Omincity har letat sig till Botkyrka..

Startat av Bussmicke, 03 december 2008, 00:11:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Kan lägga till, när ämnet är uppe, att Swebus har omplacerat bla 3868, som numera rullar i Södertälje. Denna vagn fyller 13 år 2009-02.


Jonas Gustafsson

Citat från: Nico skrivet 03 december 2008, 13:06:31 PM
Å jag som hörde ett rykte om att alla Scanior i SL-trafiken, oberoende av operatör, ska skickas till de södra trafikområdena.  :D

Lite som förr i tiden, väl? Före 1985 var det väl extremt ont om Scanior norr om innerstaden?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2008, 14:07:37 PM
12 i N/V och 16 i Huddinge/Botkyrka om jag minns rätt.



du har säkert rätt, men N/V och H/B upphandlades samtidigt varför har dem då inte samma ålderkrav??

kan de ha att göra med att N/V kör mer innerstadstrafik iom stadsgårdsleden?

Ersa

Citat från: M224 skrivet 03 december 2008, 13:13:04 PM
Bevare mig väl :) Jag trodde att OmniLinken skulle brytas i två delar igår hela inredningen skakade.Alltså helt ärligt, jag tycker att OmniLink är en snygg bussmodell men har dom ingen fjädring eller? Hela bussen är ju styv och allt skakar om man kör ner i en grop (och sådana finns det många av).

Om OmniLinken är i bra skick är det inget större fel på fjädringen. Då har jag inget alls emot modellen.
OmniCityn har däremot sällan bra komfort. Men är det låggolv så är det.

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 03 december 2008, 15:24:01 PM
Om OmniLinken är i bra skick är det inget större fel på fjädringen. Då har jag inget alls emot modellen.
OmniCityn har däremot sällan bra komfort. Men är det låggolv så är det.

Tidiga Omnicity har varken fjädring eller stoppning i stolsdynorna. Senare årsmodeller tycker jag är bättre men inte bra. Har dock åkt i åtminstone en gamling (normalvagn) som hade riktigt skön fjädring och även bra drag i motorn. Dels en av Busslinks hornsbergsvagnar men också någon annan. Eventuellt kan det ha varit den som PTS åkte runt med bl.a. i samband med avstängningen av t-banan mot Fruängen för några år sedan. Antar att dessa är ombyggda på något sätt.

Det skulle vara intressant att testa en ny Omnicity för att se om de fått ordning på fjädring och inredning i dessa, men då får man ju bege sig utomlands tyvärr.

JAB

Citat från: Cero skrivet 03 december 2008, 17:25:14 PM
Tidiga Omnicity har varken fjädring eller stoppning i stolsdynorna. Senare årsmodeller tycker jag är bättre men inte bra. Har dock åkt i åtminstone en gamling (normalvagn) som hade riktigt skön fjädring och även bra drag i motorn. Dels en av Busslinks hornsbergsvagnar men också någon annan. Eventuellt kan det ha varit den som PTS åkte runt med bl.a. i samband med avstängningen av t-banan mot Fruängen för några år sedan. Antar att dessa är ombyggda på något sätt.

Det skulle vara intressant att testa en ny Omnicity för att se om de fått ordning på fjädring och inredning i dessa, men då får man ju bege sig utomlands tyvärr.

Årsmodell 2005 på linje X26 i London med Metrobus var inte heller någon komfortmässig höjdare, däremot betydligt mindre skrammel när OmniCityn har 2-0-0 i dörrställning.

HB

Citat från: homer skrivet 03 december 2008, 14:01:06 PM
tydligen kan man tolka reglerna lite olika för swebus kör sina bussar tills dem är 13

Det är absolut inte upp till någon "egen tolkning" utan SLs trafikavtal är glasklara beträffande fordonsålder.

homer

Citat från: Cero skrivet 03 december 2008, 17:25:14 PM
Det skulle vara intressant att testa en ny Omnicity för att se om de fått ordning på fjädring och inredning i dessa, men då får man ju bege sig utomlands tyvärr.
Finns de inte några i Piteå eller om de va Luleå??


Citat från: HB skrivet 03 december 2008, 18:49:59 PM
Det är absolut inte upp till någon "egen tolkning" utan SLs trafikavtal är glasklara beträffande fordonsålder.

Då kanske du kan upplysa oss om hur ålderskraven för N/V resp. H/B ser ut då??? 12, 13 eller 16??

Cero

Citat från: homer skrivet 03 december 2008, 21:00:52 PM
Finns de inte några i Piteå eller om de va Luleå??


Finns en i Luleå, men tyvärr har jag inte vägarna förbi. Men det vore trevligt om någon har lust att recensera farkosten ifråga.

Karsten

Citat från: homer skrivet 03 december 2008, 21:00:52 PM
Finns de inte några i Piteå eller om de va Luleå??


Då kanske du kan upplysa oss om hur ålderskraven för N/V resp. H/B ser ut då??? 12, 13 eller 16??

För N/V har jag förstått det som att bussar som ej ännu fyllt 13 år får gå i trafik. Rätt?

Jonatan

Citat från: Karsten skrivet 03 december 2008, 22:07:13 PM
För N/V har jag förstått det som att bussar som ej ännu fyllt 13 år får gå i trafik. Rätt?

Hej alla,

kan det vara därför som "Agenten", Swebus 0700, har fått leta sig till Tyresö? Den fyller ju 13 nästa år.
Någon som vet vad maxåldern är i Tyresö, är det 16 år som i Botkyrka?

Jag körde Agenten igår och det var mycket trevligt. Körde två varv 816 med den. Den är pigg och går mjukt.



Mvh / Jonatan

Richard1250

Jag kan hålla med om att dom inte är bekväma att åka i men jag gillar designen på dom.

F.Å

Citat från: Nico skrivet 03 december 2008, 13:06:31 PM
Å jag som hörde ett rykte om att alla Scanior i SL-trafiken, oberoende av operatör, ska skickas till de södra trafikområdena.  :D
Tänk om det ändå kunde vara sant! Skulle göra vågen på egen hand i en vecka.

Sen kanske OmniLink är något bättre än OmniCity på området skrammel & oljud, men troligen har det nog mera mer underhåll att göra.

Då blir du väl extra glad nu när vi ska få lite OmniCity-leder i 61-serien från Nyboda till Råsta...

Ersa

Citat från: Nico skrivet 03 december 2008, 13:06:31 PM
Sen kanske OmniLink är något bättre än OmniCity på området skrammel & oljud, men troligen har det nog mera mer underhåll att göra.

Njaaa... i Umeå har alla välskötta OmniCity alltid skramlat mer än OmniLinkarna. T.o.m de hårdkörda OmniLiknarna från Sundsvall/Råsta var alltid tystare än de OmniCity-kortvagnar som Polarbuss skött om väl i alla år.

M224

Citat från: F.Å skrivet 07 december 2008, 12:54:07 PM
Då blir du väl extra glad nu när vi ska få lite OmniCity-leder i 61-serien från Nyboda till Råsta...

Ajdå, själv föredrar jag 61-serien framför 53-serien så det här var dåliga nyheter för mig.