helsingborg nerlagda Sk8
500 Markaryd-Helsingborg Sk10
540 Kristianstad-Älmhult Sk7

En kort tid togs linjenumret bort och bussen skyltades ex Skåneexpressen Markaryd. Efter detta kom nuvarande linjerna till.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Jan skrivet 23 februari 2009, 20:30:14 PM
Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 17:22:08 PM
Ska det rivas? Det är bara 13 år gammalt ju. Vad ska det bli på den platsen sen då?

Vad som ska bli på nuvarande RC vet jag inte. Vanliga hållplatser? Man vill samla buss och tåg på samma plats. Nuvarande tåg stn ligger lite off så frågan är om det är en smart lösning?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 23 februari 2009, 20:52:48 PM
Citat från: Jan skrivet 23 februari 2009, 20:30:14 PM
Vad som ska bli på nuvarande RC vet jag inte. Vanliga hållplatser? Man vill samla buss och tåg på samma plats. Nuvarande tåg stn ligger lite off så frågan är om det är en smart lösning?

Det var ju fel från början att lägga resecentrum på en annan plats än stationen, men det måste ju kosta en hel del att ändra det nu. Varför var man så kortsiktig?  ???
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 21:15:14 PM
Citat från: Jan skrivet 23 februari 2009, 20:30:14 PM
Vad som ska bli på nuvarande RC vet jag inte. Vanliga hållplatser? Man vill samla buss och tåg på samma plats. Nuvarande tåg stn ligger lite off så frågan är om det är en smart lösning?
Nuvarande resecentrum är ju beläget mitt i stans centrum, så bättre läge finns inte. Resecentrum har väl dessutom alltid varit busstation i Kristianstad även innan den nya byggnaden kom? Finns det inte en restaurang ovanpå Resecentrum också?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 21:25:38 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2009, 20:23:39 PM
Var kom SkåneExpressen ifrån ursprungligen? Jag vet att det fanns SkåneExpressen i Kristianstadslack förut. Fanns det SkåneExpressen i MLT-lila också förr? Fanns SkåneExpressen före sammanslagning av länen? Vilken sida av Skåne tog fram SkåneExpressen?
I Malmöhus län använde man något som kallades X-linjer som var motsvarigheten till Kristianstads expresser. En av de X-lackade snabbussarna finner Du på min bild i detta inlägget (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=21779.0). De hade samma färgsättning som Pågatågen och kallades för "övergångsställen". Det enda som skiljde dem från tågen var att bussarna hade ett rött X på varje sida.

X-linjerna var (om jag minns rätt):
X100 Malmö <-> Falsterbo
X146 Malmö <-> Trelleborg
X300 Lund <-> Ystad (numera SkåneExpressen 6)
X315 Lund <-> Simrishamn (som kördes med vita bussar då Malmöhuslacken ej fick förekomma i Kristianstads län. Numera SkåneExpressen 5)
X400 Lund <-> Hörby (som sedermera förlängdes till Kristianstad och kördes med vita bussar. Någon som minns om det stod SkåneExpressen på dem?)

Innan linje 400 så fanns det en linje mellan Malmö, Lund och Kristianstad som hette 129.

Sommaren 1996 slog Länstrafiken Malmöhus ihop linje 208 mellan Helsingborg och Landskrona med 250 mellan Helsingborg och Höganäs och bildade då den sista X-linjen som fick heta X200. Efter påstötningar från SJ fick man byta namn till linje X220.

Citat från: Jan skrivet 23 februari 2009, 20:21:38 PM
Skåneexpressen började i gamla Kristanstadlän, dessa gick merparten där några gick till nämrsta kommun i angrensande län. Från början hette de
530 Kristanstad-Båstad nuv Sk9
570 Kristianstad-Simrishamn Sk3
580 Kristianstad-Helsingborg nerlagda Sk8
500 Markaryd-Helsingborg Sk10
540 Kristianstad-Älmhult Sk7

En kort tid togs linjenumret bort och bussen skyltades ex Skåneexpressen Markaryd. Efter detta kom nuvarande linjerna till.

Det är alltså bara linje 300 och 315 som än idag är expressbussar. Resterande av MLT:s X-linjer har blivit "Pendlar".

Vad slog man in i ScanPointen för expresserna? Slog man in det gamla linjenumret eller?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2009, 22:04:16 PM
Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 21:15:14 PM
Nuvarande resecentrum är ju beläget mitt i stans centrum, så bättre läge finns inte. Resecentrum har väl dessutom alltid varit busstation i Kristianstad även innan den nya byggnaden kom? Finns det inte en restaurang ovanpå Resecentrum också?

Förutom i Kristianstad är Resecentrum en plats där man lätt kan man byta mellan tåg och buss. Eller välja tåg eller buss. Vad fördelen är med att ha Resecentrum mitt i centrum som i Kristianstad har jag inte riktigt förstått. Däremot skall där naturligtvis finnas bra busshållplatser.
Jo, det finns en kinesrestaurang på andra våningen på Resecentrum i Kristianstad. Inte något av de bättre slukställena i stan precis. I bottenvåningen finns MacDonalds, som är som detta brukar vara. Vill man äta snabbt, förhållandevis billigt och vällagat kan Domus-restaurangen i huset bredvid rekommendaras.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 februari 2009, 22:49:42 PM
Fanns det ingen Skåne Express eller dyligt som startade i Halmstad?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 24 februari 2009, 02:05:24 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2009, 22:04:16 PM
Förutom i Kristianstad är Resecentrum en plats där man lätt kan man byta mellan tåg och buss. Eller välja tåg eller buss. Vad fördelen är med att ha Resecentrum mitt i centrum som i Kristianstad har jag inte riktigt förstått. Däremot skall där naturligtvis finnas bra busshållplatser.
Jo, det finns en kinesrestaurang på andra våningen på Resecentrum i Kristianstad. Inte något av de bättre slukställena i stan precis. I bottenvåningen finns MacDonalds, som är som detta brukar vara. Vill man äta snabbt, förhållandevis billigt och vällagat kan Domus-restaurangen i huset bredvid rekommendaras.
Så var det ja! Åt mycket på Domus då jag vistades i staden. McDonald's ligger i resecentrum ja. Vid ingången från stadsbussarna om jag inte missminner mig. Vad händer med McDonald's om resecentrum rivs?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 24 februari 2009, 02:06:40 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 februari 2009, 22:49:42 PM
Fanns det ingen Skåne Express eller dyligt som startade i Halmstad?
Laholm vet jag att det gått bussar till från Skåne, men Halmstad är nog för långt upp för att Skånetrafikens företrädare fått lov att köra till.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 24 februari 2009, 05:50:00 AM
Den SkåneExpressen som gick mellan Kristianstad & Markaryd, tror bestämt att den hann med att få linje nummer 11 gick på Fredagar och Söndagar vidare med en tur vardera dagen till Halmstad.

Idag är linje 11 insomnad och helt ersatt av linje 532, som fanns även på den tiden och som bara går Hässleholm-Markaryd.

Mvh.
Scaniaolsson
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2009, 08:00:41 AM
Citat från: Svemicke skrivet 24 februari 2009, 02:05:24 AM
Så var det ja! Åt mycket på Domus då jag vistades i staden. McDonald's ligger i resecentrum ja. Vid ingången från stadsbussarna om jag inte missminner mig. Vad händer med McDonald's om resecentrum rivs?

Nu är det väl knappast aktuellt att riva den del av byggnaden som innehåller MacDonalds och den nämnda kinesrestaurangen. Men även om finns det ju då gott om plats för fristående byggnader på samma plats. Folklivet runt Resecentrum kommer ju inte att upphöra.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 24 februari 2009, 14:49:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2009, 08:00:41 AM
Nu är det väl knappast aktuellt att riva den del av byggnaden som innehåller MacDonalds och den nämnda kinesrestaurangen. Men även om finns det ju då gott om plats för fristående byggnader på samma plats. Folklivet runt Resecentrum kommer ju inte att upphöra.


Jag tycker det är rätt synd att det ska rivas för det var rätt mysigt där. Då får man aldrig se det mer. :(
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 24 februari 2009, 19:31:55 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 februari 2009, 22:49:42 PM
Fanns det ingen Skåne Express eller dyligt som startade i Halmstad?


Vi hade ju skåneexpressen 11 som gick kristianstad-halmstad.
Swebus körde den i x antal år,vet ej hur många..


Måndag-söndag gick denna från början,men sen drogs det ner till enbart 1 tur på fredag,och
1 tur söndag,tur och retur.
Minnet sviker när linjen lades ner helt och hållet.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 24 februari 2009, 22:00:40 PM
Citat från: Mattias Andersson skrivet 24 februari 2009, 19:31:55 PM

Vi hade ju skåneexpressen 11 som gick kristianstad-halmstad.
Swebus körde den i x antal år,vet ej hur många..


Måndag-söndag gick denna från början,men sen drogs det ner till enbart 1 tur på fredag,och
1 tur söndag,tur och retur.
Minnet sviker när linjen lades ner helt och hållet.
Fick Länstrafiken Kristianstad köra hela vägen till Halmstad? Jag trodde inte man fick köra så långt.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 11 mars 2009, 01:00:21 AM
Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 21:25:38 PM
I Malmöhus län använde man något som kallades X-linjer som var motsvarigheten till Kristianstads expresser. En av de X-lackade snabbussarna finner Du på min bild i detta inlägget (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=21779.0). De hade samma färgsättning som Pågatågen och kallades för "övergångsställen". Det enda som skiljde dem från tågen var att bussarna hade ett rött X på varje sida.

X-linjerna var (om jag minns rätt):
X100 Malmö <-> Falsterbo
X146 Malmö <-> Trelleborg
X300 Lund <-> Ystad (numera SkåneExpressen 6)
X315 Lund <-> Simrishamn (som kördes med vita bussar då Malmöhuslacken ej fick förekomma i Kristianstads län. Numera SkåneExpressen 5)
X400 Lund <-> Hörby (som sedermera förlängdes till Kristianstad och kördes med vita bussar. Någon som minns om det stod SkåneExpressen på dem?)

Innan linje 400 så fanns det en linje mellan Malmö, Lund och Kristianstad som hette 129.

Sommaren 1996 slog Länstrafiken Malmöhus ihop linje 208 mellan Helsingborg och Landskrona med 250 mellan Helsingborg och Höganäs och bildade då den sista X-linjen som fick heta X200. Efter påstötningar från SJ fick man byta namn till linje X220.

Det är alltså bara linje 300 och 315 som än idag är expressbussar. Resterande av MLT:s X-linjer har blivit "Pendlar".

Vad slog man in i ScanPointen för expresserna? Slog man in det gamla linjenumret eller?
Avseende bilder på hur bussarna på Länstrafiken Malmöhus motsvarighet till SkåneExpressen, så finner man en av dessa på Bussmickes hemsida här (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/L/Linjebuss/2000/slides/Linjebuss_2088_Varnhemsgaraget_Malmo_960531.html).
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Peter L skrivet 11 mars 2009, 07:16:17 AM
Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 21:25:38 PM

Vad slog man in i ScanPointen för expresserna? Slog man in det gamla linjenumret eller?

För de gamla expresserna, typ X300 och X315 använde man mycket riktigt linjenumret. Skåneexpresserna idag har nummer i 400 serien, så SkEx6 har alltså 406.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 13 mars 2009, 01:52:49 AM
Citat från: Peter L skrivet 11 mars 2009, 07:16:17 AM
För de gamla expresserna, typ X300 och X315 använde man mycket riktigt linjenumret. Skåneexpresserna idag har nummer i 400 serien, så SkEx6 har alltså 406.

Används inte 400-linjerna i Mellanskåne?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Peter L skrivet 13 mars 2009, 08:16:31 AM
Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2009, 01:52:49 AM
Används inte 400-linjerna i Mellanskåne?

Inte 401-412 i alla fall. Däremot fanns det tidigare linje 401 som gick Röstånga-Stockamöllan-Stehag och kördes av Linjebuss. Samma förare, samma buss (med parkering hemma). Den är numer en del av linje 518 (Klippen-Stehag) och som delas av Veolia och Swebus.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 13 mars 2009, 14:51:48 PM
Citat från: Peter L skrivet 13 mars 2009, 08:16:31 AM
Inte 401-412 i alla fall. Däremot fanns det tidigare linje 401 som gick Röstånga-Stockamöllan-Stehag och kördes av Linjebuss. Samma förare, samma buss (med parkering hemma). Den är numer en del av linje 518 (Klippen-Stehag) och som delas av Veolia och Swebus.

En fd länsöverskridande linje? Fanns 518 redan då?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Peter L skrivet 13 mars 2009, 18:37:20 PM
Citat från: Svemicke skrivet 13 mars 2009, 14:51:48 PM
En fd länsöverskridande linje? Fanns 518 redan då?

Nej, den är inte så gammal, dök upp ganska sent, men jag kan inte exakta årtalet.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 14 mars 2009, 03:53:01 AM
Citat från: Peter L skrivet 13 mars 2009, 18:37:20 PM
Nej, den är inte så gammal, dök upp ganska sent, men jag kan inte exakta årtalet.

500 säger mig att det i så fall hade varit Länstrafiken Kristianstad som administrerade den.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Peter L skrivet 14 mars 2009, 09:33:52 AM
Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2009, 03:53:01 AM
500 säger mig att det i så fall hade varit Länstrafiken Kristianstad som administrerade den.

Tror den dök upp efter Skånetrafikens inträde.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 14 mars 2009, 13:56:27 PM
Citat från: Peter L skrivet 14 mars 2009, 09:33:52 AM
Tror den dök upp efter Skånetrafikens inträde.
Okej. Vad hette den som gick mellan Höör och Hässleholm? Den var det Länstrafiken Kristianstad som administrerade, det vet jag.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 14 mars 2009, 17:25:18 PM
Ska hjälpa er att bringa lite klarhet, Linje 518 gick innan sammanslagningen med 401 sträckan Klippan-Ljungbyhed-Röstånga. När man sedan slog ihop de både linjerna så blev det naturligt att använda nummer 518 eftersom 401 skulle bli ett "expressnummer".

Linjen som Hässleholm-Höör hette 534 och hette troligen det eftersom den delade körväg med tätortslinje 34 som gick till Tormestorp. 534 finns kvar än idag men går numera bara till Sösdala.
Sösdala och Tjörnarp har förbindelse med Höör via Ringbusslinje nummer 6.

Mvh.
Scaniaolsson
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 02:23:51 AM
Citat från: scaniaolsson skrivet 14 mars 2009, 17:25:18 PM
Ska hjälpa er att bringa lite klarhet, Linje 518 gick innan sammanslagningen med 401 sträckan Klippan-Ljungbyhed-Röstånga. När man sedan slog ihop de både linjerna så blev det naturligt att använda nummer 518 eftersom 401 skulle bli ett "expressnummer".

Linjen som Hässleholm-Höör hette 534 och hette troligen det eftersom den delade körväg med tätortslinje 34 som gick till Tormestorp. 534 finns kvar än idag men går numera bara till Sösdala.
Sösdala och Tjörnarp har förbindelse med Höör via Ringbusslinje nummer 6.

Mvh.
Scaniaolsson

534 hette den nog ja. Kommer ihåg det nu, för jag åkte den samma dag som jag tog min bild på Swebus 3065 som finns i annan tråd.

Sösdala låg i Kristianstads län och Tjörnarp i Malmöhus län tidigare. Ringbussarna var ett påfund av Länstrafiken Malmöhus. Tänk vilken smidig trafikhuvudmanssammanslagning man hade i Skåne. Västtrafik är ju inte färdigfa med sin integrering än.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 09:23:05 AM
Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 02:23:51 AM
Tänk vilken smidig trafikhuvudmanssammanslagning man hade i Skåne. Västtrafik är ju inte färdigfa med sin integrering än.

Malmöhus län och Kristianstads län hade samma biljettsystem, Scanpoint. Det var alltså inga problem att samordna biljettsystemet.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 14:18:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 09:23:05 AM
Malmöhus län och Kristianstads län hade samma biljettsystem, Scanpoint. Det var alltså inga problem att samordna biljettsystemet.
Detta vet jag, men Västtrafik borde också ha arbetat mycket tidigare för att integrera sitt biljettsystem och sina linjer. Fast det är klart; göteborgarna har ju kämpat hårt för att få behålla sitt efterblivna biljettsystem ProData.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 15:52:28 PM
Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 14:18:23 PM
Detta vet jag, men Västtrafik borde också ha arbetat mycket tidigare för att integrera sitt biljettsystem och sina linjer. Fast det är klart; göteborgarna har ju kämpat hårt för att få behålla sitt efterblivna biljettsystem ProData.

Västtrafik inledde arbetet med ett gemensamt biljettsystem 1999. Det var det tidigaste de kunde göra detta eftersom Västtrafik bildades 1999. Sedan har det ju gått troll i hela historien och allt och lite till som har kunnat krångla har gjort det.
När det gäller linjerna förstår jag inte hur du menar. Där fungerar väl integreringen fullt ut. De gamla länsgränserna utgör ju knappast något hinder för linjedragningarna.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 22:16:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 15:52:28 PM
Västtrafik inledde arbetet med ett gemensamt biljettsystem 1999. Det var det tidigaste de kunde göra detta eftersom Västtrafik bildades 1999. Sedan har det ju gått troll i hela historien och allt och lite till som har kunnat krångla har gjort det.
När det gäller linjerna förstår jag inte hur du menar. Där fungerar väl integreringen fullt ut. De gamla länsgränserna utgör ju knappast något hinder för linjedragningarna.


Jo, nog för att biljettsystemet har krånglat och vi har nog inte sett allt krångel än. Jag tror det blir värre efter att det nya införts.

Vi har väl fortfarande en del linjer som vänder vid före detta länsgränsen Göteborgs- och Bohuslän? Tegen för att nämna en.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 22:51:09 PM
Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 22:16:16 PM
Jo, nog för att biljettsystemet har krånglat och vi har nog inte sett allt krångel än. Jag tror det blir värre efter att det nya införts.

Vi har väl fortfarande en del linjer som vänder vid före detta länsgränsen Göteborgs- och Bohuslän? Tegen för att nämna en.

Nu hänger jag inte med. Göteborgs- och Bohus län var ju samma län. Eller menar du länsgränsen mellan Älvsborgs och Göteborgs- och Bohus län? I så fall: var ligger Tegen?
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 16 mars 2009, 00:16:43 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2009, 22:51:09 PM
Nu hänger jag inte med. Göteborgs- och Bohus län var ju samma län. Eller menar du länsgränsen mellan Älvsborgs och Göteborgs- och Bohus län? I så fall: var ligger Tegen?


Tegen ligger på gränsen mellan Stenungsunds och Uddevalla kommuner. Alltså där GLAB övergick till Bohustrafiken.

Ett annat praktexempel är ju Alingsås, som trots att det låg i Älvsborgs län tillhörde Göteborgs Lokaltrafik och här är det ju biljetteringskomplikationer än.

Sedan har vi halländska Kungsbacka som dock inte lär få någon lösning då det fortfarande tillhör Västtrafik, så det behövs ju inte beröras.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2009, 09:07:40 AM
Citat från: Svemicke skrivet 16 mars 2009, 00:16:43 AM
Tegen ligger på gränsen mellan Stenungsunds och Uddevalla kommuner. Alltså där GLAB övergick till Bohustrafiken.

Ett annat praktexempel är ju Alingsås, som trots att det låg i Älvsborgs län tillhörde Göteborgs Lokaltrafik och här är det ju biljetteringskomplikationer än.

Sedan har vi halländska Kungsbacka som dock inte lär få någon lösning då det fortfarande tillhör Västtrafik, så det behövs ju inte beröras.

GLAB och Bohustrafiken hade gemensam administration och gemensamt biljettsystem så detta är sannolikt ett arv från den gamla tiden. Man skulle ju inte heller vinna något på att låta bussen från Stenungsund fortsätta till Ljungskile då sådana förbindelser går betydligt snabbare med tåg eller buss via motorvägen. Det rör sig om två linjer: 336 med 5 turer och 378 med 3 turer måndag-fredag. Mot detta kan sättas flera exempel på där det blivit betydligt bättre sedan de gamla länsgränserna försvann. T ex linje 611 som fortsätter från Rävlanda till Bollebygd, linje 900 mellan Falköping och Ulricehamn för att nu inte tala om hela trafikupplägget Borås-Göteborg.
När det gäller biljettkomplikationer har ju detta redan berörts. Nu frågade jag efter var det finns linjer som inte fungerar över tidigare länsgräns. Eller för den delen områdesgräns.
Vad är det nu för fel på busslinjerna i Kungsbacka. Här fungerar det ju vanligen till och med bra vid byte mellan Buss i Väst och Hallandstrafiken.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 13:54:54 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2009, 09:07:40 AM
GLAB och Bohustrafiken hade gemensam administration och gemensamt biljettsystem så detta är sannolikt ett arv från den gamla tiden. Man skulle ju inte heller vinna något på att låta bussen från Stenungsund fortsätta till Ljungskile då sådana förbindelser går betydligt snabbare med tåg eller buss via motorvägen. Det rör sig om två linjer: 336 med 5 turer och 378 med 3 turer måndag-fredag. Mot detta kan sättas flera exempel på där det blivit betydligt bättre sedan de gamla länsgränserna försvann. T ex linje 611 som fortsätter från Rävlanda till Bollebygd, linje 900 mellan Falköping och Ulricehamn för att nu inte tala om hela trafikupplägget Borås-Göteborg.
När det gäller biljettkomplikationer har ju detta redan berörts. Nu frågade jag efter var det finns linjer som inte fungerar över tidigare länsgräns. Eller för den delen områdesgräns.
Vad är det nu för fel på busslinjerna i Kungsbacka. Här fungerar det ju vanligen till och med bra vid byte mellan Buss i Väst och Hallandstrafiken.

Jag vet inte någon specifik linje just nu, men i Bohuslän finns det väl några linjer som vänder på lite roliga ställen?

Vi får se hur det blir nu när linje 100 bakas in i Västtrafiks övriga linjer och när biljettsystemet blir enhetligt.

Inget fel på Kungsbacka. Bara det att det borde tillhöra den länshuvudman för det län som det ligger i. Kungsbackaborna tillhör Hallands landsting, men Göteborgs kollektivtrafik. De får endast åka till Varbergs sjukhus med specialbiljett, i övrigt uppstår det komplikationer då Kungsbacka i Halland inte har samma biljettsystem, linjenät och länstrafikhuvudman som Varberg, Falkenberg, Halmstad och Laholm i Halland.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Jan skrivet 18 mars 2009, 14:02:13 PM
Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2009, 02:23:51 AM
534 hette den nog ja. Kommer ihåg det nu, för jag åkte den samma dag som jag tog min bild på Swebus 3065 som finns i annan tråd.

Sösdala låg i Kristianstads län och Tjörnarp i Malmöhus län tidigare. Ringbussarna var ett påfund av Länstrafiken Malmöhus. Tänk vilken smidig trafikhuvudmanssammanslagning man hade i Skåne. Västtrafik är ju inte färdigfa med sin integrering än.

Men det finns saker som man kanske borde se över. Zonerna i MLT området är små medan de i KLT är stora. Excempel zon 393 sträcker sig från Hyllinge i väster till Kvidinge i Öster denna resa tar med buss 28 min att åka, medan zon 119 på linje 220 endast har en hållplats.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:08:37 PM
Citat från: Jan skrivet 18 mars 2009, 14:02:13 PM
Men det finns saker som man kanske borde se över. Zonerna i MLT området är små medan de i KLT är stora. Excempel zon 393 sträcker sig från Hyllinge i väster till Kvidinge i Öster denna resa tar med buss 28 min att åka, medan zon 119 på linje 220 endast har en hållplats.
Hur länge har zon 393 varit så stor? 300-zon tyder på en fd Kristianstadszon och Hyllinge ligger i fd Malmöhus län.

Det var väl i Hässleholm man tyckte att Malmözonen var för stor? Man uteslöt ju Klagshamn, Tygelsjö och Oxie ur Malmözonen och bildade egna zoner där. Det tyckte i alla fall jag var enormt klantigt.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2009, 15:42:01 PM
Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 13:54:54 PM
Inget fel på Kungsbacka. Bara det att det borde tillhöra den länshuvudman för det län som det ligger i. Kungsbackaborna tillhör Hallands landsting, men Göteborgs kollektivtrafik. De får endast åka till Varbergs sjukhus med specialbiljett, i övrigt uppstår det komplikationer då Kungsbacka i Halland inte har samma biljettsystem, linjenät och länstrafikhuvudman som Varberg, Falkenberg, Halmstad och Laholm i Halland.

Jo, men nu är det en gång så att Kållered, Lindome och Kungsbacka har ungefär 90 procent av trafiken riktad mot Göteborg. Här har man alltså redan från början fått den samordning som du efterlyser på annat håll.
Kungsbacka ingick för övrigt i GLAB så det är inget nytt i och med Västtrafik att de tillhör Västtrafiks trafikområde. Just inplaceringen av Kungsbacka i systemet liksom för orterna i Göta älvdal (som låg i gamla Älvsborgs län) var den svåraste nöten att knäcka när man skapade länshuvudmännen. Det var också det som gjorde att länsbolagen i de tre berörda länen inte startade förrän 1983 mot senast 1981 i övriga delen av landet.
Jag tycker man kom fram till en mycket bra lösning redan på den tiden och den har inte blivit sämre med åren.
Sedan är det en annan diskussion att även Kungsbacka måhända borde ingå i Västra Götalands län.
Titel: SV: Innan gulingarna och gröngölingarna tog över i Kristianstad
Skrivet av: Jan skrivet 18 mars 2009, 16:02:39 PM
Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:08:37 PM
Hur länge har zon 393 varit så stor? 300-zon tyder på en fd Kristianstadszon och Hyllinge ligger i fd Malmöhus län.

Det var väl i Hässleholm man tyckte att Malmözonen var för stor? Man uteslöt ju Klagshamn, Tygelsjö och Oxie ur Malmözonen och bildade egna zoner där. Det tyckte i alla fall jag var enormt klantigt.

Alla zoner som börjar på 3 låg i gamla Kristianstad län, Hyllinge tillhör för övrigt Åstorps kommun.