Mest och minst försenade busslinjerna i SL-land

Startat av toddetoddelito, 05 mars 2024, 10:15:35 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

toddetoddelito

I P4 Stockholm rapporterades idag om vilka busslinjer som är mest och minst försenade (tiderna mättes vid start och ändhållplats).

Enligt P4 Stockholm är linje 57 (Frösundavik-Sofia), 1 (Stora Essingen-Frihamnen) och 446 (Medborgarplatsen-Västra Orminge) de mest försenade linjerna. På andra sidan av skalan finns linje 652 (Norrtälje-Harö), som alltså är den minst försenade linjen.

Undrar däremot om de tagit hänsyn till antal avgångar (dvs försenade min/avgång), eller om de tittat på antal förseningsminuter totalt sett för respektive linje. Dessutom kan man undra vad inställda avgångar resulterar i. Räknas de som antalet minuter man som resenär behöver vänta till nästa avgång, eller räknas de bort från statistiken helt och hållet?

Olle

652 med 1 till 3 turer om dagen på lågtrafikerade om än smala och krokiga vägar utan rusningstrafik,, hur många passagerare är det som mest på den linjen? Sällan över 10 gissar jag.

roggek

Kan tänka mig att linje 183 runt Skogskyrkogården har väldigt lite förseningar, möjligt att det förekommer under Allhelgonahelgen.

Nico

De verkar ha sysselsättningsproblem på P4. Det här är ju bara en variant på att jämföra äpplen med päron så vem blir förvånad över resultatet?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Transdev blev såklart väldigt glada över att ha bäst placering på listan  ;D

IvveRivve004

Citat från: toddetoddelito skrivet 05 mars 2024, 10:15:35 AMI P4 Stockholm rapporterades idag om vilka busslinjer som är mest och minst försenade (tiderna mättes vid start och ändhållplats).

Enligt P4 Stockholm är linje 57 (Frösundavik-Sofia), 1 (Stora Essingen-Frihamnen) och 446 (Medborgarplatsen-Västra Orminge) de mest försenade linjerna. På andra sidan av skalan finns linje 652 (Norrtälje-Harö), som alltså är den minst försenade linjen.

Nog är det förståeligt att man vill dra in 57:an från Sveavägen...För ganska länge sen tipsade jag mamma om att ta 57:an från där vi bor i Rosenlundsparken till ett möte hon skulle hålla i Frösunda, men förstod efteråt att det var ett uruselt förslag då hon när hon kom hem berättade att det var jättemycket köer hela vägen längs Sveavägen.

Ulf Berlin

...och då är ju köerna på Sveavägen bara en viskning av vad dom var förr.../Ulf
(Det största problemen för 57an är nog korsningarna på sträckan GustavAdolfs torg-SergelsTorg)

elliot

Plus att 57:an ofta drabbas av förseningar på grund av evenemang och sådant.